Home Film: BlacKkKlansman

Film: BlacKkKlansman

  • Gepubliceerd op: 13 aug 2018
  • Update 13 okt 2022
  • Auteur:
    Jos van der Burg
Film: BlacKkKlansman

Spike Lee fileert Amerikaans racisme

Eind jaren zeventig infiltreerde in Colorado Springs in Virginia de zwarte rechercheur Ron Stallworth in de lokale afdeling van de Ku Klux Klan. Onmogelijk? Toch niet. Stallworth meldde zich telefonisch aan bij de Klan. Zijn vuilspuiterij (‘Ik haat nikkers en jids’) klonk overtuigend en voor hij het wist was hij lid. Toen de leiders hem wilden zien, gaf een witte collega van Stallworth zich voor hem uit. In feite waren er dus twee infiltranten: Stallworth als het meesterbrein op kantoor, zijn collega in de ranzige Klan-wereld. Negen maanden duurde de undercoveroperatie, die niet tot arrestaties leidde, maar veel inzicht gaf in de krankzinnige opvattingen van de Ku Klux Klan.

Regisseur Spike Lee zag in het verhaal een leerzame speelfilm over het diepgewortelde Amerikaanse racisme. Dat verbaast niet, want alle films van de regisseur, met als belangrijkste Do the Right Thing en Malcolm X, gaan over Amerika’s grootste probleem. In BlacKkKlansman trekt Lee nadrukkelijk een parallel tussen de denkwereld van de Klan en die van president Donald Trump. Ook de filmwereld zit in de beklaagdenbank, want BlacKkKlansman suggereert met fragmenten uit Birth of a Nation (1915) dat dit intens racistische epos het witte superioriteitsgevoel een enorme impuls heeft gegeven. Dat BlacKkKlansman begint met een fragment uit het racistische Gone with the Wind (1939) is ook geen toeval. Ook niet dat de film eindigt met nieuwsbeelden van de racistische rellen vorig jaar in Charlottesville. Met Trumps reactie dat tussen de demonstrerende neonazi’s en alt-right-aanhangers ‘ook heel goede mensen’ zaten, hamert Lee de boodschap erin dat er in een eeuw weinig is veranderd. Wie BlacKkKlansman ziet, kan hem moeilijk ongelijk geven.
 
Jos van der Burg is filmrecensent bij Het Parool en de Filmkrant.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 9 - 2018

Nieuwste berichten

Stilleven van Alexander Adriaenssen
Stilleven van Alexander Adriaenssen
Interview

Gevulde eieren met suiker en kaneel: zeventiende-eeuwse recepten bevatten verbazende combinaties

Voor de bouw van de Markthal in Rotterdam onderzochten archeologen de bodem en vonden er kookpotten, keukengerei en etensresten. Op deze plek werd dus ook vroeger al veel gegeten. Naar aanleiding van de vondsten is er nu een kookboek over de historische Rotterdamse cuisine. Het is volgens auteur Manon Henzen meer dan een receptenboek: ‘Historische...

Lees meer
Jacob Ruychaver met zijn gezin op een schilderij door Frans Hals
Jacob Ruychaver met zijn gezin op een schilderij door Frans Hals
Beeldessay

Pronken met onze families doen we al eeuwen

Gezellig, gelovig of rijk. Met een familieportret laten gezinnen aan de buitenwereld zien wie ze zijn. En dat ze hun leven goed voor elkaar hebben.  Wie in de zeventiende eeuw een Amsterdams grachtenhuis binnenliep, kon in de ontvangstkamer worden verwelkomd door een groot schilderij van de bewoners. Bijvoorbeeld van een strenge vader in donkere mantel...

Lees meer
Filmposter Zwei zu eins
Filmposter Zwei zu eins
Recensie

Duitsers op het dievenpad in schelmenfilm Zwei zu eins

Over het leven in de DDR bestaan veel grimmige films, maar Zwei zu eins bewijst dat je er ook een schelmenkomedie over kunt maken. De film speelt zich af in de zomer van 1990 in het Oost-Duitse Halberstadt. De aanstaande Duitse eenwording gaat in het stadje gepaard met massaontslagen en failliete fabrieken. Drie gedesillusioneerde werkloze...

Lees meer
Cover HN78 2025
Cover HN78 2025
Interview

Broedermoord en ruzie over de erfenis: familiedrama’s zijn van alle tijden

De zomereditie van Historisch Nieuwsblad is gevuld met artikelen over familie. Volgens eindredacteur Mirjam Janssen is het een prachtig thema omdat veel geschiedenis daar nu eenmaal begint. ‘Iemands status en opvoeding, en de mogelijkheden die hij of zij krijgt in het leven hangen voor een groot deel af van de familie. We laten zien hoe families...

Lees meer