Home Tentoonstelling

Tentoonstelling

  • Gepubliceerd op: 02 jul 2012
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Marieke Prins

Een piepklein meisje van ongeveer vier danst in haar nachtponnetje. Naast haar zit een pluizig konijntje. Er klinkt een slaapliedje, maar het kleutertje is druk. Ze is vier centimeter hoog en wordt geprojecteerd in een minutieus ingericht grachtenhuis van ongeveer anderhalve meter hoog.

Het Grachtenhuis is een relatief jong museum, ongeveer een jaar oud. Je vindt het tussen het Bijbels Museum en het schitterend versierde pand van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie, in de Gouden Bocht van de Herengracht, waar de meest imposante stadspaleizen staan. Het pand dat het huisvest is gebouwd door de beroemde zeventiende-eeuwer Philips Vingboons.

Binnen start elke zeven minuten een audiotour. In de eerste twee zalen verblijf je precies het aantal minuten dat het verhaaltje door je koptelefoon duurt. In de volgende zalen kun je ronddwalen.

De muziekjes die je steeds hoort, maken alles lichtvoetig, net als de vormgeving. In elke zaal is die anders. Na de inleiding in de eerste ruimte hoor je in de tweede een burgemeester, een stadsarchitect en andere deskundigen overleggen over de uitbreiding van de stad. In de derde kamer tonen Buurman en Buurman-achtige poppetjes hoe grachtenhuizen gebouwd werden. Onder luid gezang slaan ze heipalen de grond in.

Lichtvoetig is ook John Adams, ambassadeur en later (tussen 1797 en 1801) president van de pasgeboren Verenigde Staten. Bijna huppelend snelt hij van grachtenpand naar bankkantoor in een tekenfilm aan het eind van de expositie. Hij is op zoek naar financiers voor de jonge natie. Jan Willink, een van de vroegere bewoners van dit grachtenhuis, hapte toe en maakte zijn fortuin.

Het kleutertje met konijn vind je in het souterrain van het verkleinde grachtenhuis, in de vierde zaal. Boven haar zie een zeventiende-eeuwse schilder. Hij portretteert een moeder en zoon, die nauwelijks stilzitten. Op een zolder maakt een jongeman een dienstbode het hof. Ze dansen tussen het wasgoed. Dit tafereel ziet er redelijk tijdloos uit. Eén kamer is zelfs ingericht in bruin en oranje, in de stijl van de jaren zeventig van de vorige eeuw. Een vader speelt gitaar, terwijl een moeder de baby vasthoudt in een gehaakte sprei.

De expositie springt, kortom, kriskras door de tijd en behandelt het onderwerp ‘grachtenhuizen’ losjes. Authentieke voorwerpen zijn er nauwelijks. Toch krijgt de bezoeker wel serieuze historische informatie, met name over twee periodes: het begin van de zeventiende eeuw, toen de Herengracht gegraven werd, en het eind van de achttiende eeuw, toen Willink en andere grachtengordelbewoners hun fortuin maakten.

Voor wie is het Grachtenhuis? Eigenlijk is het leuk voor iedereen. Amsterdammers en Nederlanders leren er over de geschiedenis van hun stad en hun land. Grachtengordelbewoners voelen zich er thuis door de deftige dictie van de burgemeester, de schitterende wandschilderingen en de prijzige sieraden en sjaals in de museumwinkel. Kinderen vermaken zich er prima. En zelfs de haastige toerist wordt bediend. Forty minutes duurt de tour volgens een bord bij de deur, wat wel krap is.

Eén belangrijk minpunt: er is nog geen museumcafé! En dat terwijl deze sfeervolle plek schreeuwt om paling uit het IJ of andere toepasselijke hapjes.

Grachtenhuis. Herengracht 386, Amsterdam. Open: di-zo 10-17 uur. Info: www.hetgrachtenhuis.nl

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Beatrice de Graaf
Beatrice de Graaf
Column

Geen socials, maar salons

Het contrast kon niet groter zijn. Enerzijds de serene salon in Hotel d’Avary, het achttiende-eeuwse stadspaleis waar de Nederlandse ambassadeur in Parijs resideert. En waar ambassadeur Jan Versteeg een Frans-Nederlands gezelschap van wetenschappers en beleidsmakers had uitgenodigd om in alle rust en beslotenheid in gesprek te gaan over de internationale betrekkingen. We spraken over politiek...

Lees meer
Vuilnis wordt opgehaald door militairen vanwege staking bij de Stadsreiniging, Amsterdam 1955
Vuilnis wordt opgehaald door militairen vanwege staking bij de Stadsreiniging, Amsterdam 1955
Artikel

Niet iedereen was blij met de Kliko: ‘Mensen donderen hun vuil in die emmer en laten zich niet meer zien’

Drie of vier grote plastic bakken op wieltjes in de tuin: niemand kijkt er meer van op. Maar de ontvangst van de ‘vuilbak’ in de jaren zeventig en tachtig was niet altijd enthousiast. Ondingen zijn het, mopperde een ouder echtpaar dat op een flatje driehoog in Sneek woonde. In de Leeuwarder Courant mochten ze in...

Lees meer
Burgers aan de macht door Arnout van Cruyningen
Burgers aan de macht door Arnout van Cruyningen
Recensie

De macht van de landsadvocaat

Nee, de raadpensionaris of landsadvocaat was geen ‘minister-president van de Republiek’. Arnout van Cruyningen legt uit hoe het wel zat. Wie weet nog wie Aert van der Goes, Paulus Buys, Adriaen Pauw, Gaspar Fagel, Isaäc van Hoornbeek of Pieter Steyn waren? Waarschijnlijk doet de naam Jacob Cats wel een bel rinkelen, maar in het collectieve...

Lees meer
Bruin Café de Prins in Amsterdam 1974
Bruin Café de Prins in Amsterdam 1974
Interview

‘Nederland moet historische kroegen beter beschermen’

Bruine kroegen verdwijnen in rap tempo. In het boek Authentieke Amsterdamse bruine kroegen onderzoekt stadsgids en curator Peter Quatfass de geschiedenis van 38 historische cafés. Quatfass pleit ervoor om deze kwetsbare kroegen meer te steunen. Hoe ziet een typische Amsterdamse bruine kroeg eruit? ‘Die moet een goed behouden interieur hebben en bruin zijn van kleur,...

Lees meer
Loginmenu afsluiten