Home LESSEN: ‘Geweld in Haren uiting onrust in de samenleving’

LESSEN: ‘Geweld in Haren uiting onrust in de samenleving’

  • Gepubliceerd op: 24 okt 2012
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Bas Kromhout

Waarom trokken op 21 september duizenden jongeren naar Haren en sloegen ze de boel daar kort en klein? Wat is er aan de hand met de Nederlandse jeugd, vragen gezagsdragers en pedagogen zich vertwijfeld af. Volgens de Nederlands-Amerikaanse historicus Benjamin B. Roberts hebben de rellen in Haren te maken met sociale onvrede. Hij ziet parallellen met geweldsuitspattingen van adolescenten in de zeventiende-eeuwse Republiek. Hierover publiceerde Roberts onlangs het boek Sex and Drugs before Rock ’n Roll. Youth Culture and Masculinity during Holland’s Golden Age.

Roberts: ‘De gevestigde orde maakte zich ten tijde van de Republiek minstens evenveel zorgen over de losbandige, gewelddadige jeugd als tegenwoordig. Ook toen gingen jongeren door voor verwend, oppervlakkig en verslaafd aan snelle kicks. Vooral dominees werden niet moe de jeugd te vermanen. Opvoedkundigen daarentegen wisten dat adolescenten een moeilijke fase doormaakten en dat een zekere mate van onaangepast gedrag moest worden getolereerd. Jacob Cats schreef: “Men moet een paar narre-schoenen verslijten, eer men recht wijs wort.”

Geweld door jongeren nam in de jaren 1620-1630, de periode die ik heb onderzocht, diverse vormen aan. Op het platteland was geweld omgeven met rituelen. Jongemannen hadden de traditie dorpsgenoten die zich niet aan de sociale regels hielden tot de orde te roepen door middel van een charivari. In optocht gingen ze naar het huis van het slachtoffer, die ze onder groot lawaai bespotten en mishandelden.

Op het platteland hoorde geweld tot op zekere hoogte bij het opgroeien. Men wist dat de meeste jongemannen ermee ophielden als ze waren getrouwd. Jongeren hadden iets meer vrijheid dan in de stad.

Stedelijk geweld was minder geritualiseerd en daardoor onvoorspelbaarder. De overheid trad hard op. Overal was politietoezicht en er stonden straffen op de kleinste vergrijpen, van sneeuwballen gooien tot paarden aan het schrikken maken. De straffen voor jonge geweldplegers waren echter niet zo hoog als voor volwassenen: ze werden niet ter dood gebracht. Ook werd er zelden opgetreden tegen alcoholgebruik. Sommige dominees eisten dat op zondag de kroegen werden gesloten, maar ze kregen geen gehoor bij de stadsbesturen.

Als jongeren collectief uit de band sprongen, konden ze bedreigend zijn voor de vrede. Net als tegenwoordig was de jeugd in de Gouden Eeuw gevoelig voor negatieve signalen uit de samenleving en reageerde ze vaak ongeremd. Jongeren namen het voortouw tijdens oproeren. In 1624 brak in Holland de zogenoemde Boteroorlog uit vanwege een nieuwe belasting op boter. Tieners in Haarlem, Amsterdam en Den Haag gingen de straat op om rotzooi te trappen en ruiten in de gooien. Het leger moest eraan te pas komen om de orde te herstellen.

Wat er in Haren is gebeurd, heeft veel weg van zulke zeventiende-eeuwse oproeren. Net als toen geven jongeren van nu uiting aan onrust in de samenleving. Politici moeten zich realiseren dat Nederland niet meer zo harmonieus is als tijdens de laatste veertig jaar. De economische crisis begint mensen nu echt te raken. Ouders praten erover aan de keukentafel en kinderen pikken dat op. Zij kunnen minder goed met emoties omgaan dan volwassenen en reageren impulsiever. Ze hebben ook minder te verliezen.

Haren is het Wassenaar van Groningen. Daarom staat het dorp symbool voor de wereld van het grote geld, die de crisis heeft veroorzaakt, maar niet ter verantwoording wordt geroepen. Zonder dat ze het zelf beseften, kwamen de jongeren van Project X in opstand tegen die wereld.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

De Japanse familie van Franz von Siebold
De Japanse familie van Franz von Siebold
Recensie

Twee biografieën over Franz von Siebold tonen zijn brandende ambitie

Ontdekkingsreiziger Franz von Siebold introduceerde in Europa de blauwe regen, de hortensia en de hosta. In Leiden opende hij een museum over Japan. Hij was ambitieus, ijdel en egocentrisch. Wellicht had het hem gevleid dat er nu maar liefst twee boeken over hem zijn verschenen. Een over de relatie met zijn dochter en een over...

Lees meer
Patiënten in een inrichting in Soerakarta
Patiënten in een inrichting in Soerakarta
Recensie

Koloniale psychiaters oordeelden dat Javanen kinderlijk en oversekst waren

Javanen zijn kinderlijk, emotioneel en fantasierijk. En niet klaar voor zelfbestuur, oordeelden koloniale psychiaters in de jaren 1920. Marens Engelhard gaat in Indonesië op zoek naar zo’n psychiater: zijn grootvader Chris Engelhard. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding...

Lees meer
Michaël Zeeman in 1998
Michaël Zeeman in 1998
Recensie

Boek over Michaël Zeeman begon als verwondering over een vriend

De Leidse historicus Willem Otterspeer wilde zijn overleden vriend Michaël Zeeman begrijpen en schreef een boek over hem. Het blijkt een raadsel zonder oplossing. Waar begint een historicus aan als hij een biografie wil schrijven over een van zijn beste vrienden? Een complexe, omstreden en begaafde vriend bovendien. Willem Otterspeer besloot een biografie van journalist...

Lees meer
Franse militair gebruikt een drone
Franse militair gebruikt een drone
Artikel

Uitvinder Nikola Tesla voorspelde de drone als oorlogswapen

De komst van drones op het slagveld is al in 1907 voorzien door uitvinder en natuurkundige Nikola Tesla. Zijn experimenten met radiografische besturing legden mede de basis voor de ontwikkeling van onbemande oorlogsvliegtuigen. Nikola Tesla wordt gezien als een van de belangrijkste uitvinders op het vlak van elektrotechniek en radiocommunicatie. Hij werd in 1854 geboren...

Lees meer
Loginmenu afsluiten