Home Sinds Napoleon in hetzelfde schuitje

Sinds Napoleon in hetzelfde schuitje

  • Gepubliceerd op: 26 jan 2011
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Marieke Prins

Hoe maak je een tentoonstelling over een grootheid als Napoleon Bonaparte? Tweehonderd jaar na zijn overwinningen is de man nog altijd omstreden, zeker in Frankrijk. Sommigen verafschuwen hem, anderen inspireert hij tot heimwee naar een ‘Leider’. Als je dan ook nog Frans bent en een Duits publiek bedient, maakt dat de kwestie niet eenvoudiger. Twee Franse conservatoren maakten Napoleon, Traum und Trauma voor de Kunsthalle in Bonn en worstelden met deze prangende vraag.


Het begin van de expositie is veelzeggend. De kleine generaal had weinig te maken met de eerste twee voorwerpen. Het zijn een replica van de steen van Rosetta en de batterij van Volta, de uitvinder van een methode om elektriciteit op te wekken. De expositie vervolgt met portretten van beroemde tijdgenoten van Napoleon, zoals Kant, Beethoven en Goethe. De boodschap is duidelijk: Napoleon was niet de enige uitblinker van zijn generatie.

Dit wordt dus geen hagiografische tentoonstelling. De krijgskunst – toch Napoleons core business – krijgt in Traum und Trauma slechts één kleine ruimte. Er staan bajonetten, vaandels en een rits papieren soldaatjes – ‘onvermijdelijk’, verklaart een van de conservatoren tijdens de perspreview. Een piepklein zaaltje achterin gaat over ‘overwinningen’ en toont schilderijen van triomfen van zowel Napoleon als zijn vijanden. Grote staatsieportretten, bij uitstek geschikt om de bezoekers bij binnenkomst te imponeren, zijn bewaard voor een van de laatste zalen, over ‘machtssymboliek’. Het verschijnsel Napoleon zien we hier door nuchtere, vredelievende Europese ogen.

De expositie is groot en zit goed in elkaar (voor zover dat te beoordelen was op de preview. Twee dagen voor opening was véél nog ingepakt). Elf thema’s, waaronder oorlog, het napoleontische rijk als familiebedrijf, het streven naar een Europese eenheidsstaat, wetenschap en kunst, worden behandeld in ongeveer evenveel ruimtes. Rode lijnen zijn het leven van Napoleon, die wordt beschreven als tragische held, en zijn invloed op Europa. De toon is kritisch en luchtig, de teksten zijn mooi geschreven. Er zijn een uitgebreid overzicht met jaartallen (hulde) en interactieve overzichtskaarten van veldslagen, en de wanden zijn vrolijk geschilderd in onder meer lila, zeegroen en frisrood.

Hoe, ten slotte, maak je de balans op van Napoleons invloed? De tentoonstelling doet een serieuze poging goed en kwaad naast elkaar te zetten. In het midden vind je aan de ene kant innovaties als de semafoor (een voorloper van de telegraaf), nieuwe wegen en de unificatie van het recht. Aan de andere kant is een rode wand, met aangrenzend in de vloer een foto van een massagraf, en een stellage met medische instrumenten. Het zijn zagen, tangen, messen, in keurige cassettes. Napoleon veroorzaakte veel lijden – tussen de 2 en 3 miljoen doden en honderdduizenden gewonden –, maar dit leidde ook tot grote medische vernieuwingen. De bezoeker mag oordelen.

Zo’n cynische vergelijking, daar kom je niet uit. Hoe dan ook, duidelijk wordt dat Europa Europa niet was geweest zonder Napoleon. De verwachte ‘wat een man!’-Erlebnis wordt niet opgewekt, maar op ons Europees saamhorigheidsgevoel doet de tentoonstelling wel een appèl. Fransen, Duitsers en alles eromheen – sinds Napoleon zitten we in hetzelfde schuitje. Dat levert geen spectaculair heldenepos op, maar wel een warm gevoel.

Napoleon. Traum und Trauma Kunsthalle der Bundesrepublik Deutschland Museumsmeile Bonn, Friedrich-Ebert-Allee 4. Tot en met 25 april (daarna van maart tot juni 2012 in Musée de l’Armée, Parijs). Open: di, wo 1-21 uur, do-zo 1-19 uur. Info +49 (0)228 9171-0 of www.bundeskunsthalle.de

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

De Pest in de Middeleeuwen
De Pest in de Middeleeuwen
Podcast

Kunnen middeleeuwers ons helpen bij de problemen van nu?

Hoe gingen de mensen in de Middeleeuwen om met natuurrampen? Met conflict? Met polarisatie? Het is niet de eerste periode waar je aan denkt als je lessen voor het heden wilt trekken uit de geschiedenis. Toch valt er wel degelijk wat te leren van de middeleeuwers, menen een aantal mediëvisten in Het ministerie van Middeleeuwse zaken....

Lees meer
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Nieuws

Ouders tipten de FBI over hun eigen kinderen

Amerikaanse ouders in de jaren zestig vroegen de FBI om hun politiek geëngageerde kinderen in de gaten te houden. Historicus Aaron G. Fountain Jr. heeft hiervoor bewijs gevonden in de archieven van de veiligheidsdienst. Middelbare scholieren, geïnspireerd door de burgerrechtenbeweging en de studentendemonstraties tegen de Vietnamoorlog, stichtten halverwege de jaren zestig jongerenorganisaties. Zij waren tegen...

Lees meer
Michael Shannon als president James Garfield in Death by Lightning
Michael Shannon als president James Garfield in Death by Lightning
Recensie

Nieuwe Netflix-serie over vergeten aanslag op een Amerikaanse president

Iedereen weet dat Abraham Lincoln in 1865 werd vermoord. Vrijwel vergeten is dat zestien jaar later weer een Amerikaanse president werd neergeschoten. De uitstekende Netfix-serie Death by Lightning haalt de aanslag op James Garfield uit de vergetelheid. Slechts zes maanden was de 49-jarige Garfield in 1881 president toen hij op een treinstation in Washington werd...

Lees meer
Sloppenwijk Groningen
Sloppenwijk Groningen
Nieuws

Nederlanders wilden steeds minder huisgenoten en steeds meer woonruimte

In de jaren zestig woonden er meer mensen in Rotterdam en Den Haag dan nu, blijkt uit een nieuwe tijdlijn van het CBS. Onze huizencrisis heeft ermee te maken dat we de afgelopen eeuwen ruimer zijn gaan wonen, en met minder personen op één adres. In bijna 200 jaar tijd ging Nederland van 418.000 naar...

Lees meer
Loginmenu afsluiten