Home Ophef over ‘SS’ers’ van Armando

Ophef over ‘SS’ers’ van Armando

Ophef over ‘SS’ers’ van Armando

Guido van Hengel

Historicus

Gepubliceerd op: 21 mei 2019

Update 7 april 2020

In april zou er in kamp Amersfoort een eerbetoon plaatsvinden aan de in 2018 overleden kunstenaar Armando. Maar ‘antifascisten’ protesteerden, omdat ze meenden dat de ‘SS-bewonderaar’ niet kon worden geëerd in een voormalig kamp.

De actiegroep refereerde hiermee aan de door Armando en Hans Sleutelaar samengestelde bundel De SS’ers uit 1967. Hierin lieten de auteurs nog levende SS’ers aan het woord. Volgens de critici heeft Armando nooit afstand genomen van de antisemitische opmerkingen die in het boek zonder tekst en uitleg zijn opgetekend. De organisatie heeft het eerbetoon aan Armando in kamp Amersfoort vooralsnog om onbekende redenen uitgesteld.

Hoe dan ook, de critici hebben ongelijk. Al in 1990, in een dubbelinterview voor HP/De Tijd, vertelde Armando dat hij het boek had geschreven om de ‘vijand’ beter te begrijpen. Sleutelaar zei in datzelfde interview ook dat kritiek steeds weer zou terugkeren, omdat het boek commentaarloos geschreven is. ‘Dan zeggen ze: “Als een jongeling dat leest zonder kennis van zaken, dan is het gevaar groot dat-ie erin gaat geloven.” Bijzonder onnozel standpunt.’

Regisseur Joost Seelen won in 2011 een Gouden Kalf met zijn documentaire Zwarte Soldaten, waarin hij – net als Armando – SS’ers aan het woord liet. ‘Ik vermoedde toen wel dat er ophef zou komen, maar die bleef uit. Ik was verbaasd. In plaats van kritiek kreeg ik zelfs reacties van overlevenden die blij waren dat hun beeld van de SS’ers bevestigd werd. Dat er echt mensen zijn die zo konden zijn, en dat die er nog steeds zijn.’

Maar tegenwoordig zijn de reacties anders. De Armando-rel in Amersfoort was een storm in een lokaal glas water, maar ophef zegt veel over de tijd waarin die ontstaat. Zo concludeerde ook Armando in 1990: ‘Pas in het kader van de algemene ’68-gekte […]  ging iedereen ineens in het verzet, iedereen werd ineens antifascist. […] Als je in ’74, ’75 met De SS’ers was gekomen, had je de poppen pas echt aan het dansen gehad.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel lees je historische achtergronden bij het nieuws van nu. Je leest al voor €4,99 per maand.

Nieuwste berichten

Sport en gymnastiek moesten Nederlanders voorbereiden op oorlog
Sport en gymnastiek moesten Nederlanders voorbereiden op oorlog
Artikel

Sport en gymnastiek moesten Nederlanders voorbereiden op oorlog

Meer Nederlanders aan het sporten krijgen is al jaren overheidsbeleid, want bewegen is gezond. Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne is er een argument bijgekomen: sport bevordert de nationale weerbaarheid. Dit was meer dan een eeuw geleden zelfs de belangrijkste reden waarom onderwijzers en militairen pleitten voor verplichte gymlessen en meer sportaccommodaties. Fysieke...

Lees meer
Beatrice de Graaf
Beatrice de Graaf
Column

Beatrice de Graaf: ‘De beschaving sterft aan een netwerkinfarct’

Als de hedendaagse beschaving ten onder gaat, gebeurt dat niet door invallen van Vandalen. Noch door natuurrampen. En evenmin door een atoomoorlog. Maar het zal geschieden door overbelasting van webservers, telecomcentrales en data-opslagplaatsen. De afgelopen weken stonden de kranten vol nieuws over oorlog en conflict, nieuwe schermutselingen rond de Straat van Hormuz, een opleving van...

Lees meer
Vanuit een reddingssloep kijken bezoekers naar beelden van de Titanic.
Vanuit een reddingssloep kijken bezoekers naar beelden van de Titanic.
Recensie

Nieuwe Titanic-tentoonstelling draait vooral om spektakel

De rondreizende tentoonstelling Titanic: An Immersive Voyage is nu te zien in de Jaarbeurs van Utrecht. Het internationale entertainment bedrijf achter de tentoonstelling belooft met ‘innovatieve technologieën’ het verhaal van de scheepsramp tot leven te wekken. De makers hebben daarbij meer oog voor sensatie dan geschiedenis. Het eerste wat bezoekers bij binnenkomst zien is een...

Lees meer
Gesloten afdelingen van de East Birmingham Hospital tijdens de pokkenuitbraak in 1978.
Gesloten afdelingen van de East Birmingham Hospital tijdens de pokkenuitbraak in 1978.
Artikel

Hoe konden de pokken uit een Engels lab ontsnappen?

Een lek in een laboratorium veroorzaakte in 1983 een MKZ-uitbraak, blijkt uit onderzoek van de Volkskrant. Vijf jaar eerder ontsnapte er een veel dodelijker virus uit een lab. De WHO stond op het punt om de pokken uitgeroeid te verklaren, toen de ziekte plotseling opdook in de Engelse stad Birmingham. Het kostte de wereld 300...

Lees meer
Loginmenu afsluiten