Home FILM: Belle

FILM: Belle

  • Gepubliceerd op: 24 jun 2015
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Jos van den Burg

Bij de wereld die Jane Austen heeft beschreven, denken we aan jonge vrouwen uit de Britse elite, die vastgesnoerd in het korset van hun tijd op zoek zijn naar een huwelijkspartner. Dat deze vrouwen blank zijn, nemen we als vanzelfsprekendheid aan. In de achttiende eeuw was de Engelse bevolking weliswaar niet volledig blank – in Londen leefden naar schatting 20.000 gekleurde en zwarte mensen (3 procent van de bevolking), maar zij bevonden zich op een enkele uitzondering na in de onderste laag van de maatschappij.

Een gekleurde jonge vrouw in een Jane Austen-achtige omgeving? Het lijkt een onmogelijkheid. Toch is dat het geval in het op feiten gebaseerde kostuumdrama Belle. Regisseur Amma Asante raakte geïntrigeerd door een vrolijk schilderij uit 1779 van twee aristocratische jonge vrouwen, van wie de een blank is en de ander gekleurd. Het was gemaakt in opdracht van William Murray, politicus en opperrechter, die met twee vonnissen een grote bijdrage leverde aan de afschaffing van de slavernij. Belle wekt de geschiedenis achter het schilderij tot leven.

De gekleurde vrouw is Dido Elizabeth Belle, de bastaarddochter van een Britse marineofficier en een zwarte slavin. Uniek was dat de marineofficier zijn bastaarddochter niet bij deze slavin achterliet, van wie onbekend is hoe het haar verder is vergaan, maar aan zijn aristocratische kinderloze oom William Murray vroeg of hij en zijn vrouw haar wilden opvoeden. Zelf kon hij het niet, omdat hij altijd op zee was. Dido werd opgenomen in het gezin, waarin ook Murrays nichtje Elisabeth opgroeide, over wie hij en zijn vrouw zich na de dood van haar moeder hadden ontfermd.

Belle toont uitvoerig de huwelijksmarktperikelen die we kennen van Jane Austen, maar wat de film bijzonder maakt is dat we vanuit het perspectief van een gekleurde vrouw kijken. In de racistische blanke upper class is op z’n zachtst gezegd niet iedereen gecharmeerd van een gekleurde huwelijkskandidaat. Dat de film Dido portretteert als een zelfstandige moderne jonge vrouw, die niet op zoek is naar financiële zekerheid, maar naar romantische liefde, oogt vertrouwd anachronistisch.

Onderdanige vrouwen komen de laatste jaren in historische films niet meer voor en zijn vervangen door heldinnen die de patriarchale traditie te lijf gaan. Dido doet meer dan dat, want zij probeert invloed uit te oefenen op de rechterlijke uitspraak van haar pseudovader in een gruwelijk slavernijschandaal in 1781. In dat jaar werden 132 slaven van een slavenschip in zee gegooid, omdat ze ziek waren. Dood zouden ze de eigenaren als verzekerde goederen meer opbrengen dan als zieke slaven. Jane Austen is plotseling ver weg en we bevinden ons in de gruwelsfeer van Twelve Years a Slave. In het ruisende kostuumdrama Belle zit een mokerslag verborgen.
 
Belle
Amma Asante
vanaf 30 juli in de bioscoop


Jos van der Burg is filmrecensent bij Het Parool, de Filmkrant en OVT
 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Voorbijgangers passeren een doodgehongerde man Charkov
Voorbijgangers passeren een doodgehongerde man Charkov
Artikel

Stalin hongerde de Oekraïners uit om hun verzet te breken

In 1932 wilde Jozef Stalin het tegendraadse Oekraïne voor eens en voor altijd omvormen tot voorbeeldige Sovjetrepubliek. Zijn methode? Een combinatie van zuiveringen en een door mensenhanden veroorzaakte hongersnood. ‘Ik herinner me een moeder die meer op een schaduw leek dan op een mens. Ze stond langs de kant van de weg en haar broodmagere...

Lees meer
Kindergarten. Schilderij door Johann Sperl
Kindergarten. Schilderij door Johann Sperl
Artikel

‘Stil zijn en nergens aankomen.’ De bedenker van de blokkendoos hekelde zijn strenge opvoeding

Papier, klei, zand, steentjes en dozen met houten blokken zijn tegenwoordig in iedere kleuterklas te vinden. Ze stammen uit de onderwijsmethode van de negentiende-eeuwse Duitse pedagoog Friedrich Fröbel. Hij liet kinderen zelfstandig en spelend leren.  De geschiedenis heeft onbarmhartig geoordeeld over de opvoedkundige Friedrich Fröbel. Zeker in vergelijking met zijn Italiaanse vakgenoot Maria Montessori, die...

Lees meer
De kroning van Hendrik III
De kroning van Hendrik III
Artikel

Hoe kom je van een nutteloze of krankzinnige koning af?

Incompetente of krankzinnige koningen konden in de Middeleeuwen dikwijls op hun troon blijven zitten. Hun macht was nu eenmaal sacraal. Toch wisten hun tegenstanders ‘nutteloze’ vorsten soms weg te werken.    In 1398 ging de Duitse koning Wenceslaus IV op staatsbezoek bij zijn Franse collega Karel VI. In Reims, waar de ontmoeting plaatsvond, liet Karel ter ere van zijn gast een groots banket aanrichten. Ongetwijfeld stonden er uitgelezen spijzen en dranken op het menu, opgeluisterd met acrobaten, potsenmakers, muziek en dans. Maar alle voorbereidingen bleken voor niets. Wenceslaus moest...

Lees meer
‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’
‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’
Interview

‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’

Donald Trump laat Venezolaanse olietankers in beslag nemen en stelt een ‘volledige blokkade’ in. Historicus Erik de Lange ziet overeenkomsten met twijfelachtige maritieme acties uit het verleden. Venezuela beschuldigt Amerika van piraterij. Heeft het een punt? De Lange: ‘Staatspiraterij is een tegenstrijdig begrip, omdat piraten rovers op zee zijn die handelen zonder goedkeuring van een...

Lees meer
Loginmenu afsluiten