Home Indisch Huis roemloos ten onder

Indisch Huis roemloos ten onder

Guido van Hengel

Historicus

Gepubliceerd op: 16 juli 2009

Update 7 april 2020

Herinneringscentrum het Indisch Huis is failliet. Dat het centrum in vier jaar tijd een schuld wist op te bouwen van negenhonderdduizend euro was voor staatssecretaris Clémence Ross van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) reden genoeg om de stekker eruit te trekken. Het is al de tweede keer dat het opzetten van een Indisch herinneringscentrum is mislukt. Wat ging er mis?

‘Financieel wanbeheer,’ is de droge verklaring van het ministerie van VWS, dat met de Eenheid Oorlogsgetroffenen en Herinnering Tweede Wereldoorlog waakt over Nederlandse herinneringscentra. Het Indisch Huis was in 2002 opgericht om de herinnering levend te houden aan de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in voormalig Nederlands-Indië en is de afgelopen jaren rijkelijk gesubsidieerd door de overheid. Dat geld is nu meer dan op. Siem Boon, secretaris van de culturele Indische vereniging Tongtong, is niet verbaasd dat het centrum failliet is: ‘Ik begreep dat de directeur 35.000 euro kreeg voor een geboetseerd kunstwerk dat hij zelf had gemaakt. Dat soort keuzes vind ik ronduit shabby.’ Daarnaast besteedde Het Indisch Huis veel geld aan culturele activiteiten en tentoonstellingen die niets met de herinnering aan de oorlog te maken hadden. Boon: ‘Zoals over Aletta Jacobs of over Aziatische barbies’.

Monique Doppert van het Indisch Netwerk verbaasde zich over de verdachte hoeveelheid reclame bij Het Indisch Huis voor de kookboeken, signeersessies en programma’s van tv-kok Lonny. De bekende kok was ondergebracht bij het productiebedrijf van de directeur van Het Indisch Huis. ‘Buitengewoon gênant,’ vindt Doppert. ‘Vooral voor de oudjes, voor wie dat Indisch Huis eigenlijk bedoeld is.’

‘Wat ik niet begrijp,’ zegt Boon, ‘is dat het Huis met zoveel geld toch nog de commercie van Lonny nodig heeft, terwijl hij eigenlijk de clichés over Indiërs bevestigt. Met zoveel subsidie had Het Indisch Huis namelijk ook meer verdieping kunnen brengen.’

Het Indisch Platform, de overkoepelende organisatie van de Indische verenigingen, houdt zich op de vlakte: ‘We betreuren de situatie. Bij de oprichting van een toekomstig herinneringscentrum adviseren we om de nadruk op herinnering te leggen. De culturele activiteiten kunnen dat doel dan ondersteunen’. Kortom: meer Indische geschiedenis en minder barbies.

En wat vindt Het Indisch Huis zelf van de gang van zaken? De telefoons zijn afgesloten en e-mails keren terug. VWS en het Indisch Platform hebben naar eigen zeggen moeilijk contact met de organisatie. De directie is spoorloos en dus niet bereikbaar voor commentaar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel lees je historische achtergronden bij het nieuws van nu. Je leest al voor €4,99 per maand.

Nieuwste berichten

Sport en gymnastiek moesten Nederlanders voorbereiden op oorlog
Sport en gymnastiek moesten Nederlanders voorbereiden op oorlog
Artikel

Sport en gymnastiek moesten Nederlanders voorbereiden op oorlog

Meer Nederlanders aan het sporten krijgen is al jaren overheidsbeleid, want bewegen is gezond. Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne is er een argument bijgekomen: sport bevordert de nationale weerbaarheid. Dit was meer dan een eeuw geleden zelfs de belangrijkste reden waarom onderwijzers en militairen pleitten voor verplichte gymlessen en meer sportaccommodaties. Fysieke...

Lees meer
Beatrice de Graaf
Beatrice de Graaf
Column

Beatrice de Graaf: ‘De beschaving sterft aan een netwerkinfarct’

Als de hedendaagse beschaving ten onder gaat, gebeurt dat niet door invallen van Vandalen. Noch door natuurrampen. En evenmin door een atoomoorlog. Maar het zal geschieden door overbelasting van webservers, telecomcentrales en data-opslagplaatsen. De afgelopen weken stonden de kranten vol nieuws over oorlog en conflict, nieuwe schermutselingen rond de Straat van Hormuz, een opleving van...

Lees meer
Vanuit een reddingssloep kijken bezoekers naar beelden van de Titanic.
Vanuit een reddingssloep kijken bezoekers naar beelden van de Titanic.
Recensie

Nieuwe Titanic-tentoonstelling draait vooral om spektakel

De rondreizende tentoonstelling Titanic: An Immersive Voyage is nu te zien in de Jaarbeurs van Utrecht. Het internationale entertainment bedrijf achter de tentoonstelling belooft met ‘innovatieve technologieën’ het verhaal van de scheepsramp tot leven te wekken. De makers hebben daarbij meer oog voor sensatie dan geschiedenis. Het eerste wat bezoekers bij binnenkomst zien is een...

Lees meer
Gesloten afdelingen van de East Birmingham Hospital tijdens de pokkenuitbraak in 1978.
Gesloten afdelingen van de East Birmingham Hospital tijdens de pokkenuitbraak in 1978.
Artikel

Hoe konden de pokken uit een Engels lab ontsnappen?

Een lek in een laboratorium veroorzaakte in 1983 een MKZ-uitbraak, blijkt uit onderzoek van de Volkskrant. Vijf jaar eerder ontsnapte er een veel dodelijker virus uit een lab. De WHO stond op het punt om de pokken uitgeroeid te verklaren, toen de ziekte plotseling opdook in de Engelse stad Birmingham. Het kostte de wereld 300...

Lees meer
Loginmenu afsluiten