Home BOEKEN: Na de bevrijding door Ad van Liempt

BOEKEN: Na de bevrijding door Ad van Liempt

  • Gepubliceerd op: 24 april 2014
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Maarten van Rossem
  • 3 minuten leestijd

Dit is bovenal een somber stemmend boek. Dat ligt niet aan de auteur, die helder en duidelijk schrijft. Het ligt aan datgene wat de Nederlanders deden in de eerste jaren na de oorlog. Vijf jaar lang hadden de Nederlanders gezucht onder het terroristische en gewelddadige Duitse regime. Wat een immense opluchting was de bevrijding; wekenlang werd er feestgevierd. Nog tijdens die festiviteiten begonnen de Nederlanders aan de uitvoering van dezelfde gruweldaden als waaraan de Duitsers zich schuldig hadden gemaakt, zij het godzijdank op een veel kleinere schaal.

De Nederlanders waren zeker niet de enigen in Europa die dat deden. Na de Duitse nederlaag sloeg een golf van geweld door Europa, alsof de Duitse wandaden besmettelijk waren geweest. In Nederland werden voormalige collaborateurs samengedreven in tijdelijke concentratiekampen, waar geweld, honger en verkrachting aan de orde van de dag waren. Een Amerikaanse generaal die in Amsterdam zo’n provisorisch kamp bezocht, concludeerde dat de Nederlanders gek waren geworden. De situatie in Kamp Amersfoort was na de oorlog geen haar beter dan tijdens de Duitse bezetting. Brave Duitsers, die al decennia in Nederland woonden, met Nederlanders waren getrouwd en zich op geen enkele wijze hadden geëncanailleerd met de bezetter, werden zonder pardon van huis gehaald en ondergebracht in doorgangskampen teneinde later gedeporteerd te worden. Dit even halfgare als inhumane voornemen werd pas na jaren stopgezet.

De ergste wandaden werden in Indië bedreven. Bij acties tegen republikeinse guerrilla’s op Celebes werden onder bevel van Raymond Westerling duizenden mensen standrechtelijk doodgeschoten. Het woord ‘standrechtelijk’ is hier nog te veel van het goede; het waren ordeloze executies. Gouverneur-generaal Van Mook sprak zeer terecht van ‘Duitse en Japanse praktijken’ en gaf opdracht die waanzin te stoppen. De militairen gingen echter gewoon door, tot generaal Spoor het expliciet verbood. De verantwoordelijken zijn nooit gestraft.

Van een geheel andere orde, maar desalniettemin weerzinwekkend, waren de volksgerichten tegen ‘moffenhoeren’, vrouwen die een relatie hadden gehad met een vertegenwoordiger van de bezetter. Die vrouwen werden in het openbaar vernederd door hen kaal te scheren. Slechts een enkeling leek zich te realiseren wat een treurige, laffe schanddaad dat eigenlijk was.

Ongeveer halverwege Na de bevrijding begint de lezer zich te realiseren dat dit boek zich heel anders ontwikkelt dan hij had verwacht, dat het een wat wonderlijk, hybride boek is. Geleidelijk gaat het drama in Indië het verhaal vrijwel volledig domineren. Dat is in zekere zin heel begrijpelijk. Het verhaal over ons incompetente, maar onvermijdelijke dekolonisatieproces is ronduit fascinerend, soms echt spannend, al weet de lezer hoe het afloopt. Even acteert Nederland op het wereldtoneel, en de recensies zijn vernietigend. Het schandelijke, deloyale optreden van de ministers Romme en Beel verbijstert nog steeds. Als we in Nederland een impeachmentprocedure hadden gekend, was Romme daar zeker voor in aanmerking gekomen.

De hele lijdensweg wordt door Van Liempt zeer gedetailleerd beschreven. Met die beschrijving is niets mis. Daarbij rijst wel de vraag hoe terecht die omvangrijke aandacht is, gegeven de wens een beeld te geven van Nederland na de bevrijding. Van Liempt stelt dat heel Nederland zuchtte onder de duistere schaduw van de oorlog in Indië. De schaarse cijfers van opiniepeilingen ondersteunen dat oordeel niet. Gevraagd naar hun grootste zorg zei 48 procent van de ondervraagden dat dat de communistische dreiging was. Indië haalde maar 14 procent!

Terwijl de lezer vervolgens geheel opgaat in de afwikkeling van het volkomen mislukte beleid in Indië, gaat het boek dan ineens – als een soort koud kompres – over ‘de woningnood’. Naar mijn idee had Van Liempt veel beter twee boeken kunnen schrijven.

Na de Bevrijding. De loodzware jaren 1945-1950
Ad van Liempt
420 p. Balans,
€ 25,00

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Schreef Jef Last mee aan Anton de Koms beroemde boek?
Schreef Jef Last mee aan Anton de Koms beroemde boek?
Artikel

Schreef Jef Last mee aan Anton de Koms beroemde boek?

Schrijver Jef Last beweerde in 1962 te hebben meegewerkt aan Anton de Koms Wij slaven van Suriname (1934). Die claim was pijnlijk en onterecht, stelt dochter Judith de Kom in haar onlangs gepubliceerde memoires. Wat zeggen de bronnen?

Lees meer
Hoe de Hongaarse kokarde uit 1848 is gekaapt door Viktor Orbán
Hoe de Hongaarse kokarde uit 1848 is gekaapt door Viktor Orbán
Artikel

Hoe de Hongaarse kokarde uit 1848 is gekaapt door Viktor Orbán

Afgelopen zaterdag 15 maart herdachten de Hongaren de onafhankelijkheidsoorlog van 1848-1849. Het is traditie om op deze feestdag een kokarde in de kleuren van de nationale vlag te dragen. Maar tegenwoordig laten veel Hongaren hun kokardes liever thuis, omdat Viktor Orbán er een partijsymbool van heeft gemaakt. Elk jaar herdenken de Hongaren op 15 maart...

Lees meer
Tijdens de Slag bij Ane verpletterde een boerenleger de edelen
Tijdens de Slag bij Ane verpletterde een boerenleger de edelen
Artikel

Tijdens de Slag bij Ane verpletterde een boerenleger de edelen

In de dertiende eeuw werd bij het buurtschap Ane in Overijssel een bloederige veldslag uitgevochten tussen boeren en edelen. Tot ieders verbazing hakten de Drenten de zwaarbewapende ridders van de bisschop van Utrecht in de pan. Op 28 juli 1227 opende het leger van Otto van Lippe, de bisschop van Utrecht, bij Ane de aanval...

Lees meer
‘Alawieten krijgen onterecht de schuld van wat Assad heeft misdaan’
‘Alawieten krijgen onterecht de schuld van wat Assad heeft misdaan’
Interview

‘Alawieten krijgen onterecht de schuld van wat Assad heeft misdaan’

Honderden Syrische alawieten zijn afgelopen week gedood door aanhangers van de nieuwe regering. Alawieten worden geassocieerd met het gevallen Assad-regime. Volgens hoogleraar Maurits Berger (Universiteit Leiden) is dat niet terecht. ‘Assad is alawiet, maar hij ziet zichzelf vooral als een Syriër, een Arabier.’ Wie zijn de alawieten? ‘Het alawitische geloof is een vertakking binnen het...

Lees meer