Home Hologram van een farao

Hologram van een farao

  • Gepubliceerd op: 18 jun 2009
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Marieke Prins

Een rijke Romeinse had een moestuin, net als Michelle Obama. Dit ziet de bezoeker op de tentoonstelling Toekomst voor het verleden in het Allard Pierson Museum, als hij meedoet aan een van de vele interactieve toepassingen in de ‘virtuele hoek’. Hij loopt door een Romeinse villa met bijbehorende tuinen, zijn avatar – een alter ego op internet ¬– zweeft voor hem uit. Geen rozenprieeltjes hier, maar groenten en sla. De avatar zweeft er dwars doorheen.

Toekomst voor het verleden is een jubileumtentoonstelling. Aanleiding is het 75-jarig bestaan van het museum. En er is nog een aanleiding: directeur Robert Lunsingh Scheurleer vertrok onlangs en Wim Hupperetz volgt hem op. Reden genoeg, kortom, voor deze expositie, en daardoor ook inspiratie en thema’s genoeg.

En dat is meteen ook het probleem. De expositie gaat over wel erg veel verschillende onderwerpen, en dat in drie kleine zaaltjes plus een gang. Hij gaat over het begin van het museum in 1934, over de nieuwe vitrines in 1976, over moderne tentoonstellingstechnieken, de smaak van de vertrekkende directeur, over zijn grootvader, verzamelaar Constant Willem Lunsingh Scheurleer, en over andere schenkers aan het museum. Maar waar is de rode draad?

De eerste ruimte heeft ‘1934’ als titel gekregen. Vitrines van eikenhout en bordeauxrode muren bepalen de sfeer. Kopieën van Romeinse en Griekse beelden vullen één wand van het zaaltje. Waarom? Een bordje vermeldt dat Constant Willem Lunsingh Scheurleer, aan wie het museum veel voorwerpen dankt, ook een museum stichtte voor kopieën van klassieke beelden. Dat zal het zijn.

Tegen de andere wand staat een verzameling zwart-rood Atheens aardewerk. Waarom? Scheurleer verzamelde dat. Aan de wand hangt verder een portret van Constant Willem Lunsingh Scheurleer. Hij is een knappe donkere man, en hij heeft een boek bij zich. Dat geeft hem een aura van geleerdheid, meldt de bijbehorende tekst.

De tweede zaal heeft ‘1976’ als titel. Alle vitrines zijn hier computergrijs – zo hoorde dat in de jaren zeventig. Welke oudheden staan hier? Wat kies je uit voor een zaal over de jaren zeventig? O nee, de selectie van voorwerpen in deze zaal is gemaakt door scheidend directeur Robert Scheurleer, de kleinzoon van Constant, op basis van zijn persoonlijke smaak. Zo is er een realistisch ogend grafportret van een oudere vrouw, uit 22-37 n.Chr. Daar staat bij: ‘Deze dame moet een hele persoonlijkheid geweest zijn.’

Dan de derde zaal. Deze heeft als titel ‘2009’, maar gaat over de toekomst. Hier vind je het computereiland, en er zijn nog veel meer moderne technieken te bekijken. Een portret van een farao, bijvoorbeeld, dat driedimensionaal geprojecteerd wordt. Het is een soort hologram dat ronddraait en beeft. Als de farao verdwijnt, neemt een Griekse vaas het over. Daarop staan atleten in actie. De afbeelding wordt virtueel van de vaas gelicht, knalrood gemaakt, rondgedraaid, en dan plat getrokken. De echte vaas, toch niet het eerste het beste souvenirtje, staat er onmachtig naast.

De bezoeker voelt zich soms net zo op deze expositie. Heb je keurig de voorwerpen bekeken en de bordjes gelezen over antefixen – een soort dakversieringen – , dan blijkt dat die er helemaal niet toe doen. Deze zaal is eigenlijk een demonstratie van moderne tentoonstellingshulpmiddelen.

Ten slotte de gang, de laatste ruimte. Hier is het thema tenminste helder. Er hangen portretten van schenkers aan het museum. Wat is het verband met dat beeld van Fortuna? Opnieuw biedt een tekstbordje soelaas: ‘De plooival geeft dit beeld een grootsheid die een godin waardig is. Dat het beeld incompleet is doet daar niets aan af.’ Aha.

Toekomst voor het verleden. 75 jaar Allard Pierson Museum. Tot en met 5 oktober. Allard Pierson Museum, Oude Turfmarkt 127, Amsterdam. Open: ma-vr 10-17 uur, za, zo 13-17 uur. Info 020-52 52 556 of www.allardpiersonmuseum.nl.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Artikel

Hitler deed lettertype in de ban omdat het ‘te Joods’ was

Het Witte Huis wil het lettertype Calibri niet meer gebruiken omdat het te woke zou zijn. In de jaren dertig gebruikte de NSDAP vaak Fraktur in zijn propaganda, het gotische lettertype dat nog steeds geassocieerd wordt met het nazisme. Maar in 1941 maakte Hitlers partij een draai: het schrift werd verboden omdat het te Joods...

Lees meer
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Interview

De politiek kiest al zestig jaar dezelfde tactiek bij het mestprobleem: vertragen

Landbouwminister Femke Wiersma wil de uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren verlengen. Door deze zogeheten derogatie mogen ze meer mest uitrijden dan eigenlijk is toegestaan. Maar volgens de Financial Times gaat de EU haar verzoek om verlenging weigeren. Ondertussen ruziet ze met een andere BBB-minister over de mestplannen van het demissionaire kabinet. Wiersma’s opstelling past in een...

Lees meer
Gebouw Federal Reserve
Gebouw Federal Reserve
Artikel

Opheffing van de Amerikaanse Federale Bank veroorzaakte economische rampspoed

President Donald Trump heeft een afkeer van de Federal Reserve Bank (FED), de Amerikaanse centrale bank. Daarin staat hij niet alleen. Zijn verre voorganger Andrew Jackson hief de bank in 1836 zelfs op. Dat leidde tot een diepe economische crisis. Van oudsher hebben Amerikanen een hekel aan centrale overheidsinstellingen. En aan bankiers. Het verklaart waarom...

Lees meer
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Artikel

De Bourgondiërs voerden een financieel schrikbewind

Bourgondische vorsten hieven belastingen om hun oorlogen en dynastieke ambities te financieren. De Belgische historicus Marc Boone belicht hun plannen via het leven van een van hun paladijnen. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en...

Lees meer
Loginmenu afsluiten