Home ‘Duitse intellectuelen juichten WO I toe’

‘Duitse intellectuelen juichten WO I toe’

  • Gepubliceerd op: 13 jan 2014
  • Update 12 apr 2023
  • Auteur:
    Thijs Slegt
‘Duitse intellectuelen juichten WO I toe’

De Duitse culturele en academische elite was veel nauwer betrokken bij de duistere kanten van de politiek dan tot nu toe werd gedacht. Dat beargumenteert emeritus hoogleraar Frits Boterman in het ruim duizend pagina’s tellende Cultuur als macht. Cultuurgeschiedenis van Duitsland 1800-heden. ‘Volgens Thomas Mann zou de Eerste Wereldoorlog het land reinigen van tegenstellingen’.

Zelfs in Duitsland is nog niet zo’n omvangrijk overzicht van de cultuurgeschiedenis van het land geschreven. Hoe denkt u dat dat komt?

‘De cultuur staat in Duitsland nog altijd op een voetstuk. Ik denk dat men bang is om cultuur en politiek met elkaar te mengen. De hoogstaande Duitse cultuur mag niet besmet raken met de misdaden uit het verleden, maar ze zijn wel degelijk met elkaar verbonden.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

‘De Eerste Wereldoorlog is bijvoorbeeld niet te begrijpen zonder het culturele aspect in ogenschouw te nemen. De strijd is voor een groot deel begonnen en voortgezet vanwege de Duitse cultuur en de angst van een overheersing zoals tijdens de Napoleontische oorlogen. Verreweg de meeste intellectuelen en academici in Duitsland verdedigden de oorlog, of juichten hem zelfs toe.’

‘Neem bijvoorbeeld de schrijver Thomas Mann. Vanaf het begin tot het einde heeft hij de oorlog goedgepraat vanuit cultureel oogpunt. Hij hekelde de verlichting van de Fransen, de barbaarse Russen en Westerse invloeden als parlement en democratie. De hoge Duitse cultuur moest daartegen beschermd worden.’

U schrijft in uw boek dat er nog een reden is voor het oorlogsenthousiasme van de culturele elite. Duitsland zou verenigd worden in de strijd.

‘Dat is de rode draad in het boek. Cultuur en taal werden in Duitsland voortdurend als middel gebruikt om nationale eenheid te bereiken. De Duitsers onderscheidden zich in de wereld door hun muziek, filosofie, schilderkunst, literatuur en taal. Er was dan wel geen politieke eenheid, er was wel culturele eenheid.’

‘Diezelfde Thomas Mann zei: “Der Krieg ist Reinigung“. Volgens hem zou de oorlog het land reinigen van alle tegenstellingen en het politieke gekissebis. Het volk zou als één verenigd worden door de bedreigingen van buiten.’

Maar in de Weimarrepubliek waren de tegenstellingen groter dan ooit. Hoe werd er toen teruggekeken op de oorlog die men eerst zo fel verdedigde?

‘Na de oorlog heerste er enorme verdeeldheid. Er ontstonden rechts-radicale bewegingen zoals de volksnationalistische Völkische Bewegung en de nationaalsocialisten. Zij zagen 1914 als een mythisch moment waarop het land een eenheid was en ze gebruikten dit in hun politiek en propaganda.’

‘Aan de linkerzijde van het politieke spectrum beschouwde men de oorlog als een bewijs van het kwaad dat het imperialisme en kapitalisme Duitsland hadden gebracht. Beïnvloed door de Russische Revolutie streefden men naar een utopische, socialistische staat.’

‘De eenheid onder de intellectuelen was weg. Een van mijn thesen is dat in de Weimarrepubliek de culturele elite zich steeds meer politiek ging engageren. De intellectuelen uitte kritiek op de politiek an sich, die alleen maar verdeeldheid zou zaaien en een middel zou zijn om individuele belangen na te streven.’

Wat voor alternatief had de elite dan voor democratie?

‘Ze had talloze alternatieven. Bijvoorbeeld een middeleeuwse standenmaatschappij, een autoritair hiërarchische samenleving of een technocratie. Ze keerde zich in ieder geval altijd tegen de verdeeldheid van de democratie en belangenorganisaties die voor particulieren opkwamen, zoals vakbonden.’

