Home Slavernij en kolonialisme prominent in schoolboeken

Slavernij en kolonialisme prominent in schoolboeken

  • Gepubliceerd op: 28 feb 2020
  • Update 12 jun 2025
  • Auteur:
    Redactie Historisch Nieuwsblad
Slavernij en kolonialisme prominent in schoolboeken

Lesmethoden over geschiedenis in het voortgezet onderwijs besteden veel aandacht aan slavernij en kolonialisme. Dat concludeert het Historisch Nieuwsblad op basis van eigen onderzoek. Aan het slavernijverleden wordt zelfs twee keer zo veel ruimte gegeven als aan de Holocaust. Lees het volledige onderzoek in de maarteditie van Historisch Nieuwsblad.

De laatste jaren klinkt er veel kritiek op het geschiedenisonderwijs. Schoolboeken zouden te wit, te mannelijk en nationalistisch zijn. De VN-rapporteur voor racisme en xenofobie, Tendayi Achiume, zei tijdens haar bezoek aan Den Haag in oktober 2019 dat Nederlandse jongeren te weinig leren over het koloniale en slavernijverleden.

Maar zijn die verwijten terecht? Om dat te toetsen onderzocht Historisch Nieuwsblad zeven verschillende lesmethoden voor vmbo, havo en vwo.

Het onderzoek richtte zich op drie thema’s: zwarte bladzijden, vrouwengeschiedenis en wereldgeschiedenis. De belangrijkste uitkomsten op een rij:

Meer aandacht voor kolonialisme en slavernij dan voor Holocaust

Deze percentages van de totale lesstof worden besteed aan de volgende onderwerpen:

Kolonialisme               9%
Slavernij                      4 %
Holocaust                   2 %

In de hoofdstukken over kolonialisme en slavernij heeft het aandeel van Nederland een prominentere plaats dan dat van andere landen.

In de onderzochte methodes staan opdrachten aan leerlingen om na te denken of te discussiëren over actuele kwesties, zoals racisme en compensatie voor historisch leed. Deze opdrachten zijn soms gekoppeld aan de Holocaust, maar vaker aan slavernij en kolonialisme.

Minder vrouwen dan mannen; emancipatie is een thema

De verhouding tussen het aantal vrouwelijke en mannelijke personages in de schoolboeken is 1: 10.

Drie lesmethodes behandelen de representatie van vrouwen in de geschiedenis op een kritische manier. In vijf methodes stellen de auteurs dat de vrouwenemancipatie nog niet af is.

Geen overwegend Nederlands verhaal

Deze percentages van de totale lesstof worden besteed aan de volgende gebieden:

West-Europa              36 %
Nederland                    23 %
Midden-Oosten           6 %
Oost-Europa                6 %
Verre Oosten               5 %
Noord-Amerika            5 %
Afrika                            2 %
Zuid-Amerika               2 %
Australië                       0 %

Minder dan een kwart van de lesstof gaat over Nederland. Geen van de methodes vertelt een overwegend nationaal georiënteerd verhaal. De meeste ruimte – 36 procent – is gewijd aan West-Europa. De overige 41 procent is verdeeld over de rest van de wereld.

Turkije en het Midden-Oosten krijgen relatief veel aandacht. De meeste methodes staan stil bij de opkomst van de islam, de Arabische wetenschap in de Middeleeuwen, en het Israëlisch-Palestijnse conflict.

Conclusie: meeste schoolboeken deugen

Historisch Nieuwsblad concludeert dat de meeste geschiedenismethodes goed in elkaar zitten en bij de tijd zijn. In het maatschappelijk debat over geschiedenis zijn kolonialisme en slavernij, vrouwen en wereldgeschiedenis de afgelopen jaren centraal komen te staan, en dat komt in de schoolboeken tot uiting. De auteurs volgen de discussies in de media en de wetenschap, en verwerken die in hun teksten en opdrachten.

Nog meer aandacht voor deze thema’s is niet goed mogelijk. Schrijvers van schoolboeken moeten zich namelijk houden aan de richtlijn uit Den Haag dat alle tijdvakken, van de prehistorie tot nu, aan bod moeten komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Frederik de Grote bij de Slag bij Zorndorf
Frederik de Grote bij de Slag bij Zorndorf
Kopstuk

Trumps bewondering voor Poetin doet denken aan een historische bromance

Donald Trump noemt Vladimir Poetin een ‘genie’ en een ‘sterke leider’. Tot ongenoegen van zijn NAVO-bondgenoten stelde de Amerikaanse president samen met Moskou een 28-puntenplan op, dat wordt gezien als een capitulatie voor Oekraïne. In de achttiende eeuw zette een onverwachte vriendschap tussen Frederik de Grote van Pruisen en de Russische tsaar Peter III de...

Lees meer
Bustes van de Mirabal-zussen.
Bustes van de Mirabal-zussen.
Artikel

Moord op Mirabal-zussen kost dictator Trujillo zijn kop

Met de moord op de Mirabal-zussen op 25 november 1960 overspeelde dictator Rafael Trujillo van de Dominicaanse Republiek zijn hand. Daarna maakte het verzet met Amerikaanse steun een einde aan zijn regime. De dag waarop de zussen werden gedood is inmiddels Internationale Dag voor de Uitbanning van Geweld tegen Vrouwen. Dit artikel krijgt u van...

Lees meer
Poster Orwell 2+2=5
Poster Orwell 2+2=5
Recensie

De relevantie van George Orwells 1984

Lange tijd werd George Orwells 1984 gezien als een dystopische ver-van-ons-bed-roman, maar die tijd is voorbij. De Haïtiaans-Franse documentairemaker Raoul Peck trekt in de meanderende essayfilm Orwell 2+2=5 parallellen tussen het boek en onze tijd. Daarnaast geeft de film met foto’s en archiefbeelden een beknopt beeld van Orwells leven vanaf zijn jeugd tot aan het...

Lees meer
Inwoners van Sarajevo rennen over sniper alley terwijl een VN-soldaat toekijkt.
Inwoners van Sarajevo rennen over sniper alley terwijl een VN-soldaat toekijkt.
Interview

Snipersafari in Sarajevo: wat bezielt een ‘mensenjager’?

Het openbaar ministerie in Milaan onderzoekt of Italianen in de jaren negentig geld hebben betaald om tijdens de Bosnische Burgeroorlog op inwoners van Sarajevo te schieten. Gewelddadige conflicten hebben altijd een grote aantrekkingskracht op sadistische types, zeggen historici. De belegering van Sarajevo tijdens de Bosnische Burgeroorlog duurde van 1992 tot 1996 en is daarmee het...

Lees meer
Loginmenu afsluiten