Home Media maakten van Brunswijk held

Media maakten van Brunswijk held

  • Gepubliceerd op: 27 sep 2011
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Rob Hartmans

Dat de eerste klap een daalder waard is, is op tal van terreinen waarneembaar. In de communicatiewetenschap heet dit framing. Een frame is een (meestal niet expliciet geformuleerd) interpretatiekader dat vertelt welke waarden er bij een bepaalde kwestie in het geding zijn. Het gaat om sleutelwoorden of beelden die een hele reeks betekenissen oproepen.


Hiermee worden de good guys onderscheiden van de bad guys, daders en slachtoffers aangeduid, historische analogieën geactiveerd, oorzaak en gevolg gesuggereerd, en wordt duidelijk gemaakt welke partij verantwoordelijk is voor een bepaalde (wan)daad. Wilders’ veelvuldig gebruik van het begrip ‘islamisering’ is een goed voorbeeld van een succesvol frame.

Dat bij framing de relatie met de werkelijkheid vaak flinterdun is, en dat de media bij dit proces een grote rol spelen, wordt duidelijk uit het artikel ‘The making of Ronnie Brunswijk in Nederlandse media’ van Ellen de Vries. Het staat in Oso, het wetenschappelijk tijdschrift dat gericht is op de bestudering van Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen.

In 1986 brak in Suriname de Binnenlandse Oorlog uit, die tot 1992 zou duren en waarin gewapende groepen onder leiding van Ronnie Brunswijk vochten tegen het leger van Desi Bouterse. Juist in deze periode werd in Suriname weer een burgerlijk bestuur ingevoerd, iets wat door de verschillende in Nederland verblijvende verzetsorganisaties met groot wantrouwen werd gadegeslagen, aangezien Bouterse legerleider bleef.

Brunswijk had kort na de staatsgreep van 1980 als zeventienjarige dienst genomen in het leger en maakte deel uit van de lijfwacht van Bouterse. Om onduidelijke redenen werd hij in 1984 uit het leger gegooid, waarna hij door middel van bankovervallen in zijn onderhoud voorzag.

Op 1 mei 1986 verscheen in De Telegraaf een artikel van Arnold Burlage, onder de kop: ‘“Robin Hood” voert met succes acties tegen Bouterse.’ Volgens de journalist gebruikte Brunswijk geen geweld en verdeelde hij de buit onder de armen. Terwijl de Surinaamse pers over de motieven van Brunswijk en zijn mannen in het duister tastte, wist de krant van wakker Nederland precies wat hun doel was: het verdrijven van dictator Bouterse en herstel van de democratie.

Een deel van het in ballingschap verblijvende Surinaamse verzet omarmde de nieuwe ‘volksheld’ en schilderde de bankrover af als een ‘idealist’. Andere Nederlandse journalisten van het weinig reflectieve type als Pieter Storms en Arnold Karskens doken gretig op dit nieuwe verhaal en vielen in katzwijm voor de charismatische bosneger en diens mythische ‘junglecommando’. Het was Storms die de nieuwbakken vrijheidsstrijder in contact bracht met de Surinaamse verzetsorganisaties.

De Nederlandse media waren aanvankelijk pro-Brunswijk, en het duurde enige tijd voordat zij gingen uitzoeken hoe de lokale bevolking over de zwarte ‘Robin Hood’ dacht. Toen bleek volgens de Volkskrant dat hij werd gezien als ‘een misdadiger die wegens criminele activiteiten uit het leger is gezet en die zijn voormalige collega’s uit rancune bestrijdt’. Het frame bleef echter hardnekkig, en hoewel al snel duidelijk was dat Brunswijk een gewetenloze opportunist was, keek Karskens nog in 2009 vol nostalgie terug op de Binnenlandse Oorlog, die een duidelijke strijd van ‘de good guy tegen de bad guy’ geweest zou zijn.

Oso. Tijdschrift voor Surinamistiek en het Caraïbisch gebied
KITLV
April 2011, € 16,50

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

The stringer the man who took the photo poster
The stringer the man who took the photo poster
Recensie

Wie maakte de iconische Vietnamfoto van het ‘napalmmeisje’?

De foto van het rennende ‘napalmmeisje’ Kim Phuc in de Vietnamoorlog is een van de meest iconische oorlogsfoto’s. Fotograaf Nick Ut won er in 1973 de Pulitzerprijs mee, maar de Netflix-documentaire The Stringer betwist dat hij de maker van de foto is. Het begon drie jaar geleden met een onwaarschijnlijk telefoontje van Carl Robinson, ex-fotoredacteur...

Lees meer
Beatrice de Graaf portret
Beatrice de Graaf portret
Column

Nu de Amerikanen Europa in de steek laten, vraagt Beatrice de Graaf zich af ‘wanneer de pleuris uitbreekt’

‘De Verenigde Staten kunnen hun veiligheidsbehoefte niet handhaven – zelfs niet met enorme kosteninspanningen – zonder de steun van de bondgenoten.’ De kracht van de trans-Atlantische coalitie hangt af van ‘de aanhoudende kracht en wil van de VS om als leider op te treden’ en de instemming ‘van de coalitiepartners om een passend deel van...

Lees meer
De Pest in de Middeleeuwen
De Pest in de Middeleeuwen
Podcast

Kunnen middeleeuwers ons helpen bij de problemen van nu?

Hoe gingen de mensen in de Middeleeuwen om met natuurrampen? Met conflict? Met polarisatie? Het is niet de eerste periode waar je aan denkt als je lessen voor het heden wilt trekken uit de geschiedenis. Toch valt er wel degelijk wat te leren van de middeleeuwers, menen een aantal mediëvisten in Het ministerie van Middeleeuwse zaken....

Lees meer
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Nieuws

Ouders tipten de FBI over hun eigen kinderen

Amerikaanse ouders in de jaren zestig vroegen de FBI om hun politiek geëngageerde kinderen in de gaten te houden. Historicus Aaron G. Fountain Jr. heeft hiervoor bewijs gevonden in de archieven van de veiligheidsdienst. Middelbare scholieren, geïnspireerd door de burgerrechtenbeweging en de studentendemonstraties tegen de Vietnamoorlog, stichtten halverwege de jaren zestig jongerenorganisaties. Zij waren tegen...

Lees meer
Loginmenu afsluiten