Home ‘Eerst kwam de intolerantie en toen pas de islam’

‘Eerst kwam de intolerantie en toen pas de islam’

  • Gepubliceerd op: 25 jan 2010
  • Update 11 apr 2023
  • Auteur:
    Jan Dirk Snel
‘Eerst kwam de intolerantie en toen pas de islam’

Toen James Kennedy (Orange City, Iowa, 1963) in 2003 naar Nederland verhuisde om hoogleraar te worden aan de Vrije Universiteit, viel hij met de neus in de boter. Acht jaar eerder had hij naam gemaakt met een studie over de ingrijpende transformatie van de jaren zestig, en nu maakte hij ter plaatse een volgende ‘radicale bekering’ – zijn term – mee. Op vier na zijn alle vierentwintig stukken die hij in Bezielende verbanden bundelde in Nederland ontstaan. Bezielende verbanden kun je daarom het best lezen als een tastend commentaar op het afgelopen decennium.

Kennedy is een hoffelijk criticus, die zijn publiek nooit provoceert, maar ondertussen rake opmerkingen maakt. ‘Eerst kwam de intolerantie en toen pas de islam’ is zo’n observatie, die hij oppert in een verhandeling over toenemende onverdraagzaamheid. In de nieuwe openbare cultuur waren ‘publieke beledigingen een rechtmatige uiting van de eigen vrijheid’ geworden, is zijn verklaring. Daar heeft hij volkomen gelijk in, maar daar begint ook het punt waarop zijn betogen tegenspraak oproepen.

Kennedy heeft de neiging om de huidige crisis vooral te beschouwen als een reactie. Naast het progressieve Nederland dat zich in de jaren zestig manifesteerde, is er ook altijd een conservatieve onderstroom gebleven, betoogt hij. Naar mijn idee kun je de huidige verwarring beter verklaren als een direct uitvloeisel van de breuk met het verleden die in de sixties werd voltrokken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Wat mensen in de islam stoort is niet het vreemde, maar juist de herinnering aan de traditionele waarden waarmee ze net hardhandig afgerekend hadden. Het is juist de teloorgang van een wijs, gematigd, meebuigend conservatisme dat de huidige hufterigheid verklaart.

‘Tolerantie gedefinieerd door de meerderheidscultuur is de meest wankele tolerantie die er bestaat,’ waarschuwt Kennedy terecht. Voor het eerst sinds lange tijd is er in Nederland een meerderheid die kan beslissen hoeveel ruimte ze minderheden gunt. En daar beginnen de problemen, want de huidige dominante cultuur blijkt onzeker en angstig te zijn. Dit is, schrijft Kennedy, ‘een land dat in strijd is met zichzelf’.

Zo is het, maar naar mijn idee voldoet Kennedy’s uitgangspunt dat Nederland vanouds in wezen een consensuscultuur is, die soms kortstondig onderbroken wordt door een heftige verschuiving, dan niet.

In de tijd van de verzuiling moest elke groep om iets te bereiken wel streven naar een vergelijk met andere groepen, maar hij vergeet dat men retorisch de verschillen juist extra aanzette. De verzuiling was ook een beschaafde geestelijke burgeroorlog.

Bovendien kon niet iedereen met iedereen overweg. De grote katholieke subcultuur vormde de grote bemiddelaar tussen christelijk-historischen, liberalen, antirevolutionairen en socialisten. Pas met het aantreden van Paars in 1994 werd de polarisatie begraven, en juist de nieuwe eensgezindheid schiep de ruimte voor opportunistische, populistische politiek entrepreneurs. Het verschil tussen minderheden die het met elkaar moeten rooien en een verwarde meerderheidscultuur kun je analytisch niet onder hetzelfde hoofdje ‘consensus’ vatten.

Dat James Kennedy voortdurend tot tegenspraak verleidt, is de grote verdienste van zijn boek. Dit is geen angstvallig historicus die zich tot pietluttigheden beperkt, maar iemand die de grote greep niet schuwt en niet bang is voor een generalisatie meer of minder.

Of de titel de lading dekt, is overigens nog maar de vraag. James Kennedy kan wel beweren dat ‘bezielende verbanden’ noodzakelijk zijn, ondertussen laat hij eerder zien hoe ze gestaag geërodeerd zijn. Om mensen samen te brengen, moet er eerst een bezielend doel zijn. Gelukkig biedt Kennedy ook wijze lessen hoe het hedendaagse individualisme naar Amerikaans voorbeeld tot een meer actief burgerschap kan worden omgevormd.

James C. Kennedy

Bezielende verbanden. Gedachten over religie, politiek en maatschappij in het moderne Nederland

300 p. Bert Bakker, € 22,50

Nieuwste berichten

Patiënten in een inrichting in Soerakarta
Patiënten in een inrichting in Soerakarta
Recensie

Koloniale psychiaters oordeelden dat Javanen kinderlijk en oversekst waren

Javanen zijn kinderlijk, emotioneel en fantasierijk. En niet klaar voor zelfbestuur, oordeelden koloniale psychiaters in de jaren 1920. Marens Engelhard gaat in Indonesië op zoek naar zo’n psychiater: zijn grootvader Chris Engelhard. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding...

Lees meer
Michaël Zeeman in 1998
Michaël Zeeman in 1998
Recensie

Boek over Michaël Zeeman begon als verwondering over een vriend

De Leidse historicus Willem Otterspeer wilde zijn overleden vriend Michaël Zeeman begrijpen en schreef een boek over hem. Het blijkt een raadsel zonder oplossing. Waar begint een historicus aan als hij een biografie wil schrijven over een van zijn beste vrienden? Een complexe, omstreden en begaafde vriend bovendien. Willem Otterspeer besloot een biografie van journalist...

Lees meer
Franse militair gebruikt een drone
Franse militair gebruikt een drone
Artikel

Uitvinder Nikola Tesla voorspelde de drone als oorlogswapen

De komst van drones op het slagveld is al in 1907 voorzien door uitvinder en natuurkundige Nikola Tesla. Zijn experimenten met radiografische besturing legden mede de basis voor de ontwikkeling van onbemande oorlogsvliegtuigen. Nikola Tesla wordt gezien als een van de belangrijkste uitvinders op het vlak van elektrotechniek en radiocommunicatie. Hij werd in 1854 geboren...

Lees meer
Een vrouwelijke soldaat van de Rode Khmer
Een vrouwelijke soldaat van de Rode Khmer
Artikel

In Cambodja is de Rode Khmer nog steeds een open wond

In de jaren zeventig voerde de Rode Khmer een schrikbewind in Cambodja. Deze communisten joegen een kwart van de bevolking de dood in en traumatiseerden de rest. Toch zijn de daders nauwelijks vervolgd.   Voor toeristen die naar Cambodja komen staat het betoverende tempelcomplex Angkor Wat bovenaan het verlanglijstje. Dat ligt nu in de jungle, maar...

Lees meer
Loginmenu afsluiten