Home De Vooruitgang

De Vooruitgang

  • Gepubliceerd op: 08 jul 2009
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Maria van Haperen

In haar proefschrift Heilig moeten. Radicaal-katholiek en retro-modern in de jaren twintig en dertig beschrijft Marjet Derks hoe katholieke vrouwengezelschappen in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw op radicale manier een plaats in de maatschappij opeisten. Door ascese, scholing van arbeiders en andersgelovigen probeerden ze de wereld tot het katholicisme te bekeren.

Kort na de Eerste Wereldoorlog huurden en kochten tientallen katholieke jonge vrouwen in grote steden als Amsterdam en Den Haag huizen, waar ze samenkwamen om geloofskwesties te bespreken en te beleven. Onder leiding van de jezuïet Jacques van Ginneken (1877-1945) legden ze een voor leken ongewone geloofsijver aan den dag, die gepaard ging met een heftige en zelfbewuste bekeringsdrang.
‘De Vrouwen van Bethanië (1919), de Vrouwen van Nazareth (1921) en de Graalbeweging (1928) werden geleid door goed opgeleide, jonge vrouwen. Veelal dochters van fabrikanten, afkomstig uit de gegoede middenklasse en hogere burgerij,’ vertelt Marjet Derks. ‘Een enkeling bezat zelfs een adellijke titel. En allemaal hadden ze een enorme behoefte om zich publiekelijk te manifesteren.’
Hun ambities waren religieus en hoogdravend. Een leven binnen de kloostermuren of trouwen en kinderen krijgen bood te weinig uitdaging. Wat ze zochten was diepgang en spirituele bevrediging op een manier waarvoor binnen de katholieke zuil nog geen ruimte was.
Het zogenoemde rijke roomse leven werd door veel rond 1900 geboren actieve katholieke jongeren gezapig en oppervlakkig gevonden. Derks: ‘Ze voelden de polsslag van hun tijd. Die van radicale stromingen als socialisme en communisme, van de revoluties in Rusland en van de opstanden in Duitsland. En van een dergelijk radicaal idealisme wilden ze getuigen.’
Hun ouders triomfeerden over de bloeiende en groeiende zuil die eindelijk, net als de protestanten, een eigen universiteit (Nijmegen, 1923) had verworven, maar de jongere generatie stelde dat er tijdens de katholieke emancipatie veel te weinig aan echte (politieke) invloed was gewonnen. ‘En waar jonge mannen vaak op polemische wijze hiertegen tekeergingen, in bladen of tijdens rokerige debatingavonden,’ aldus Derks, ‘misten jonge gestudeerde katholieke vrouwen dergelijke uitlaatkleppen. Hun leven speelde zich vooral af binnenskamers, in de familiekring.’
Een eigenzinnige, niet altijd even tactisch optredende brouwerszoon uit Brabant die het had geschopt tot hoogleraar linguïstiek aan de Universiteit van Nijmegen, had een aantal van deze vrouwen onder zijn studenten en erkende hun behoeftes en wensen. Jacques van Ginneken gaf ze een platform. ‘Volgens hem waren ze, net als hij, uitverkoren om het christendom te redden,’ vertelt Derks. ‘Dat was geen keuze, maar een opdracht, een heilig moeten. De kerk sluit vrouwen op, zo luidde zijn stokpaardje, en onderwerpt ze aan een oerwoud van beperkende regeltjes. Maar vrouwen waren krachtige wezens, die bij uitstek geschikt waren om te bekeren; dat had de geschiedenis van het christendom wel bewezen. Om die bewering te staven wees Van Ginneken dan naar de heilige Lidwina en Jeanne d’Arc.’
Het bekeringsideaal leidde soms tot nogal ridicule situaties. De Vrouwen van Nazareth deelden bijvoorbeeld de wereld op in regio’s en wezen leidsters aan die ter plekke de bekering ter hand moesten nemen. ‘Op een manier die doet denken aan een militaire operatie,’ aldus Derks, ‘alleen gold het hier een bekeringsoffensief. Enkele leidsters zijn ook daadwerkelijk naar Australië en Amerika gegaan. Het merendeel van de bekeringsactiviteiten beperkte zich echter tot de volkswijken, waar de Vrouwen van Nazareth bijvoorbeeld kinderen na schooltijd opvingen en onderwezen.’
Doordat Rome de kerkelijke politiek in centralere richting omboog, bleef in de jaren dertig weinig ruimte over voor lekenorganisaties. Dat had ook gevolgen voor de vrouwenbewegingen. ‘De Vrouwen van Bethanië werd een reguliere kloosterorde, en de Vrouwen van Nazareth werd opgeheven na het overlijden van een van hun belangrijke leidsters in 1939.’
Over het aantal daadwerkelijke bekeringen door de vrouwengezelschappen geeft Heilig moeten geen uitsluitsel. ‘Veel zijn het er in ieder geval niet geweest,’ concludeert Derks. De Graalbeweging, die met theatrale manifestaties, spectaculaire optochten, lezingen en films tienduizenden mensen bereikte, bestaat nog steeds, ook in Australië en de Verenigde Staten. ‘Maar het bekeringsideaal is losgelaten.’

Marjet Derks, Heilig moeten. Radicaal-katholiek en retro-modern in de jaren twintig en dertig. 431 p. Verloren, € 34,00

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Nieuws

Ouders tipten de FBI over hun eigen kinderen

Amerikaanse ouders in de jaren zestig vroegen de FBI om hun politiek geëngageerde kinderen in de gaten te houden. Historicus Aaron G. Fountain Jr. heeft hiervoor bewijs gevonden in de archieven van de veiligheidsdienst. Middelbare scholieren, geïnspireerd door de burgerrechtenbeweging en de studentendemonstraties tegen de Vietnamoorlog, stichtten halverwege de jaren zestig jongerenorganisaties. Zij waren tegen...

Lees meer
Michael Shannon als president James Garfield in Death by Lightning
Michael Shannon als president James Garfield in Death by Lightning
Recensie

Nieuwe Netflix-serie over vergeten aanslag op een Amerikaanse president

Iedereen weet dat Abraham Lincoln in 1865 werd vermoord. Vrijwel vergeten is dat zestien jaar later weer een Amerikaanse president werd neergeschoten. De uitstekende Netfix-serie Death by Lightning haalt de aanslag op James Garfield uit de vergetelheid. Slechts zes maanden was de 49-jarige Garfield in 1881 president toen hij op een treinstation in Washington werd...

Lees meer
Sloppenwijk Groningen
Sloppenwijk Groningen
Nieuws

Nederlanders wilden steeds minder huisgenoten en steeds meer woonruimte

In de jaren zestig woonden er meer mensen in Rotterdam en Den Haag dan nu, blijkt uit een nieuwe tijdlijn van het CBS. Onze huizencrisis heeft ermee te maken dat we de afgelopen eeuwen ruimer zijn gaan wonen, en met minder personen op één adres. In bijna 200 jaar tijd ging Nederland van 418.000 naar...

Lees meer
Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Artikel

Hitler deed lettertype in de ban omdat het ‘te Joods’ was

Het Witte Huis wil het lettertype Calibri niet meer gebruiken omdat het te woke zou zijn. In de jaren dertig gebruikte de NSDAP vaak Fraktur in zijn propaganda, het gotische lettertype dat nog steeds geassocieerd wordt met het nazisme. Maar in 1941 maakte Hitlers partij een draai: het schrift werd verboden omdat het te Joods...

Lees meer
Loginmenu afsluiten