Home Borduren tegen slavernij

Borduren tegen slavernij

  • Gepubliceerd op: 25 jun 2009
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Saskia Jansens

Maatschappelijk betrokken burgers die in de negentiende eeuw vanuit ‘geloof, gevoel en geweten’ ageerden tegen sociale misstanden, veranderden de politiek ingrijpend. Morele issues werden politiek en omgekeerd, waardoor een ‘nieuwe politieke praktijk’ ontstond, zo stelt Maartje Janse in haar proefschrift De afschaffers. Publieke opinie, organisatie en politiek in Nederland 1840-1880.

Rode draad in haar verhaal is de verandering van de politiek en een radicale ommekeer in de publieke opinie vanaf het midden van de negentiende eeuw. De Afschaffers beschrijft hoe geëngageerde burgers van diverse pluimage zich vanaf 1840 voor het eerst verenigden in ‘verrassende clubjes’. ‘Verenigingen zijn lang als vanzelfsprekend beschouwd, maar dat waren ze niet: ze speelden een eigen, zelfstandige, creatieve rol in het maatschappelijk proces.’ De initiatieven waren nieuw, zowel in vorm (verenigingen) als in hun geloof in de maakbaarheid van de wereld.

Janse, nu verbonden aan de Universiteit van Leiden, baseerde haar conclusies op een aantal casestudies. Daarin komen we de activisten tegen, hun drijfveren en daden: borduren tegen de slavernij, dichten tegen de drank, oeverloos vergaderen of er nu wel of niet een petitie moet komen. Het waren bevlogen, bevoogdende en ook behoudende burgers die de strijd aanbonden tegen slavernij, belasting op kranten of het lijden der Javanen. Keurige lieden ageerden tegen de gruwelen van het drankmisbruik en stortten zich in de schoolstrijd.

Ons beeld van hun tijd is vertekend, na een eeuw van gepolariseerde partijpolitiek en strijdbare sociale bewegingen. De periode tussen ca 1840 en 1866, na de invoering van de grondwet en voor het ontstaan van moderne politieke partijen,was wel degelijk een dynamische tijd, sterker nog: ‘Er zijn parallellen met de jaren zestig en zeventig van de twintigste eeuw. Het was een hele experimentele tijd,’ aldus Janse.
Neem de zo bespotte drankbestrijders, actief tussen 1842 en 1882. Aanvankelijk wilden ze niets van de staat weten en streefden ze naar bekering van individuele gebruikers. Janse: ‘1848 was het jaar van de nieuwe grondwet, maar ook het jaar van De Flesch, een immens populair verhaal over een gezin dat door drank ten onder gaat.’ De door de Nederlandsche Vereeniging tot Afschaffing van Sterken Drank verspreide gruwelverhalen moesten mensen inspireren tot geheelonthouding. Deze club, die het midden hield tussen een ‘vereniging tot volksopvoeding, een zelfhulpgroep en een politieke strijdorganisatie’, wisselde voortdurend van koers, onzeker over de vraag of ‘de man van het glas of het glas van den man moet worden gehouden?’

Tot schande van de leiders hielden heel wat leden zich niet aan hun gelofte nuchter te blijven. Het roer moest om. Arbeiders moest andere ‘afleiding’ worden geboden en de staat moest voor drooglegging zorgen. Jarenlange lobby leidde uiteindelijk tot de repressieve drankwet (1881) ‘ter beteugeling van de openbare dronkenschap’ en de regulering van drankverkoop.

De traagheid van het politieke proces temperde hooggespannen verwachtingen, zoals blijkt uit het verloop van de antislavernijbeweging. Pas in 1863 werd in Nederland de slavernij afgeschaft, terwijl al langer consensus bestond dat slavernij zowel moreel verwerpelijk als economisch onjuist was. Niet alleen politici maar ook de afschaffers zelf worstelden met de vraag hoe de slaven te bevrijden zonder de slaveneigenaars te duperen.

Janse nuanceert de traditionele marxistische afwijzing als waren de liberale politici alleen uit op eigenbelang: ‘Ze worstelden echt met dat dilemma.’ Respectvol beschrijft ze hoe, hangende een definitieve oplossing, christelijk geïnspireerde dames biddend en bordurend politiek bedreven en geld inzamelden om slaven vrij te kopen. Een praktische aanpak met het wrange resultaat dat sommige vrijgekochte slaven hun vrijkoopsom moesten afbetalen, jaren na de wettelijke afschaffing van de slavernij.

Sneller succes hadden de ‘dandy’s’, ‘flamboyante, ongeduldige, Quote-achtige jongens’ van het Anti-Dagbladzegel-Verbond (1867-1869). Drie jonge honden van goede komaf realiseerden binnen twee jaar de afschaffing van de gewraakte belasting op papier, die kranten onbetaalbaar maakten en het publieke debat beperkt bleef tot een kleine elite. Janse: ‘Hun naam alleen al: ‘anti’, was aanstootgevend. Hun toon was dwingend – heel anders dan de andere clubs’.

De biografieën van de oprichters maken het overigens aannemelijk dat hun vereniging niet alleen effectief was voor hun goede zaak, maar ook voor de loopbanen van de oprichters zelf: het levend bewijs van de maakbaarheid van de wereld.

Maartje Janse, De afschaffers. Publieke opinie, organisatie en politiek in Nederland 1840-1880. 400 p. Wereldbibliotheek, euro 29,90

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Michael Shannon als president James Garfield in Death by Lightning
Michael Shannon als president James Garfield in Death by Lightning
Recensie

Nieuwe Netflix-serie over vergeten aanslag op een Amerikaanse president

Iedereen weet dat Abraham Lincoln in 1865 werd vermoord. Vrijwel vergeten is dat zestien jaar later weer een Amerikaanse president werd neergeschoten. De uitstekende Netfix-serie Death by Lightning haalt de aanslag op James Garfield uit de vergetelheid. Slechts zes maanden was de 49-jarige Garfield in 1881 president toen hij op een treinstation in Washington werd...

Lees meer
Sloppenwijk Groningen
Sloppenwijk Groningen
Nieuws

Nederlanders wilden steeds minder huisgenoten en steeds meer woonruimte

In de jaren zestig woonden er meer mensen in Rotterdam en Den Haag dan nu, blijkt uit een nieuwe tijdlijn van het CBS. Onze huizencrisis heeft ermee te maken dat we de afgelopen eeuwen ruimer zijn gaan wonen, en met minder personen op één adres. In bijna 200 jaar tijd ging Nederland van 418.000 naar...

Lees meer
Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Artikel

Hitler deed lettertype in de ban omdat het ‘te Joods’ was

Het Witte Huis wil het lettertype Calibri niet meer gebruiken omdat het te woke zou zijn. In de jaren dertig gebruikte de NSDAP vaak Fraktur in zijn propaganda, het gotische lettertype dat nog steeds geassocieerd wordt met het nazisme. Maar in 1941 maakte Hitlers partij een draai: het schrift werd verboden omdat het te Joods...

Lees meer
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Interview

De politiek kiest al zestig jaar dezelfde tactiek bij het mestprobleem: vertragen

Landbouwminister Femke Wiersma wil de uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren verlengen. Door deze zogeheten derogatie mogen ze meer mest uitrijden dan eigenlijk is toegestaan. Maar volgens de Financial Times gaat de EU haar verzoek om verlenging weigeren. Ondertussen ruziet ze met een andere BBB-minister over de mestplannen van het demissionaire kabinet. Wiersma’s opstelling past in een...

Lees meer
Loginmenu afsluiten