Home Nelleke Noordervliet

Nelleke Noordervliet

  • Gepubliceerd op: 05 jul 2011
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Nelleke Noordervliet

De maand mei ligt alweer even achter ons, maar onvermijdelijk komt hij elk jaar terug, en daarmee de kleine wrijvingen rond herinneren en herdenken. Elk jaar wordt duidelijker dat de generaties niet met elkaar in fase lopen. We zijn alweer toe aan de derde naoorlogse reeks, die van mijn kleinkind. Wat zal de Bezetting haar zeggen? Relletjes hadden we deze keer rond Mei Li Vos en Grimbert Rost van Tonningen. Wie mag eigenlijk wat mee komen herdenken? Wie sluiten we in, en wie sluiten we uit?

Er was nog een rimpeling. Die werd vooral opgemerkt in Rotterdam. Sinds 2007 wordt met een officieel programma ook het bombardement op de stad van 14 mei 1940 herdacht. Een onderdeel van de herdenking is een essay, geschreven door een bekend auteur, dat in een oplage van 20.000 exemplaren in de stad wordt verspreid. Ik mocht het vorig jaar schrijven. In 2011 was het de beurt aan historicus Willem Otterspeer. Elk jaar wordt een debat georganiseerd rond thema’s die het essay aansnijdt.

Het stuk van Otterspeer bevatte een passage waarover vooral Joods Rotterdam struikelde. De gemoederen raakten in de week voor het debat dermate verhit dat zelfs de eis werd gesteld alle 20.000 boekjes terug te laten halen. Otterspeer analyseert de voordelen en de nadelen van herinneren en sluit aan bij een discussie die onder historici gaande is – een keurige academische discussie, uiteraard.

De gevaren van herinneren zijn onder andere dat de herinnering met een zeker fanatisme kan worden gebruikt voor politieke doeleinden in het heden. Tot zover niets mis. Maar Otterspeer, die pleit voor een hier en daar heilzaam ‘vergeten’, trok een voorbeeld uit de kast dat explosief bleek. Hij beweerde – overigens in navolging van Israëlische historici – dat Israël de herinnering aan de Holocaust misbruikt om er een politiek doel in het heden mee te rechtvaardigen. Enfin, de boot was aan.

Tijdens het debat bleken er drie grote bezwaren te zijn. Men miste in het nogal academische betoog de persoonlijke noot, de empathie. Dat was niet helemaal waar, want tussen de regels door viel wel degelijk een intense emotie over de Shoah te lezen.

Ten tweede viel het pleidooi voor een beetje meer vergeten totaal verkeerd. Mensen willen bij het gezamenlijk herinneren vooral ‘gesticht’ worden door het vertellen en herhalen van persoonlijke verhalen. Liefst die van henzelf. Zeker degenen die de oorlog hebben meegemaakt zijn bang voor de verwatering van de herinnering, en bang onverschilligheid te ontmoeten bij jongere generaties voor hun lot.

Het derde bezwaar was dat het fout was de huidige Israëlische politiek in het essay te betrekken.
Opvallend is dat een afstandelijke analyse, die psychologisch helemaal spoort met de stadia van rouwverwerking, zoveel weerstand oproept. Misschien meer nog nu dan een tijd geleden.

De oorlogsgeneratie is oud, en naarmate een mens ouder wordt keren de herinneringen heviger terug en is men emotioneel brozer. De behoefte het eigen verhaal jaar in jaar uit ongeschonden te bewaren tegen de erosie van de tijd en de onverschilligheid van de jeugd werkt misverstanden in de hand.
Natuurlijk pleitte Otterspeer er niet voor de Shoah maar te ‘vergeten’. Hij pleit er vooral voor de lessen uit het verleden te incorporeren in een niet-rancuneuze, open visie op de toekomst. Niet ín het verleden te leven maar mét het verleden. Dat de politiek van Israël ten opzichte van de Palestijnen niet als voorbeeld mocht dienen toonde eigenlijk Otterspeers gelijk aan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

The stringer the man who took the photo poster
The stringer the man who took the photo poster
Recensie

Wie maakte de iconische Vietnamfoto van het ‘napalmmeisje’?

De foto van het rennende ‘napalmmeisje’ Kim Phuc in de Vietnamoorlog is een van de meest iconische oorlogsfoto’s. Fotograaf Nick Ut won er in 1973 de Pulitzerprijs mee, maar de Netflix-documentaire The Stringer betwist dat hij de maker van de foto is. Het begon drie jaar geleden met een onwaarschijnlijk telefoontje van Carl Robinson, ex-fotoredacteur...

Lees meer
Beatrice de Graaf portret
Beatrice de Graaf portret
Column

Nu de Amerikanen Europa in de steek laten, vraagt Beatrice de Graaf zich af ‘wanneer de pleuris uitbreekt’

‘De Verenigde Staten kunnen hun veiligheidsbehoefte niet handhaven – zelfs niet met enorme kosteninspanningen – zonder de steun van de bondgenoten.’ De kracht van de trans-Atlantische coalitie hangt af van ‘de aanhoudende kracht en wil van de VS om als leider op te treden’ en de instemming ‘van de coalitiepartners om een passend deel van...

Lees meer
De Pest in de Middeleeuwen
De Pest in de Middeleeuwen
Podcast

Kunnen middeleeuwers ons helpen bij de problemen van nu?

Hoe gingen de mensen in de Middeleeuwen om met natuurrampen? Met conflict? Met polarisatie? Het is niet de eerste periode waar je aan denkt als je lessen voor het heden wilt trekken uit de geschiedenis. Toch valt er wel degelijk wat te leren van de middeleeuwers, menen een aantal mediëvisten in Het ministerie van Middeleeuwse zaken....

Lees meer
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Nieuws

Ouders tipten de FBI over hun eigen kinderen

Amerikaanse ouders in de jaren zestig vroegen de FBI om hun politiek geëngageerde kinderen in de gaten te houden. Historicus Aaron G. Fountain Jr. heeft hiervoor bewijs gevonden in de archieven van de veiligheidsdienst. Middelbare scholieren, geïnspireerd door de burgerrechtenbeweging en de studentendemonstraties tegen de Vietnamoorlog, stichtten halverwege de jaren zestig jongerenorganisaties. Zij waren tegen...

Lees meer
Loginmenu afsluiten