Home 16.000 verzen uit het hoofd reciteren

16.000 verzen uit het hoofd reciteren

  • Gepubliceerd op: 23 jun 2009
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Marieke Prins

‘Stilte, de doden spreken tot u,’ was te lezen bij de ingang van de eerste openbare bibliotheek van Amsterdam, die openging in 1578. Lezers moesten de loodzware boeken er ter plekke op lessenaars bestuderen, want ze lagen aan kettingen. Even stil als die vroegere bibliotheekbezoekers zijn de belangstellenden bij de tentoonstelling Lectori Salutem in het Allard Pierson Museum. Ze staan te dringen voor de vitrines, vooral die met prachtig gekalligrafeerde boeken uit de Middeleeuwen en vroegmoderne tijd, maar niemand zegt iets. Op de achtergrond klinkt alleen een zachte stem die Homerus voordraagt in het Grieks, het Nederlands – en het Fries.

Het eerste deel van de expositie gaat over het ontstaan van het schrift en de eerste boeken. Er is een kistje met papyrusrollen uit Egypte uit de tijd van de Kopten, die eruitzien alsof ze van droogte elk moment uit elkaar kunnen vallen. Er zijn scherven en wasplankjes waarop Griekse leerlingen duizenden jaren geleden hun lesjes penseelden of krasten. Aandoenlijk zijn de perkamenten boeken, omdat er gaten zaten in het perkament, waar de schrijver netjes in een boogje omheen pende.

Zo droog als de papyrusrollen is deze kleine tentoonstelling, van drie zaaltjes en een gang, eerlijk gezegd ook wel een beetje. Maar wel leuk droog. De bezoeker leert namelijk tal van wetenswaardigheden. Zo moesten deelnemers aan een voordrachtwedstrijd in de zesde eeuw voor Christus 24 rollen met 16.000 verzen van de Ilias en nog eens 12.000 verzen uit de Odyssee uit hun hoofd kunnen reciteren. En werden in het Grieks eerst alle letters aan elkaar geschreven, tot Aristophanes de woordscheiding en leestekens uitvond in de tweede eeuw voor Christus. Ook had ons woord ‘mini’ niets met ‘klein’ te maken, maar komt het van het woord ‘menie’, een kleurstof die gebruikt werd voor miniaturen aan het begin van een hoofdstuk.

Het tweede zaaltje van de tentoonstelling bevat vooral gekalligrafeerde boeken uit de Middeleeuwen tot en met de zestiende eeuw. Er ligt bijvoorbeeld een exemplaar van de Ethica van Aristoteles uit 1517, met op het voorblad een miniatuurportret van de schrijver in een blauwe mantel die zit te peinzen aan een tafel met een stapel boeken erop. Op de volgende bladzij is een sublieme mini-zeemeermin met twee staarten afgebeeld.

Het derde zaaltje, met een zestiende-eeuwse boekenpers, gaat over de uitvinding van de boekdrukkunst, en vervolgens over de overlevering van de klassieke werken tot aan de dag van vandaag. Dat laatste onderwerp leent zich eigenlijk minder voor uitleg via voorwerpen dan de ontstaansgeschiedenis van het boek, maar toch zijn ook hier interessante dingen te zien.

Zo is er een boek dat Nicolaas van Kampen in 1814 schreef als inzending voor een prijsvraag. De vraag was of de klassieken letterlijk vertaald moesten worden of niet, want waren alle lezers moreel wel opgewassen tegen de slechtigheid die er ook in stond? Conclusie van Van Kampen: iedereen mag de klassieken lezen, maar de vertalers kunnen ze het best een beetje aanpassen. Bij homo-erotische passages kunnen ze het geslacht van één van de partners veranderen, en waar ‘goden’ staat kunnen ze daar ‘God’ van maken.

De recente geschiedenis van de klassieken, ten slotte, is een beetje weggemoffeld in een gang aan het eind van de tentoonstelling. Begrijpelijk, want de klassieken die eeuwenlang eerbiedig zijn overgeschreven dienen nu ter inspiratie voor schreeuwerige stripboeken, dubieuze actiefilms en computerspelletjes. De bezoekers, liefhebbers van mooie oude boeken, lopen hier dan ook snel doorheen.

Als toegift kunnen ze nog de documentaire Van rollen tot scrollen bekijken. Net als de tentoonstelling bevat die wetenswaardigheden en mooie plaatjes, maar ook een tenenkrommende rol van Pierre Bokma, die aan het eind van de film onder een dekbed de Odyssee voorleest en daarna zijn bril afzet en gaat slapen.

Lectori Salutem. Boek en oudheid Tot en met 7 september. Allard Pierson Museum, Oude Turfmarkt 127, Amsterdam. Open: di-vr 10-17 uur, za-zo 13-17 uur. Info 020-52 52 556 of www.allardpiersonmuseum.nl.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Sloppenwijk Groningen
Sloppenwijk Groningen
Nieuws

Nederlanders wilden steeds minder huisgenoten en steeds meer woonruimte

In de jaren zestig woonden er meer mensen in Rotterdam en Den Haag dan nu, blijkt uit een nieuwe tijdlijn van het CBS. Onze huizencrisis heeft ermee te maken dat we de afgelopen eeuwen ruimer zijn gaan wonen, en met minder personen op één adres. In bijna 200 jaar tijd ging Nederland van 418.000 naar...

Lees meer
Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Artikel

Hitler deed lettertype in de ban omdat het ‘te Joods’ was

Het Witte Huis wil het lettertype Calibri niet meer gebruiken omdat het te woke zou zijn. In de jaren dertig gebruikte de NSDAP vaak Fraktur in zijn propaganda, het gotische lettertype dat nog steeds geassocieerd wordt met het nazisme. Maar in 1941 maakte Hitlers partij een draai: het schrift werd verboden omdat het te Joods...

Lees meer
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Interview

De politiek kiest al zestig jaar dezelfde tactiek bij het mestprobleem: vertragen

Landbouwminister Femke Wiersma wil de uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren verlengen. Door deze zogeheten derogatie mogen ze meer mest uitrijden dan eigenlijk is toegestaan. Maar volgens de Financial Times gaat de EU haar verzoek om verlenging weigeren. Ondertussen ruziet ze met een andere BBB-minister over de mestplannen van het demissionaire kabinet. Wiersma’s opstelling past in een...

Lees meer
Gebouw Federal Reserve
Gebouw Federal Reserve
Artikel

Opheffing van de Amerikaanse Federale Bank veroorzaakte economische rampspoed

President Donald Trump heeft een afkeer van de Federal Reserve Bank (FED), de Amerikaanse centrale bank. Daarin staat hij niet alleen. Zijn verre voorganger Andrew Jackson hief de bank in 1836 zelfs op. Dat leidde tot een diepe economische crisis. Van oudsher hebben Amerikanen een hekel aan centrale overheidsinstellingen. En aan bankiers. Het verklaart waarom...

Lees meer
Loginmenu afsluiten