Home Een tweede Reformatie?

Een tweede Reformatie?

  • Gepubliceerd op: 02 jun 2010
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Bas Kromhout

Het rommelt in de rooms-katholieke kerk. In West-Europa en Amerika worden priesters beschuldigd van seksueel misbruik. In Nederland zien parochianen zich geconfronteerd met een behoudende geestelijkheid, die homo’s de communie weigert en de liederen van Huub Oosterhuis in de ban doet. Her en der keren Nederlandse parochianen Rome de rug toe en beginnen eigen gemeenten. Is een tweede Reformatie ophanden?

Peter Nissen, hoogleraar cultuurgeschiedenis van de religiositeit aan de Radboud Universiteit, denkt dat het zo’n vaart niet loopt. ‘De huidige situatie is niet te vergelijken met die van de zestiende eeuw, toen de “eerste” Reformatie plaatsvond. In die tijd was de katholieke kerk een Europese aangelegenheid, terwijl tegenwoordig het zwaartepunt op het zuidelijk halfrond ligt. Daar groeit de kerk, niet in Europa.

De commotie over het seksueel misbruik vindt plaats in het Westen. In Afrika en Zuid-Amerika komt ook misbruik voor, maar wordt het niet in de openbaarheid gebracht. Veel media zijn er in katholieke handen en er heerst een eer- en schaamtecultuur. Het westerse debat over de geloofwaardigheid van de kerk gaat dus aan de meeste gelovigen voorbij.

Verder had de Reformatie minder te maken met interne kerkelijke kwesties dan met onvrede over de maatschappelijke en economische macht van de kerk. De Reformatie werd in veel gebieden ingeluid door oproer van de gilden, die het onterecht vonden dat kerkelijke instellingen waren gevrijwaard van belastingen. In Zwitserland gingen veel inkomsten van het platteland naar de kerk, wat leidde tot protest van lokale communies. Nu heeft de kerk die machtspositie niet meer.

Het idee dat de Reformatie een reactie was op een kerk in verval, wordt door recente studies gerelativeerd. Eerder was zij een vrucht van religieuze hoogconjunctuur. Er werd ook minder verontwaardigd gereageerd op priesterlijk wangedrag dan tegenwoordig. Veel priesters leefden samen met een vrouw. Zij werden daarvoor beboet en die boetes spekten de kas van de bisdommen. De gelovigen accepteerde het vrij gemakkelijk.

De verontwaardiging van de reformators richtte zich eerder op het religieuze monopolie van de katholieke kerk en op de oppervlakkige geloofskennis van veel priesters. De Reformatie werd gedragen door een intellectuele elite. Ook dat is een groot verschil met tegenwoordig: onze elite heeft zich allang van de kerk afgekeerd.

Er zal dus geen tweede Reformatie komen, maar een soort Contrareformatie zien we wel. Vanuit Rome wordt een restauratieve beweging in gang gezat, waardoor de kerk zich in het Westen verder isoleert en de kloof tussen de leiding en de gelovigen groter wordt. In veel dorpen en steden komen jonge, behoudende priesters die de parochianen moeten disciplineren. Rome was altijd ver weg, maar nu begint het ook op het niveau van de eigen parochie te schuren. Daardoor zullen nog meer gelovigen stilzwijgend van de kerk wegdrijven, overigens zonder zich formeel uit te schrijven.

Een minderheid van actieve gelovigen maakt zich min of meer los van de kerk en start eigen basisgemeenten. Die zullen echter niet de vorm krijgen van nieuwe kerkgenootschappen met een eigen kerkorde. Wat nu ontstaat is wat met een nieuw woord een liquid church of netwerkkerk wordt genoemd: plaatselijke geloofsgemeenschappen zonder veel organisatie.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

De Pest in de Middeleeuwen
De Pest in de Middeleeuwen
Podcast

Kunnen middeleeuwers ons helpen bij de problemen van nu?

Hoe gingen de mensen in de Middeleeuwen om met natuurrampen? Met conflict? Met polarisatie? Het is niet de eerste periode waar je aan denkt als je lessen voor het heden wilt trekken uit de geschiedenis. Toch valt er wel degelijk wat te leren van de middeleeuwers, menen een aantal mediëvisten in Het ministerie van Middeleeuwse zaken....

Lees meer
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Nieuws

Ouders tipten de FBI over hun eigen kinderen

Amerikaanse ouders in de jaren zestig vroegen de FBI om hun politiek geëngageerde kinderen in de gaten te houden. Historicus Aaron G. Fountain Jr. heeft hiervoor bewijs gevonden in de archieven van de veiligheidsdienst. Middelbare scholieren, geïnspireerd door de burgerrechtenbeweging en de studentendemonstraties tegen de Vietnamoorlog, stichtten halverwege de jaren zestig jongerenorganisaties. Zij waren tegen...

Lees meer
Michael Shannon als president James Garfield in Death by Lightning
Michael Shannon als president James Garfield in Death by Lightning
Recensie

Nieuwe Netflix-serie over vergeten aanslag op een Amerikaanse president

Iedereen weet dat Abraham Lincoln in 1865 werd vermoord. Vrijwel vergeten is dat zestien jaar later weer een Amerikaanse president werd neergeschoten. De uitstekende Netfix-serie Death by Lightning haalt de aanslag op James Garfield uit de vergetelheid. Slechts zes maanden was de 49-jarige Garfield in 1881 president toen hij op een treinstation in Washington werd...

Lees meer
Sloppenwijk Groningen
Sloppenwijk Groningen
Nieuws

Nederlanders wilden steeds minder huisgenoten en steeds meer woonruimte

In de jaren zestig woonden er meer mensen in Rotterdam en Den Haag dan nu, blijkt uit een nieuwe tijdlijn van het CBS. Onze huizencrisis heeft ermee te maken dat we de afgelopen eeuwen ruimer zijn gaan wonen, en met minder personen op één adres. In bijna 200 jaar tijd ging Nederland van 418.000 naar...

Lees meer
Loginmenu afsluiten