Home De Moderne Devotie in Zwolle

De Moderne Devotie in Zwolle

  • Gepubliceerd op: 03 nov 2011
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    h busio

Recent bezocht ik de tentoonstelling over de Moderne Devotie in Zwolle. De tentoonstelling is verspreid over 2 locaties: Museum de Fundatie en het Stedelijk Museum Zwolle. Deze spreiding is niet verkeerd bedacht omdat beide musea met elkaar verbonden zijn door een stadswandeling langs monumenten van de Moderne Devotie. Daarmee beleef je meteen de stad op een andere manier. Toch wringt de splitsing een beetje, omdat de tentoonstelling op beide plaatsen net niet de uitstraling heeft, die je zou verwachten. Vanzelfsprekend heb ik alle begrip voor budgettaire overwegingen, crisistijd, geen sexy onderwerp, maar… we hebben het hier wel over een heel bijzondere religieuze stroming met haar wortels aan de IJssel. Het had naar mijn smaak toch wat ambitieuzer gemogen. Mijn bezoek begon in De Fundatie waar het merendeel van de zgn. Sarijshandschriften wordt getoond. Deze getijdenboeken op klein formaat bevatten mooie miniaturen en details, maar zijn als exponent van de Moderne Devotie natuurlijk soberder dan de getijdenboeken die we kennen van de gebroeders van Limburg of van Katharina van Kleef. Er wordt keurig uitleg gegeven over techniek en ontstaan van de boeken en het is natuurlijk geweldig om in ca. 20 stuks te mogen kijken. De boeken werden gebruikt in de kloosters van de beweging of door gegoede burgers. Ter vergelijking ligt er ook een groot getijdenboek, met meer vuurwerk op het vlak van de miniaturen. Eveneens in Zwolle vervaardigd, maar dan in opdracht van een rijke Utrechtse kannunik. Het verschil in religieuze beleving is meteen duidelijk. Een betere introductie van de Moderne Devotie kun je niet hebben. Vervolgens zijn een aantal zalen gewijd aan middeleeuwse kunst, die is geleend uit diverse Nederlandse en Belgische musea en kerken. Met name dat laatste is leuk, want normaal zitten kerken natuurlijk op slot. Overigens betreft het geen topstukken. Ze dienen ter illustratie van de verinnerlijking en ook de democratisering van de religieuze beleving aan het eind van de middeleeuwen. Een directe oorzakelijk verband met de Moderne Devotie is echter lastig te vinden. Hebben we te maken met parallelle ontwikkelingen, of zijn kunstenaars echt anders gaan werken dankzij inzichten vanuit de Moderne Devotie? De verwantschap in sfeer en thema is heus duidelijk, maar er wordt geen verband aangetoond. Een zaaltje met prenten van Dürer is natuurlijk niet te versmaden, maar is er toch een beetje bijgesleept. Dan blijkt de expo in De Fundatie ineens afgelopen en dus erg compact. De overige 75% van De Fundatie wordt in beslag genomen door de schitterende tentoonstelling Meer Licht, over romantische natuurbeleving in de hedendaagse kunst. Vervolgens trok uw verslaggever naar het Stedelijk Museum Zwolle voor deel 2 van de expo. Dit is een schitterend 17de eeuws stadspaleis met mooie stijlkamers en een stuk nieuwbouw voor tijdelijke tentoonstellingen. Hier wordt vooral de geschiedenis van de Moderne Devotie belicht en 2 van haar iconen: Geert Grote en Thomas a Kempis. Het gaat over de kloosters, de frater- en zusterhuizen, de boeken, archeologische vondsten etc. De tentoonstelling is gevat in een spaanplaat-achtig interieur dat ongetwijfeld moet aansluiten bij de soberheid van de middeleeuwse devoten. Tegelijkertijd bekruipt je het gevoel: het had wel een onsje meer mogen zijn. Overigens blijft het bijzonder om te mogen kijken naar 3 handschriften die echt persoonlijk door Thomas a Kempis zijn geschreven. Minstens zo bijzonder: alle 3 komen ze uit Belgische collecties. In vierkante meters besteedt men overigens meer ruimte aan hedendaagse kunst die door de Moderne Devotie is geinspireerd. Intussen een beetje een gimmick geworden van tentoonstellingsmakers. De actuele relevantie van een historisch fenomeen belichten door een hedendaagse kunstenaar zijn of haar ding ermee te laten doen. Resumerend ben ik enigszins teleurgesteld in deze tentoonstelling. Vooropgesteld: het blijft fantastisch om te mogen kijken naar middeleeuwse handschriften en die gelegenheid moet je niet laten schieten. Het groter plaatje valt echter tegen. In de IJsselsteden werd in geen tijden aandacht besteed aan de Moderne Devotie, terwijl deze stroming toch gewoon een vaste rol verdient in een museale setting. Nu is het eindelijk zover en wordt het weinig aansprekend gebracht. Ook het begeleidend boek biedt weinig soelaas. Het is een oppervlakkige verkenning van de Moderne Devotie, beetje onhandig vormgegeven en met te grote letters. Zeker geen standaardwerk voor de liefhebber. In combinatie met een dagje Zwolle is deze tentoonstelling niet verkeerd. Maar voor de geoefende Middeleeuwenliefhebber is het een beetje mager.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Interview

De politiek kiest al zestig jaar dezelfde tactiek bij het mestprobleem: vertragen

Landbouwminister Femke Wiersma wil de uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren verlengen. Door deze zogeheten derogatie mogen ze meer mest uitrijden dan eigenlijk is toegestaan. Maar volgens de Financial Times gaat de EU haar verzoek om verlenging weigeren. Ondertussen ruziet ze met een andere BBB-minister over de mestplannen van het demissionaire kabinet. Wiersma’s opstelling past in een...

Lees meer
Gebouw Federal Reserve
Gebouw Federal Reserve
Artikel

Opheffing van de Amerikaanse Federale Bank veroorzaakte economische rampspoed

President Donald Trump heeft een afkeer van de Federal Reserve Bank (FED), de Amerikaanse centrale bank. Daarin staat hij niet alleen. Zijn verre voorganger Andrew Jackson hief de bank in 1836 zelfs op. Dat leidde tot een diepe economische crisis. Van oudsher hebben Amerikanen een hekel aan centrale overheidsinstellingen. En aan bankiers. Het verklaart waarom...

Lees meer
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Artikel

De Bourgondiërs voerden een financieel schrikbewind

Bourgondische vorsten hieven belastingen om hun oorlogen en dynastieke ambities te financieren. De Belgische historicus Marc Boone belicht hun plannen via het leven van een van hun paladijnen. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en...

Lees meer
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Interview

Gravin Marie van Bylandt koos een verrassend zelfstandig leven

Gravin Marie van Bylandt groeide eind negentiende eeuw op in luxe op het Haagse landgoed Oostduin, omringd door natuur, personeel en talloze huisdieren. Toch koos ze daarna een verrassend zelfstandig leven: ongehuwd, onafhankelijk en samenwonend met dierenactiviste Elisabeth des Tombe. In De vervlogen wereld van Marie, gravin van Bylandt schetst historicus Alies Pegtel hoe de...

Lees meer
Loginmenu afsluiten