Home SIGNALEMENTEN: Le grand cahier

SIGNALEMENTEN: Le grand cahier

  • Gepubliceerd op: 25 september 2014
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Jos van der Burg
  • 1 minuut leestijd

Le grand cahier
János Szász
Vanaf 16 september in de filmtheaters

 
‘Moeder huilt, wij niet,’ schrijft een 13-jarige Hongaarse jongen in een leeg schrift als hij en zijn tweelingbroer door hun moeder naar hun oma op het platteland worden gebracht. Het is 1944, de oorlog woedt en hun moeder vindt het in de stad te gevaarlijk voor hen. Ze zijn veiliger bij hun kwaadaardige oma op het platteland, die hen met onversneden haat opvangt. De vrouw, die met hun moeder heeft gebroken, vernedert hen, slaat hen en laat hen ploeteren voor een hap brood. In Hollywood zou Le grand cahier, de verfilming van het eerste deel van Agota Kristofs trilogie over een eeneiige tweeling, een Charles Dickens-achtig melodrama over zielige jongetjes hebben opgeleverd, maar het gaat in deze film om iets anders. Hij laat zien dat kinderen geen moraal kennen, maar zich als kameleons aanpassen aan hun omgeving. Beide jongens schakelen hun gevoel uit en nemen de wreedheid van hun oma en de mores van de oorlog over, wat leidt tot gruwelijke ontsporingen. Geen sympathieke personages in La grand cahier, maar wel een schokkend inzicht in de invloed van oorlog op kinderen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand, de eerste maand €1,99. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.