Home Geschiedenis in de media

Geschiedenis in de media

  • Gepubliceerd op: 14 jul 2009
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Shirley Haasnoot

‘Het grootste beeld uit de geschiedenis, David van Michelangelo, is een naakte man. En die heeft zo’n klein piemeltje.’ Met dit citaat van Amsterdamse PvdA-bestuurder Jude Kehla Wirnkar in Het Parool van 26 april, was de berichtgeving over het monument voor Anton de Kom afgelopen.

Al in 1999 hadden bewoners van de Amsterdamse Bijlmer het stadsbestuur gevraagd om een standbeeld voor deze Surinaamse held. De Kom (1898-1945) was zoon van een vrijgelaten slaaf, streed tegen koloniale onderdrukking en sloot zich in 1941 in Den Haag aan bij het verzet. Hij werd opgepakt en stierf in concentratiekamp Neuengamme.

Op het monument voor verzetsstrijder De Kom, van kunstenares Jikke van Loon, kwam echter veel kritiek. ‘Zo zou het beeld racistisch zijn,’ schreef de Volkskrant op 24 april, de dag dat het onthuld werd. Het Comité Een waardig monument vond namelijk dat de naakte De Kom eruit zag als een inboorling met een afgehakte hand, een straf voor slaven.

Over de opwinding rond de naaktheid van het beeld schreef Trouw op 25 april enigszins spottend: ‘Het comité heeft ook “zeer nadrukkelijke geslachtsdelen” ontdekt. Een vooroordeel dat negers in een permanente staat van opwinding verkeren, wordt gezegd.’

Hoewel alle landelijke dagbladen aandacht besteedden aan de bezwaren rond het beeld, nam geen enkele journalist stelling in de discussie. De toon van de berichtgeving varieerde van neutraal tot geamuseerd (NRC Handelsblad-columnist Frits Abrahams op 25 april: ‘De demonstranten hielden meteen hun spandoeken voor de geslachtsdelen waar we allemaal zo benieuwd naar waren.’

Het is echter de vraag of de Nederlandse kranten met dezelfde onverschilligheid verslag zouden doen van een dergelijk eerbetoon aan een blanke verzetsstrijder. Hoe zou worden geschreven over een monument voor de jonge Hannie Schaft (‘het meisje met het rode haar’) met enorme borsten, midden op een druk stadsplein? Of over een beeld van de zeer gereformeerde Henk van Randwijk, met grote, prominent vooruitgestoken geslachtsdelen?

Kunstenares Jikke van Loon legde in het Parool van 7 april uit dat ze het beeld van De Kom heeft gecombineerd met een boom. ‘Dat is een soort heilig symbool, waarmee ik de warmte en fierheid van De Kom wil aangeven.’ Daarom is De Kom naakt, en is zijn hand nog niet af.
Het Comité Een waardig monument heeft gelijk dat het zijn verzetsheld niet wil laten uitbeelden als een naakt oermens dat uit een boom groeit. ‘Zelfs André Hazes is in het pak gehesen!’ riepen demonstranten, volgens Het Parool van 25 april. Ook Anton de Kom verdient een pak.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Nieuws

Ouders tipten de FBI over hun eigen kinderen

Amerikaanse ouders in de jaren zestig vroegen de FBI om hun politiek geëngageerde kinderen in de gaten te houden. Historicus Aaron G. Fountain Jr. heeft hiervoor bewijs gevonden in de archieven van de veiligheidsdienst. Middelbare scholieren, geïnspireerd door de burgerrechtenbeweging en de studentendemonstraties tegen de Vietnamoorlog, stichtten halverwege de jaren zestig jongerenorganisaties. Zij waren tegen...

Lees meer
Michael Shannon als president James Garfield in Death by Lightning
Michael Shannon als president James Garfield in Death by Lightning
Recensie

Nieuwe Netflix-serie over vergeten aanslag op een Amerikaanse president

Iedereen weet dat Abraham Lincoln in 1865 werd vermoord. Vrijwel vergeten is dat zestien jaar later weer een Amerikaanse president werd neergeschoten. De uitstekende Netfix-serie Death by Lightning haalt de aanslag op James Garfield uit de vergetelheid. Slechts zes maanden was de 49-jarige Garfield in 1881 president toen hij op een treinstation in Washington werd...

Lees meer
Sloppenwijk Groningen
Sloppenwijk Groningen
Nieuws

Nederlanders wilden steeds minder huisgenoten en steeds meer woonruimte

In de jaren zestig woonden er meer mensen in Rotterdam en Den Haag dan nu, blijkt uit een nieuwe tijdlijn van het CBS. Onze huizencrisis heeft ermee te maken dat we de afgelopen eeuwen ruimer zijn gaan wonen, en met minder personen op één adres. In bijna 200 jaar tijd ging Nederland van 418.000 naar...

Lees meer
Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Artikel

Hitler deed lettertype in de ban omdat het ‘te Joods’ was

Het Witte Huis wil het lettertype Calibri niet meer gebruiken omdat het te woke zou zijn. In de jaren dertig gebruikte de NSDAP vaak Fraktur in zijn propaganda, het gotische lettertype dat nog steeds geassocieerd wordt met het nazisme. Maar in 1941 maakte Hitlers partij een draai: het schrift werd verboden omdat het te Joods...

Lees meer
Loginmenu afsluiten