Home Museum: De magie van Alexander de Grote

Museum: De magie van Alexander de Grote

  • Gepubliceerd op: 06 okt 2010
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Marieke Prins

Een kaarsrechte neus, grote ogen en haren als leeuwenmanen. Alexander de Grote staat op banieren bij de ingang van De Onsterfelijke Alexander de Grote in de Hermitage in Amsterdam. ‘Mythe’ is het thema van het eerste deel van de expositie. Hier zijn zeventiende- en achttiende-eeuwse schilderijen en houten panelen te zien die Alexanders grootheid tonen. Gul was hij bijvoorbeeld voor een schilder die zijn verloofde portretteerde. Omdat deze al schilderend verliefd op haar werd, mocht de schilder haar ‘houden’.

Daarna volgt een groot wandkleed, dat Lodewijk XIV liet maken. Een groep angstige vrouwen smeekt Alexander hen te sparen. Het zijn de familieleden van de overwonnen koning Darius. Hij behandelt hen als een heer. Naast Alexander is op het kleed ook diens jeugdvriend en geliefde Hefaistios te zien. Ze waren onafscheidelijk, zelfs nadat Alexander diverse prinsessen had gehuwd, onder wie naar verluidt de mooiste vrouw van Azië, Roxana.

‘Wat een man!’ is dan ook de onontkoombare conclusie van dit deel van de tentoonstelling. Zeker als je in aanmerking neemt dat Alexander en zijn vrienden een gebied veroverden van Griekenland tot aan de Indus.

‘Werkelijkheid’ heet het tweede deel van de expositie. Hier dreigt de bezoeker zonder achtergrondkennis de draad kwijt te raken. Er worden heel uiteenlopende voorwerpen getoond. Een prachtige gouden bladerkrans, een Eros-beeld, wapens en oorbellen. De beschrijvingen met kunsthistorische insteek zijn niet genoeg om het verband te snappen. De gemeenschappelijke noemer is dat het voorwerpen uit Alexanders tijd zijn, en dat ze op een of andere manier naar hem verwijzen. Het Eros-beeld, bijvoorbeeld, was een product van Alexanders lijfbeeldhouwer Lysippos.

In het vervolg van de tentoonstelling werkt de kunsthistorische aanpak weer prima. De boodschap is hier duidelijk: dankzij Alexanders veroveringen breidde de Griekse cultuur zich uit in de veroverde gebieden. De Griekse invloed bleef ook toen Alexanders rijk na zijn dood uiteen viel. Koptische kunstenaars adopteerden de grote Griekse ogen en zwarte lijnen. ‘Alexander-motieven’ zoals Nikè, de overwinningsgodin, raakten wijdverbreid.

De ‘Grote’ Alexander dus? Of toch beter ‘de Gruwelijke’? Conservator Geralda Jurriaans-Helle van het Allard Pierson Museum is er nog niet uit. In haar museum is een kleine zustertentoonstelling te zien. Een fotomontage van het mediterrane landschap verbeeldt Alexanders tocht. De komende tijd zal de conservator een blog bijhouden op de museumsite alsof ze een van zijn soldaten is. De krijgsheer was meedogenloos, maar zijn doortastendheid voorkwam soms erger, denkt ze. Omdat hij Thebe verwoestte, bijvoorbeeld, gaven andere Griekse steden zich zonder strijd over. Het publiek mag in het Pierson over hem oordelen via een stemming.

Beide exposities over Alexander de Grote zijn de moeite waard, maar niet geschikt voor dummy’s. Lees liefst vóór uw bezoek het levensverhaal van Alexander de Grote, dat bijvoorbeeld te vinden is op de site van de Hermitage; dan is alles beter te plaatsen.

De Onsterfelijke Alexander de Grote, tot en met 18 maart 2011, Hermitage, Amstel 51, Amsterdam. Open: dagelijks 10-17 uur, wo tot 20.00. Info 020-53 08 751 of www.hermitage.nl.

Alexanders Erfenis, Grieken in Egypte, tot en met 20 maart 2011, Allard Pierson Museum, Oude Turfmarkt 127, Amsterdam. Open: di-vr 10-17, za, zo 13-17. Info 020-52 52 556 of www.allardpiersonmuseum.nl.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Download de minispecial over Suriname, dat 50 jaar geleden onafhankelijk werd
Download de minispecial over Suriname, dat 50 jaar geleden onafhankelijk werd
Artikel

Download de minispecial over Suriname, dat 50 jaar geleden onafhankelijk werd

Op 25 november is het vijftig jaar geleden dat Suriname onafhankelijk werd van Nederland. In de gratis digitale special Suriname 50 jaar vrij leest u verhalen over de bewogen geschiedenis van het land. In deze gratis special: Vul uw e-mailadres in en u kunt direct de special downloaden. Dit artikel is exclusief voor abonnees Begrijp het heden,...

Lees meer
De wolvenjacht. Miniatuur uit een vijftiende-eeuws Frans manuscript
De wolvenjacht. Miniatuur uit een vijftiende-eeuws Frans manuscript
Interview

‘Mens en wolf passen bij elkaar’

Toen de eerste wolven zich in 2019 in Nederland vestigden, overheerste het enthousiasme. Maar dat is inmiddels omgeslagen. Na allerlei incidenten heeft de rechter toestemming gegeven twee dieren – waaronder ‘probleemwolf’ Bram – af te schieten. De reacties volgen de politieke scheidslijnen. De rechtse partijen zijn tegen de wolf, de progressieve willen het dier beschermen,...

Lees meer
Inwoners van Soedan worden tot slaven gemaakt.
Inwoners van Soedan worden tot slaven gemaakt.
Artikel

Hoe Soedan een plunderstaat werd 

In de negentiende eeuw onderwierpen de Ottomanen de inwoners van het huidige Soedan. Zo ontstond een kunstmatige staat die alleen in het voordeel werkt van een parasitaire elite. Zij zet het oude Ottomaanse systeem van patronage, intimidatie en plundering nog altijd voort.  Het is 20 januari 1841. De tweede Ottomaanse expeditie naar de dan nog...

Lees meer
Koos Zwart, initiatiefnemer van de eerste Provadya?-avonden in Amsterdam
Koos Zwart, initiatiefnemer van de eerste Provadya?-avonden in Amsterdam
Nieuws

Druggebruik werd een taboe

De geschiedenis van drugs in Nederland onderzoeken vanuit het perspectief van de gebruikers. Dat is wat een groep historici twee jaar lang heeft gedaan. ‘We willen druggebruik niet romantiseren, we willen het ook niet verketteren, we willen het begrijpen,’ zegt Gemma Blok, projectleider van Drugs Monologen.  Onder leiding van Blok, die hoogleraar is aan de...

Lees meer
Loginmenu afsluiten