Home FILM: Signalementen

FILM: Signalementen

  • Gepubliceerd op: 14 dec 2012
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Jos van den Burg

Een speelfilm over het bombardement op 14 mei 1940 op Rotterdam was er nog niet. Dat die film er met Het bombardement nu wel is, is geen reden tot vreugde. Het probleem is niet dat Het bombardement slechts dient om een ontluikende liefdesrelatie onder spanning te zetten, maar wel dat bij de manier waarop dit gebeurt geen ander woord past dan ‘infantiel’.

De als acteur debuterende Jan Smit valt weinig te verwijten. De zanger doet zijn best als Rotterdamse volksjongen die verliefd wordt op een Duitse jonge vrouw. Zij is een paar dagen voor het bombardement naar Rotterdam gekomen voor een verstandshuwelijk met een opportunistische industrieel. De vrouw weet wat Rotterdam te wachten staat: ‘Hitler gaat iedereen vermoorden.’

Over de groteske plot hoeven we het verder niet te hebben. Over de geloofwaardigheid ook niet. In de film worden de inzittenden van een auto vanuit de lucht met mitrailleurs beschoten, waarop ze zonder een schrammetje in een sloot springen, daar even later met kroos op hun hoofd uit kruipen, waarna ze de lekgeschoten radiateur met water bijvullen en gezellig hun weg vervolgen. Lager dan dit kan een historische film de lat niet leggen.


Het bombardement
Ate de Jong
Vanaf 20 december in de bioscoop




We hebben hier al vaker lovende woorden gesproken over de gedramatiseerde historische documentaires van History en Discovery Channel. ‘Drama’ is het sleutelwoord bij deze films, waarbij de kijker het gebrek aan historische nuances en subtiliteit voor lief moet nemen. Ze doen denken aan gepassioneerde geschiedenisleraren die meeslepende verhalen vertellen.

De film Peter de Grote – naast Alexander de Grote en Napoleon een van de drie delen in de Discovery-serie ‘Veroveraars’ – illustreert de kracht en zwakte van deze benadering. De film begint met de ronkende aankondiging dat ‘in een flits van kruitdamp een reus explodeerde op het toneel van de geschiedenis’. Die reus is uiteraard Peter de Grote, die Rusland opende voor westerse invloed.

De film doet verslag van zijn bezoek aan westerse steden, waaronder Amsterdam, ‘de stad die gebouwd was op een moeras’. Hij portretteert Peter de Grote als een visionaire leider, maar verbergt zijn wreedheid niet. Sommige verdachten van een samenzwering tegen zijn bewind liet hij levend villen. Zijn zoon Aleksej, die tegen een minnares had gezegd dat hij zijn vader dood wenste, overleefde de gevolgen van marteling niet.

Peter de Grote
Discovery Channel/TDM, € 14,99

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Interview

Geweld tussen Thailand en Cambodja laait steeds op door historische wraakgevoelens

Thailand en Cambodja beschieten elkaar al wekenlang aan de grens, met tientallen doden en een miljoen ontheemden tot gevolg. De landen ruziën over tempels, maar volgens historici zit er meer achter het conflict dan een paar territoriale claims. De huidige grens tussen Thailand en Cambodja werd bepaald aan het begin van de twintigste eeuw. Thailand,...

Lees meer
De Sabijnse maagdenroof, zeventiende-eeuws schilderij van Nicolas Poussin
De Sabijnse maagdenroof, zeventiende-eeuws schilderij van Nicolas Poussin
Interview

Epstein is niet uniek: machtige mannen komen al eeuwenlang weg met seksueel wangedrag

Amerika is in rep en roer door de deels vrijgegeven, maar grotendeels zwartgelakte Epstein-files. Seksueel misbruik door machtige mannen is een terugkerend historisch fenomeen, zegt historicus Marlisa den Hartog: ‘In de Renaissance gebeurde het ook, maar de maatschappelijke verontwaardiging is nu veel groter.’  Seksueel misbruik kwam in de Renaissance voor in alle lagen van de bevolking, maar mannen...

Lees meer
The stringer the man who took the photo poster
The stringer the man who took the photo poster
Recensie

Wie maakte de iconische Vietnamfoto van het ‘napalmmeisje’?

De foto van het rennende ‘napalmmeisje’ Kim Phuc in de Vietnamoorlog is een van de meest iconische oorlogsfoto’s. Fotograaf Nick Ut won er in 1973 de Pulitzerprijs mee, maar de Netflix-documentaire The Stringer betwist dat hij de maker van de foto is. Het begon drie jaar geleden met een onwaarschijnlijk telefoontje van Carl Robinson, ex-fotoredacteur...

Lees meer
Beatrice de Graaf portret
Beatrice de Graaf portret
Column

Nu de Amerikanen Europa in de steek laten, vraagt Beatrice de Graaf zich af ‘wanneer de pleuris uitbreekt’

‘De Verenigde Staten kunnen hun veiligheidsbehoefte niet handhaven – zelfs niet met enorme kosteninspanningen – zonder de steun van de bondgenoten.’ De kracht van de trans-Atlantische coalitie hangt af van ‘de aanhoudende kracht en wil van de VS om als leider op te treden’ en de instemming ‘van de coalitiepartners om een passend deel van...

Lees meer
Loginmenu afsluiten