Home Lifestyle & trends: Chinees behang voor de man van de wereld

Lifestyle & trends: Chinees behang voor de man van de wereld

  • Gepubliceerd op: 28 mrt 2001
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Sander Hendriks

De hot spots in achttiende-eeuws Parijs. Lekker weg in de jaren dertig. Haute cuisine in de Middeleeuwen. Trends zijn van alle tijden. Culinaire avonturen, mode, wonen en uitgaan door de eeuwen heen.


Het bericht over de aankomst van de schepen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) veroorzaakte altijd enige opwinding onder de achttiende-eeuwse handelaren in oriëntalia in Amsterdam en Den Haag. Ze deden goede zaken en hun faam strekte zich uit tot ver buiten de landsgrenzen. Men kon bij hen terecht voor origineel Japans lakwerk, Chinese zijden weefsels, het uiterst populaire Chinese porselein en andere snuisterijen. Vanwege hun exclusiviteit waren deze artikelen, door de VOC rechtstreeks uit de Oost geïmporteerd, bijzonder prijzig en de clientèle bestond dan ook uitsluitend uit zeer welgestelde lieden.
        De fascinatie voor de kunst en beschaving van het Verre Oosten dateerde al uit de zeventiende eeuw. Ze was gewekt door de fraaie Oosterse kunsthandwerken en verder aangewakkerd door de reisverslagen van kooplieden en gezanten en door brieven van aan het Chinese hof verblijvende missionarissen. Speciaal onder de grote geesten der Verlichting genoten de Chinese en Japanse beschavingen bijzondere belangstelling. Zo schreef Voltaire in een kamer vol Chinese voorwerpen en chinoiserie en hadden denkers als Leibniz, Spinoza, Malebranche en Matthew Tindal grote belangstelling voor het Chinese denken, met name voor Confucius.
In 1753 – de tijd waarin pruik en hoepelrok in de mode raakten en de Hollandse welgestelden hun woningen en buitenhuizen steeds uitbundiger begonnen in te richten – arriveerde in Holland een partij van vierhonderd repen Chinees behang. Het was de eerste keer dat een dergelijk grote hoeveelheid Europa bereikte. Het bericht van de komst van deze noviteit moet, zoals gebruikelijk was, snel zijn rondgegaan – door mond-op-mondreclame en advertenties die de handelaren in de kranten plaatsten.
Het zeer exclusieve behang lijkt aanvankelijk vooral zijn weg te hebben gevonden naar de kringen rond het Hollandse en Duitse hof. Later schaften ook regentenfamilies en rijke kooplieden het Chinese behang aan. Dat was beschikbaar in twee soorten. De ene soort bestond uit een zich herhalend patroon van rotspartijen, bloemen, vogels en insecten. De andere was opgebouwd uit groepen Chinese figuren die, wanneer ze naast elkaar op de muur waren aangebracht, een voorstelling vormden die een hele wand in beslag kon nemen.
        Het Chinese behang was een ideale achtergrond voor de pronkkamer of zaal waar men zijn gasten ontving. Het getuigde, samen met de kleurrijk versierde porseleinen borden, schalen en vazen en de fijnversierde lakdozen die hier stonden opgesteld, van een belangstelling voor de grote beschavingen van het Oosten. Een belangstelling, met andere woorden, die in het verlengde lag van die van de grote geesten van de tijd. Het behang toonde het Chinese landschap dat men in de boeken beschreven vond op een wijze die veel ruimtelijker was en die veel meer perspectief bood dan de losse figuurtjes en tafereeltjes die op het porselein stonden afgebeeld. De afbeelding van Chinese flora en fauna wekte bovendien de interesse van een publiek bij wie een wetenschappelijke belangstelling voor de natuur aan het ontluiken was. Het behang bood een kleurrijk decor te midden waarvan de gastheer kon pronken met zijn exclusieve aanwinsten, terwijl hij er tegelijk blijk van gaf een man van de wereld te zijn.
        De interesse voor het Chinese behang bereikte haar hoogtepunt in de jaren zeventig en tachtig. Met name de landschappen met planten en vogels spraken tot de verbeelding. Op verzoek van de Europese klanten werden de motieven wel enigszins aangepast. Zo maakten de Chinese rotspartijen plaats voor grasheuveltjes en werden de takken van de struiken versierd met vogelkooitjes en mandjes met vruchten. De achtergrond – die aanvankelijk wit was geweest – werd nu ook in blauw, geel, groen of roze geleverd.
        De trend kwam in de jaren negentig vrij abrupt ten einde, eenvoudigweg omdat er geen behang meer door het VOC werd ingevoerd. In de eeuwen die sindsdien zijn verstreken is veel van het behang verloren gegaan. Het maakte plaats voor met andere motieven, die pasten bij de smaak van een nieuwe tijd.
Sander Hendriks is sinoloog.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Interview

De politiek kiest al zestig jaar dezelfde tactiek bij het mestprobleem: vertragen

Landbouwminister Femke Wiersma wil de uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren verlengen. Door deze zogeheten derogatie mogen ze meer mest uitrijden dan eigenlijk is toegestaan. Maar volgens de Financial Times gaat de EU haar verzoek om verlenging weigeren. Ondertussen ruziet ze met een andere BBB-minister over de mestplannen van het demissionaire kabinet. Wiersma’s opstelling past in een...

Lees meer
Gebouw Federal Reserve
Gebouw Federal Reserve
Artikel

Opheffing van de Amerikaanse Federale Bank veroorzaakte economische rampspoed

President Donald Trump heeft een afkeer van de Federal Reserve Bank (FED), de Amerikaanse centrale bank. Daarin staat hij niet alleen. Zijn verre voorganger Andrew Jackson hief de bank in 1836 zelfs op. Dat leidde tot een diepe economische crisis. Van oudsher hebben Amerikanen een hekel aan centrale overheidsinstellingen. En aan bankiers. Het verklaart waarom...

Lees meer
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Artikel

De Bourgondiërs voerden een financieel schrikbewind

Bourgondische vorsten hieven belastingen om hun oorlogen en dynastieke ambities te financieren. De Belgische historicus Marc Boone belicht hun plannen via het leven van een van hun paladijnen. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en...

Lees meer
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Interview

Gravin Marie van Bylandt koos een verrassend zelfstandig leven

Gravin Marie van Bylandt groeide eind negentiende eeuw op in luxe op het Haagse landgoed Oostduin, omringd door natuur, personeel en talloze huisdieren. Toch koos ze daarna een verrassend zelfstandig leven: ongehuwd, onafhankelijk en samenwonend met dierenactiviste Elisabeth des Tombe. In De vervlogen wereld van Marie, gravin van Bylandt schetst historicus Alies Pegtel hoe de...

Lees meer
Loginmenu afsluiten