Home Een boerenbestaan met witte handschoenen

Een boerenbestaan met witte handschoenen

  • Gepubliceerd op: 10 feb 2004
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Niek Pas

In dit prettig leesbare werk worden de babyboomers gevolgd van hun wieg in de jaren veertig tot de barricades eind jaren zestig. De Franse historicus Jean-François Sirinelli, hoogleraar aan het Institut d’Etudes Politiques (IEP) te Parijs, rekent iedereen die geboren is tussen 1945 en 1953 tot de ‘babyboomers’. Dit betekent niet dat er een generatie heeft bestaan die op een en dezelfde wijze gevormd is; Sirinelli geeft aan dat er veeleer sprake was meervormige Franse cultures juvéniles (‘jeugdculturen’).

 
Na decennia van demografische stilstand groeide en verjongde Frankrijk na 1945 aanmerkelijk. De sociaal-demograaf Alfred Sauvy schreef in een beroemd geworden werk in 1959 al over la montée des jeunes (‘de opkomst van de jongeren’); tien jaar later, in 1968, was ruim eenderde van alle Fransen jonger dan 20 jaar. Sirinelli beschrijft de totstandkoming van de tienercultuur van de late jaren vijftig, de eerste generaties met zakgeld, een eigen slaapkamer en abonnementen op populaire stripbladen als Spirou of Kuifje. Technische innovaties, zoals de transistorradio, kwamen letterlijk binnen handbereik.
Een van de conclusies uit Les Baby-boomers is dat de Franse jongerenculturen tot begin jaren zestig nog sterk nationaal waren georiënteerd. De muzikale smaak van de jonge generaties was niet zozeer klassiek, jazz of het stereotiepe chanson, maar veeleer de zogeheten ‘yéyé-muziek’. Hun idolen waren niet Edith Piaf of Charles Trénet, maar generatiegenoten als Johnny Halliday en Sylvie Vartan. Tienduizenden jongeren stemden af op de populaire radio-uitzending Salut les copains en lazen het tijdschrift van dezelfde naam. De introductie van de rock-‘n-roll-cultuur ging dus aanvankelijk op z’n Frans.
Pas in de tweede helft van de jaren zestig zouden de Fransen direct aansluiting vinden bij de Angelsaksische cultuur. In 1965 braken de Beatles en de Stones door, en verdrong het geheel op Engeland en de VS georiënteerde radioprogramma Pop Club de yéyé-muziek naar de achtergrond. Tegelijkertijd nam de mobiliteit toe; ’s zomers waaierden tienduizenden jeugdigen uit naar Amerika en Engeland. Vooral na de événements van 1968 zou de jeugdcultuur zich in rap tempo onder de Angelsaksische culturele paraplu voegen.
In zijn boek gaat Sirinelli het debat over ‘mei ’68’ niet uit de weg – er valt ook moeilijk aan te ontkomen. Hij plaatst daarbij enkele kanttekeningen bij bestaande ideeën en beelden, die een hardnekkig leven leiden. In de eerste plaats rekent hij af met de in de beeldvorming nog altijd dominante gedachte dat de babyboomgeneratie ‘mei 1968’ heeft ‘gemaakt’. Volgens de auteur verleenden ze er slechts massa en draagkracht aan, wat overigens weer niet wil zeggen dat ze enkel passieve getuigen waren.
Maar toch, de werkelijke leiders en aanvoerders van de contestanten behoorden tot oudere generaties, geboren in de jaren dertig en begin jaren veertig, en waren volwassen geworden tijdens de Algerije-crisis. Dit is een interessant gegeven, en naar mijn smaak had Sirinelli hier meer aandacht aan mogen besteden. Hoe verhielden de verschillende generaties van ‘1968’ zich tot elkaar, en hoe zat het nu precies met de rol van intellectuele voorhoedes of politieke en culturele avant-gardes?
Nog steeds speelt in Frankrijk een substantieel deel van het onderzoek naar de jaren zestig zich in een gepolitiseerd spanningsveld af. Voor Sirinelli’s poging het ambivalente karakter van de beweging van 1968, die zowel progressieve alsook reactionaire trekjes vertoonde (zoals de terugkeer naar de natuur en de verheerlijking van traditionele waarden) niets dan lof.

Niek Pas is auteur van ‘Imaazje! De verbeelding van Provo 1965-1967’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Kindergarten. Schilderij door Johann Sperl
Kindergarten. Schilderij door Johann Sperl
Artikel

‘Stil zijn en nergens aankomen.’ De bedenker van de blokkendoos hekelde zijn strenge opvoeding

Papier, klei, zand, steentjes en dozen met houten blokken zijn tegenwoordig in iedere kleuterklas te vinden. Ze stammen uit de onderwijsmethode van de negentiende-eeuwse Duitse pedagoog Friedrich Fröbel. Hij liet kinderen zelfstandig en spelend leren.  De geschiedenis heeft onbarmhartig geoordeeld over de opvoedkundige Friedrich Fröbel. Zeker in vergelijking met zijn Italiaanse vakgenoot Maria Montessori, die...

Lees meer
De kroning van Hendrik III
De kroning van Hendrik III
Artikel

Hoe kom je van een nutteloze of krankzinnige koning af?

Incompetente of krankzinnige koningen konden in de Middeleeuwen dikwijls op hun troon blijven zitten. Hun macht was nu eenmaal sacraal. Toch wisten hun tegenstanders ‘nutteloze’ vorsten soms weg te werken.    In 1398 ging de Duitse koning Wenceslaus IV op staatsbezoek bij zijn Franse collega Karel VI. In Reims, waar de ontmoeting plaatsvond, liet Karel ter ere van zijn gast een groots banket aanrichten. Ongetwijfeld stonden er uitgelezen spijzen en dranken op het menu, opgeluisterd met acrobaten, potsenmakers, muziek en dans. Maar alle voorbereidingen bleken voor niets. Wenceslaus moest...

Lees meer
‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’
‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’
Interview

‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’

Donald Trump laat Venezolaanse olietankers in beslag nemen en stelt een ‘volledige blokkade’ in. Historicus Erik de Lange ziet overeenkomsten met twijfelachtige maritieme acties uit het verleden. Venezuela beschuldigt Amerika van piraterij. Heeft het een punt? De Lange: ‘Staatspiraterij is een tegenstrijdig begrip, omdat piraten rovers op zee zijn die handelen zonder goedkeuring van een...

Lees meer
Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Interview

Geweld tussen Thailand en Cambodja laait steeds op door historische wraakgevoelens

Thailand en Cambodja beschieten elkaar al wekenlang aan de grens, met tientallen doden en een miljoen ontheemden tot gevolg. De landen ruziën over tempels, maar volgens historici zit er meer achter het conflict dan een paar territoriale claims. De huidige grens tussen Thailand en Cambodja werd bepaald aan het begin van de twintigste eeuw. Thailand,...

Lees meer
Loginmenu afsluiten