Home EUROPA BUITENGAATS. KOLONIALE EN POSTKOLONIALE LITERATUREN IN EUROPESE TALEN

EUROPA BUITENGAATS. KOLONIALE EN POSTKOLONIALE LITERATUREN IN EUROPESE TALEN

  • Gepubliceerd op: 11 okt 2002
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Remco Raben

2 delen, 524 + 452 p. Bert Bakker, euro 31,50


Het is slecht gesteld met het postkolonialisme in Nederland. Waar in Engels- en Franstalige gebieden stevig wordt gedebatteerd over de zin en onzin van dit begrip en de daarbij horende ideeën, zijn dergelijke discussies in Nederland zo goed als afwezig. Dat is vreemd, omdat Nederland verhoudingsgewijs meer (post)koloniale immigranten herbergt dan welk ander Europees land ook. Merkwaardig genoeg lijkt Nederland weinig gevoelig voor de grote culturele diversiteit binnen de grenzen. De Nederlands-Indische, Surinaamse, Antilliaanse, en in hun kielzog Nederlands-Marokkaanse auteurs hebben een eigen hoekje gekregen in de literatuur, maar geven onder het publiek nauwelijks aanleiding tot discussie over hun bijdrage aan het karakter van de Nederlandse literatuur en samenleving.
        In kringen van de literatuurwetenschap woedt al wel enige tijd een discussie over de culturele erfenissen van het kolonialisme. Het uitgangspunt van het `postkolonialisme’ is de erkenning dat het kolonialisme van de negentiende en twintigste eeuw blijvende sporen heeft nagelaten in de verhouding tussen het Westen en het niet-Westen, en dat het culturele zelfbewustzijn in de voormalige koloniën sterk is ondermijnd.
        De Leidse anglicist Theo D’haen bundelde niet minder dan 29 artikelen over de koloniale en postkoloniale literatuur in Europa en daarbuiten. Tezamen geven de stukken een fascinerend overzicht over de literatuur uit en over Indië, Suriname en de Antillen, van Portugal tot Haïti, van België tot Zuid-Afrika.
        Er is wel wat af te dingen op de uitgangspunten voor de bundels. Merkwaardig is bijvoorbeeld de beperking tot de literatuur die in een van de Europese talen is geschreven. De gedachte was wellicht dat de schrijvers die zich uitdrukken in de taal van de voormalige overheerser zich meer rekenschap geven van de geschiedenis en van de machtsrelaties tussen (ex-)kolonie en moederland. Hiermee valt het Aziatische continent grotendeels buiten het boek, omdat de koloniale taalpolitiek daar om allerlei redenen minder goed aansloeg. Alsof er in de buiten-Europese talen geen weerslag te vinden is van de vroegere koloniale verhoudingen. Het punt is natuurlijk dat deze literatuur het moederland slechts mondjesmaat en vaak met sterke vertraging bereikt.

Marginalen
Het gaat in het postkolonialisme vooral om de tegenstellingen tussen de blanke Europese overheerser (en diens literatuur) en de `terugschrijvende’, niet-blanke voormalige overheersten. Bij de laatsten horen ook de migranten in de westerse samenlevingen, die geacht worden aan eenzelfde culturele vertwijfeling onderhevig te zijn als schrijvers in voormalige koloniën – vandaar dat er een artikel is gewijd aan Nederlands-Marokkaanse schrijvers, en vier stukken de literatuur behandelen van minderhedengroepen in de Verenigde Staten. Dit leidt tot een sterk gepolariseerd beeld van de wereld, waarin koloniale hegemonisten en gekoloniseerde marginalen tegenover elkaar staan.
        Historici hebben een wat moeizame relatie met de literatuur, net als met film en andere kunstvormen. Dat is jammer, want literatuur heeft een sterk signalerende werking. Romans zijn bovendien doorgaans uitstekende graadmeters voor veranderende mentaliteiten.
        Voor wie het wil zien. Buitengewoon ironisch is daarom het reclamepraatje op de achterkant van Europa buitengaats: `De liefhebber van verre paradijzen en exotische literatuur zal veel genoegen beleven aan dit boek.’ Een fraaie illustratie van wat het kolonialisme betekende voor de meeste mensen in Europa – de thuisblijvers – en kennelijk nog steeds betekent: een sterk verhaal, een ver paradijs. Hier weerspiegelt zich de `achter groene horren’-mentaliteit van Nederland en zijn uitgevers.

Remco Raben is Indië-specialist bij het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Piraat Henry Every
Piraat Henry Every
Artikel

Amerikaanse piraten maakten de Rode Zee onveilig en werden schatrijk

Eind zeventiende eeuw was een carrière als piraat in steden als New York en Boston breed geaccepteerd. De Britse regering liet dat toe – tot haar eigen handelsbelangen in het gedrang kwamen. Maar tegen die tijd hadden piraten al hun stempel op de samenleving gedrukt.   In oktober 1694 verscheen in de ruw geplaveide straten van New York, dat toen nog amper 4000 zielen herbergde, een...

Lees meer
Voorbijgangers passeren een doodgehongerde man Charkov
Voorbijgangers passeren een doodgehongerde man Charkov
Artikel

Stalin hongerde de Oekraïners uit om hun verzet te breken

In 1932 wilde Jozef Stalin het tegendraadse Oekraïne voor eens en voor altijd omvormen tot voorbeeldige Sovjetrepubliek. Zijn methode? Een combinatie van zuiveringen en een door mensenhanden veroorzaakte hongersnood. ‘Ik herinner me een moeder die meer op een schaduw leek dan op een mens. Ze stond langs de kant van de weg en haar broodmagere...

Lees meer
Kindergarten. Schilderij door Johann Sperl
Kindergarten. Schilderij door Johann Sperl
Artikel

‘Stil zijn en nergens aankomen.’ De bedenker van de blokkendoos hekelde zijn strenge opvoeding

Papier, klei, zand, steentjes en dozen met houten blokken zijn tegenwoordig in iedere kleuterklas te vinden. Ze stammen uit de onderwijsmethode van de negentiende-eeuwse Duitse pedagoog Friedrich Fröbel. Hij liet kinderen zelfstandig en spelend leren.  De geschiedenis heeft onbarmhartig geoordeeld over de opvoedkundige Friedrich Fröbel. Zeker in vergelijking met zijn Italiaanse vakgenoot Maria Montessori, die...

Lees meer
De kroning van Hendrik III
De kroning van Hendrik III
Artikel

Hoe kom je van een nutteloze of krankzinnige koning af?

Incompetente of krankzinnige koningen konden in de Middeleeuwen dikwijls op hun troon blijven zitten. Hun macht was nu eenmaal sacraal. Toch wisten hun tegenstanders ‘nutteloze’ vorsten soms weg te werken.    In 1398 ging de Duitse koning Wenceslaus IV op staatsbezoek bij zijn Franse collega Karel VI. In Reims, waar de ontmoeting plaatsvond, liet Karel ter ere van zijn gast een groots banket aanrichten. Ongetwijfeld stonden er uitgelezen spijzen en dranken op het menu, opgeluisterd met acrobaten, potsenmakers, muziek en dans. Maar alle voorbereidingen bleken voor niets. Wenceslaus moest...

Lees meer
Loginmenu afsluiten