‘Men had een strak georganiseerde samenleving voor ogen. De revolutionair-conservatieven vonden dat de crisis van na 1918 gebruikt moest worden om met harde hand orde op zaken te stellen. Ze bedreven politiek om de politiek af te schaffen.’

Voor de Eerste Wereldoorlog bestonden er al ideeën over een superieur en raszuiver Duits volk. Hoe ongewoon waren de denkbeelden van Hitler in de Weimarrepubliek? Paste hij niet gewoon goed bij de tijd waarin hij leefde?

‘Ja en nee. De overtuigingen die hij uitdroeg in Mein Kampf en zijn toespraken waren niet bijster origineel. Zijn originaliteit zat hem in het samenvoegen van radicaal antisemitisme, antibolsjewisme en kritiek op het westen. Bovendien kreeg zijn Jodenhaat een culturele lading. In zijn ogen waren Duitsers cultuurscheppers en Joden cultuurvernietigers.’

‘Daarnaast maakte hij gebruik van elementen uit de massacultuur, zoals film, optochten en massale bijeenkomsten in een moderne enscenering. Op die manier een politieke boodschap verkondigen was nieuw. De revolutionair-conservatieven hadden overeenkomstige opvattingen maar waren elitair, tegen de massacultuur en eigenlijk sowieso tegen de massa.’

‘Een derde punt is dat Hitler de eerste volkspartij van Duitsland oprichtte. Hij ging boven de politiek staan door een partij te creëren waar iedere ‘echte’ Duitser zich in principe thuis kon voelen. Zonder te appelleren aan de Duitse cultuur had het volk hem nooit herkend als leider.’

‘Hitler was zelf ook geïnspireerd door cultuur. Hij zag zichzelf als een wagneriaanse operaheld. Der Ring des Nibelungen gaat over macht, maar ook over zelfdestructie. Dit sloot aan bij zijn idee dat alles kapot moest voordat er iets nieuws opgebouwd kon worden.’

‘Hitlers succes is niet alleen cultureel te verklaren. Er speelde veel meer, maar het is wel een niet te negeren factor.’

Lees een recensie van dit boek…

Nieuwste berichten

Patiënten in een inrichting in Soerakarta
Patiënten in een inrichting in Soerakarta
Recensie

Koloniale psychiaters oordeelden dat Javanen kinderlijk en oversekst waren

Javanen zijn kinderlijk, emotioneel en fantasierijk. En niet klaar voor zelfbestuur, oordeelden koloniale psychiaters in de jaren 1920. Marens Engelhard gaat in Indonesië op zoek naar zo’n psychiater: zijn grootvader Chris Engelhard. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding...

Lees meer
Michaël Zeeman in 1998
Michaël Zeeman in 1998
Recensie

Boek over Michaël Zeeman begon als verwondering over een vriend

De Leidse historicus Willem Otterspeer wilde zijn overleden vriend Michaël Zeeman begrijpen en schreef een boek over hem. Het blijkt een raadsel zonder oplossing. Waar begint een historicus aan als hij een biografie wil schrijven over een van zijn beste vrienden? Een complexe, omstreden en begaafde vriend bovendien. Willem Otterspeer besloot een biografie van journalist...

Lees meer
Franse militair gebruikt een drone
Franse militair gebruikt een drone
Artikel

Uitvinder Nikola Tesla voorspelde de drone als oorlogswapen

De komst van drones op het slagveld is al in 1907 voorzien door uitvinder en natuurkundige Nikola Tesla. Zijn experimenten met radiografische besturing legden mede de basis voor de ontwikkeling van onbemande oorlogsvliegtuigen. Nikola Tesla wordt gezien als een van de belangrijkste uitvinders op het vlak van elektrotechniek en radiocommunicatie. Hij werd in 1854 geboren...

Lees meer
Een vrouwelijke soldaat van de Rode Khmer
Een vrouwelijke soldaat van de Rode Khmer
Artikel

In Cambodja is de Rode Khmer nog steeds een open wond

In de jaren zeventig voerde de Rode Khmer een schrikbewind in Cambodja. Deze communisten joegen een kwart van de bevolking de dood in en traumatiseerden de rest. Toch zijn de daders nauwelijks vervolgd.   Voor toeristen die naar Cambodja komen staat het betoverende tempelcomplex Angkor Wat bovenaan het verlanglijstje. Dat ligt nu in de jungle, maar...

Lees meer
Loginmenu afsluiten