Home IN BEELD: De legende van Camelot

IN BEELD: De legende van Camelot

  • Gepubliceerd op: 17 dec 2012
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Annemarie Lavèn en Geertje Dekkers

‘De fakkel is doorgegeven aan een nieuwe generatie.’ Het is 20 januari 1961 en de 43-jarige John F. Kennedy houdt zijn inaugurele rede als president van de Verenigde Staten. Zijn basis onder de bevolking is smal: slechts 49,7 procent van de kiezers heeft op hem gestemd, tegenover 49,5 procent op zijn tegenstander Richard Nixon.

Toch straalt de nieuwe president zekerheid uit. Zijn korte carrière lang werkt Kennedy hard aan zijn imago en weet hij een vitale, robuuste indruk te maken op Amerika – dankzij de televisie, die in zijn tijd uitgroeit tot een belangrijk politiek instrument.

Dat Kennedy’s gezondheid ernstig lijdt onder de auto-immuunziekte van Addison, en dat hij vaak zware pijnstillers krijgt tegen rugpijn, weten slechts weinigen. En dat hij niet de familieman is die hij voor de camera’s speelt, heeft het brede publiek niet door.

Half journalistiek Washington is op de hoogte van de vele affaires en onenightstands van de president, maar de smeuïge verhalen blijven voorlopig buiten de media. Ook de veel ernstiger politieke fouten van Kennedy – zijn contacten met de maffia bijvoorbeeld – blijven verborgen.

JFK en de elegante Jackie groeien uit tot betoverende televisiesterren. Een hardnekkig verhaal wil zelfs dat Kennedy zijn tegenstrever Nixon tijdens een verkiezingsdebat had verslagen dankzij de camera: radioluisteraars zouden Nixon beter hebben gevonden, terwijl televisiekijkers vielen voor de frisser ogende Kennedy.

Hard bewijs voor deze stelling is er niet. Kennedy profiteert vooral van reclamespotjes en gezellige televisieoptredens, waar hij en zijn vrouw de kijkers een glamoureuze én huiselijke sprookjeswereld voortoveren.

Toch dalen Kennedy’s populariteitscijfers tijdens zijn presidentschap. In de eerste maanden staat nog 70 tot 80 procent van de Amerikanen achter zijn aanpak; kort voor zijn dood is dat minder dan 60 procent. Maar de moord op 22 november 1963 doet zijn imago goed.

Kennedy’s weduwe weet hoe je een legende creëert en schakelt de pers in. In het tijdschrift Life vertelt ze dat wijlen haar man zo genoot van de musical Camelot, over koning Arthur, en ze herhaalt een van zijn favoriete zinnen: ‘Laten we niet vergeten dat er ooit een plaats was, gedurende een kort lichtend moment, die Camelot heette.’ Sindsdien staat ‘Camelot’ voor het presidentschap van Kennedy, en dat is een krachtig beeld.

Hoeveel vuile was er de afgelopen halve eeuw ook over Kennedy buiten is gehangen, en hoezeer historici ook benadrukken dat hij degene was die de Verenigde Staten definitief Vietnam in rommelde, het publiek blijft van JFK houden. Zoals Jackie zei: ‘Nu is hij een legende, terwijl hij verkoos om een man te zijn.’
 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Interview

Geweld tussen Thailand en Cambodja laait steeds op door historische wraakgevoelens

Thailand en Cambodja beschieten elkaar al wekenlang aan de grens, met tientallen doden en een miljoen ontheemden tot gevolg. De landen ruziën over tempels, maar volgens historici zit er meer achter het conflict dan een paar territoriale claims. De huidige grens tussen Thailand en Cambodja werd bepaald aan het begin van de twintigste eeuw. Thailand,...

Lees meer
De Sabijnse maagdenroof, zeventiende-eeuws schilderij van Nicolas Poussin
De Sabijnse maagdenroof, zeventiende-eeuws schilderij van Nicolas Poussin
Interview

Epstein is niet uniek: machtige mannen komen al eeuwenlang weg met seksueel wangedrag

Amerika is in rep en roer door de deels vrijgegeven, maar grotendeels zwartgelakte Epstein-files. Seksueel misbruik door machtige mannen is een terugkerend historisch fenomeen, zegt historicus Marlisa den Hartog: ‘In de Renaissance gebeurde het ook, maar de maatschappelijke verontwaardiging is nu veel groter.’  Seksueel misbruik kwam in de Renaissance voor in alle lagen van de bevolking, maar mannen...

Lees meer
The stringer the man who took the photo poster
The stringer the man who took the photo poster
Recensie

Wie maakte de iconische Vietnamfoto van het ‘napalmmeisje’?

De foto van het rennende ‘napalmmeisje’ Kim Phuc in de Vietnamoorlog is een van de meest iconische oorlogsfoto’s. Fotograaf Nick Ut won er in 1973 de Pulitzerprijs mee, maar de Netflix-documentaire The Stringer betwist dat hij de maker van de foto is. Het begon drie jaar geleden met een onwaarschijnlijk telefoontje van Carl Robinson, ex-fotoredacteur...

Lees meer
Beatrice de Graaf portret
Beatrice de Graaf portret
Column

Nu de Amerikanen Europa in de steek laten, vraagt Beatrice de Graaf zich af ‘wanneer de pleuris uitbreekt’

‘De Verenigde Staten kunnen hun veiligheidsbehoefte niet handhaven – zelfs niet met enorme kosteninspanningen – zonder de steun van de bondgenoten.’ De kracht van de trans-Atlantische coalitie hangt af van ‘de aanhoudende kracht en wil van de VS om als leider op te treden’ en de instemming ‘van de coalitiepartners om een passend deel van...

Lees meer
Loginmenu afsluiten