Home De hopeloze strijd van de Rotterdamse bootwerkers

De hopeloze strijd van de Rotterdamse bootwerkers

  • Gepubliceerd op: 24 okt 2012
  • Update 24 okt 2025
  • Auteur:
    Geertje Dekkers en Marianne van Peet
Binnenvaartschepen in Rotterdam wachten op nieuwe lading. in de verte zeeschepen en moderne haveninstallaties

Rond 1900 groeide de Rotterdamse haven explosief, maar de werkgelegenheid van arbeiders kwam steeds meer onder druk te staan. Ondanks hevige protesten moest spierkracht ruimte maken voor stoom en elektriciteit.

De ‘elevator’ die de Rotterdamsche Ballastmaatschappij in 1882 liet bouwen, moest het lossen van graanschepen makkelijker maken. Geen gesjouw met losse zakken meer, en de elevator kon 60.000 kilo graan per uur verwerken.

Meer historische context bij het nieuws van vandaag?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief van Historisch Nieuwsblad.
Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Bootwerkers vreesden dat deze nieuwigheid banen zou kosten, en toen de elevator in brand vloog, ging het gerucht dat havenarbeiders daar de hand in hadden. Bewezen is het nooit, maar het verhaal illustreert de ongerustheid van de bootwerkers over de mechanisering die aan het einde van de negentiende eeuw op gang kwam in de Rotterdamse haven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

De bedrijvigheid in Rotterdam maakte in deze tijd een razendsnelle ontwikkeling door. In 1850 werd jaarlijks 1 miljoen ton goederen van zeeschepen ingeklaard; in 1900 9,5 miljoen en in 1913 13 miljoen. Er was veel werk, maar er waren altijd meer werkzoekenden. Bovendien kozen de machtige ondernemingen steeds vaker voor machines in plaats van mankracht.

Een zeeman in de Rotterdamse haven.
Een zeeman in de Rotterdamse haven.
Een drijvende kolentransporteur in de haven van Rotterdam is gezonken.
Een drijvende kolentransporteur in de haven van Rotterdam is gezonken.

De machines hadden allerlei voordelen: een kolentip, die in één keer een hele wagonlading in een ruim kon kieperen, beschadigde zachte steenkool veel minder dan bootwerkers met hun schoppen. En elevatoren versjouwden niet alleen, maar wogen de lading ook meteen en maakten zo een einde aan het voortdurende gesjoemel van menselijke wegers.

een hijskraan doet het werk van meerdere sjouwers tegelijk
Om de nieuwe havenmachines te bedienen zijn gekwalificeerde arbeiders nodig
ondanks het zware werk en de lange dagen stond men in de jaren
dertig in de rij voor een baan als havenarbeider.
Ondanks het zware werk en de lange dagen stond men in de jaren dertig in de rij voor een baan als havenarbeider.

Het belangrijkste voordeel was de besparing op arbeidskosten. Laders, lossers en wegers probeerden daartegen een vuist te maken en in september 1889 kwam het tot een massale staking die de haven vrijwel stillegde. Zelfs de inzet van huzaren kon het verzet niet breken en de eisen van de bootwerkers werden vrijwel geheel ingewilligd. De uurlonen gingen omhoog.

In de oude binnenhaven van rotterdam
wordt nog lang gebruikgemaakt
van spierkracht.
In de oude binnenhaven van Rotterdam wordt nog lang gebruikgemaakt van spierkracht.

Achttien jaar later was de positie van de bootwerkers echter nog verder ondermijnd. In 1907 kwamen bootwerkers in opstand tegen nieuwe pogingen om hun werk te laten doen door graanelevatoren. Er ontstonden schermutselingen en kranten schreven vol afschuw over de agressie van de arbeiders tegen onderkruipers. De marine stuurde schepen naar de haven.

een hijskraan doet het werk van meerdere sjouwers tegelijk
Een hijskraan doet het werk van meerdere sjouwers tegelijk.

De stakers kregen geen voet meer aan de grond en moesten hun eisen opgeven. De mechanisatie van het werk in de haven zou verder doordenderen. 

Het schilderen
van een zeeschip
blijft arbeidsintensief.
Het schilderen van een zeeschip blijft arbeidsintensief.

Openingsbeeld: Binnenvaartschepen in Rotterdam wachten op nieuwe lading. in de verte zeeschepen en moderne haveninstallaties. Bron: Bridgeman.

Nieuwste berichten

Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Interview

Geweld tussen Thailand en Cambodja laait steeds op door historische wraakgevoelens

Thailand en Cambodja beschieten elkaar al wekenlang aan de grens, met tientallen doden en een miljoen ontheemden tot gevolg. De landen ruziën over tempels, maar volgens historici zit er meer achter het conflict dan een paar territoriale claims. De huidige grens tussen Thailand en Cambodja werd bepaald aan het begin van de twintigste eeuw. Thailand,...

Lees meer
De Sabijnse maagdenroof, zeventiende-eeuws schilderij van Nicolas Poussin
De Sabijnse maagdenroof, zeventiende-eeuws schilderij van Nicolas Poussin
Interview

Epstein is niet uniek: machtige mannen komen al eeuwenlang weg met seksueel wangedrag

Amerika is in rep en roer door de deels vrijgegeven, maar grotendeels zwartgelakte Epstein-files. Seksueel misbruik door machtige mannen is een terugkerend historisch fenomeen, zegt historicus Marlisa den Hartog: ‘In de Renaissance gebeurde het ook, maar de maatschappelijke verontwaardiging is nu veel groter.’  Seksueel misbruik kwam in de Renaissance voor in alle lagen van de bevolking, maar mannen...

Lees meer
The stringer the man who took the photo poster
The stringer the man who took the photo poster
Recensie

Wie maakte de iconische Vietnamfoto van het ‘napalmmeisje’?

De foto van het rennende ‘napalmmeisje’ Kim Phuc in de Vietnamoorlog is een van de meest iconische oorlogsfoto’s. Fotograaf Nick Ut won er in 1973 de Pulitzerprijs mee, maar de Netflix-documentaire The Stringer betwist dat hij de maker van de foto is. Het begon drie jaar geleden met een onwaarschijnlijk telefoontje van Carl Robinson, ex-fotoredacteur...

Lees meer
Beatrice de Graaf portret
Beatrice de Graaf portret
Column

Nu de Amerikanen Europa in de steek laten, vraagt Beatrice de Graaf zich af ‘wanneer de pleuris uitbreekt’

‘De Verenigde Staten kunnen hun veiligheidsbehoefte niet handhaven – zelfs niet met enorme kosteninspanningen – zonder de steun van de bondgenoten.’ De kracht van de trans-Atlantische coalitie hangt af van ‘de aanhoudende kracht en wil van de VS om als leider op te treden’ en de instemming ‘van de coalitiepartners om een passend deel van...

Lees meer
Loginmenu afsluiten