• Mijn account
  • Shop
  • Winkelmand
  • Log in

    Wachtwoord vergeten?

    Sprekers

    Dagvoorzitter Maurits Groen
    Maurits Groen is sinds 1982 directeur van mauritsgroen•mgmc, het eerste Nederlandse milieucommunicatiebureau (MGMC / www.mgmc.nl). MGMC adviseert bedrijven, overheden en NGO’s, geeft boeken uit, organiseert evenementen en distribueert films.
    Belangrijke wapenfeiten van Maurits zijn het vertalen van het boek ‘Een ongemakkelijke waarheid’ van Al Gore en het tot tweemaal organiseren van een evenement rondom Al Gore. In het najaar van 2009 organiseerde Maurits de première van ‘The Age of Stupid’.
    Maurits was enkele jaren hoofdredacteur van het maandblad MilieuDefensie, politiek adviseur van het RegieOrgaan Energietransitie en adviseur van het Klimaatbureau van de gemeente Amsterdam. Hij heeft talrijke radio- en TV-documentaires geproduceerd en boeken geschreven (waaronder de bestsellers ‘Kiezen of verliezen’ en ‘De natuur terug’). Hij is o.a. lid van het Urgenda Platform, van de Bioraad en van de Adviesraad van de Nederlandse tak van Club van Rome.

    Harry Hendriks – Voorzitter Directie Philips Electronics Benelux
    Harry (drs. H.J.G.) Hendriks, voorzitter van de directie van Philips Electronics Benelux, werd geboren op 3 augustus 1950 te Cuijk en Sint Agatha, Nederland. Na het gymnasium te hebben doorlopen studeerde hij Economie aan de Universiteit van Tilburg. Nadat hij zijn dienstplicht had vervuld, begon de heer Hendriks in 1976 bij Philips waar hij vervolgens binnen de Audio groep verschillende commerciële functies vervulde.
    Na verschillende internationale functies binnen het bedrijf kwam Harry Hendriks in 1995 terug naar Nederland om directeur marketing Europa te worden binnen de divisie Consumentenelectronica. In Juni 2002 werd hij voorzitter van de Directie van Philips Electronics Nederland. Vanaf 1 januari 2009 Philips Electronics Benelux. Philips Electronics Benelux is de houdsterorganisatie van alle bedrijfsonderdelen in de Benelux. Philips heeft in de Benelux ongeveer 18.800 medewerkers. De heer Hendriks is o.a. lid van het dagelijks bestuur van werkgeversorganisatie VNO/NCW, bestuurslid van de Vereniging FME-CWM en vice-voorzitter van Stichting Brainport.

    Edo van den Assem – Chief Executive Officer, Cofely Nederland NV
    Ir. Edo van den Assem heeft van 1967 tot 1973 de studie Bedrijfseconomie en Werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit in Eindhoven gevolgd, aangevuld met een MBA aan de London Business School.Van den Assem begon zijn loopbaan in 1975 toen hij aantrad bij Fokker N.V. In de jaren die hierop volgden, bekleedde hij verschillende leidinggevende posities bij vooraanstaande organisaties als Alcatel, DAF Trucks en Hagemeyer. Sinds 2005 is Van den Assem CEO van Cofely Nederland N.V. Een functie waarin hij verantwoordelijk is voor het realiseren van de missie van Cofely: het leveren van een tastbare bijdrage aan een betere wereld met duurzame technologie. Cofely loopt voorop in deze markt en beschikt over een jarenlange kennis en ervaring in duurzame installatietechnologie en
    energie efficiëntie. Cofely biedt klanten baanbrekende en duurzame oplossingen op het gebied van Energy Efficiency, Asset Efficiency en Human Comfort. Dit resulteert in een maximale benutting van energiebronnen, het optimaliseren van technische installaties en productieprocessen evenals comfortabele en energie-efficiënte werk- en leefomstandigheden.

    Thomas Rau – Oprichter en Acrhitect-Directeur RAU
    Thomas Rau volgde opleidingen op het gebied van beeldende kunst en dans aan de Kunstacademie en studeerde architectuur aan de RWTH Aken. Sinds 1990 werkt hij als architect in Amsterdam, waar hij in 1992 RAU oprichtte. RAU neemt actief deel aan de huidige internationale discussie over duurzaamheid en de ontwikkeling van energiebesparende technologiën. Hij geeft lezingen over Oneplanetarchitecture in binnen- en buitenland, is lid van het Comité van Aanbeveling van Green Cross Nederland en stond recentelijk als enige architect in de door Dagblad Trouw en Omroep Llink opgestelde lijst van de 100 meest duurzame Nederlanders en op nummer een in de categorie ‘Green Building’ op de Green.200 lijst van Green.2 magazine.
    Voor RAU staat dienstbaarheid in de architectuur centraal. Elk object moet tot stand komen vanuit een samenspel tussen de genius loci, de mensen die het gaan gebruiken, beheren en onderhouden, en de mogelijkheden van dat moment. En wel zo dat het de omgeving – natuur en cultuur – verrijkt, een prettige, stimulerende en gezonde werkplek vormt en in algemene zin bijdraagt aan onze om gang als mens met de aarde waarop wij leven – oneplanetarchitecture. Maatschappelijke betrokkenheid spreekt zowel uit de opbouw van het portfolio als uit het innoverend karakter van de gebouwde oplossingen.
    RAU streeft naar low-tech oplossingen voor high-tech vragen. ‘State of the art’ is daarbij het vertrekpunt. Zo produceert het hoofdkantoor van het Wereld Natuur Fonds in Zeist (2006) meer energie dan het gebruikt. Het wordt verwarmd door de mensen die er werken, biedt onderdak aan dieren en is CO2 neutraal. De volgende stap is een gebouw welke volledig in de eigen energiebehoefte voorziet met een ecologische voetafdruk van maximaal één: een kantoor- en wooncomplex in Lyon gaat dit binnenkort realiseren.
    Voor meer informatie zie www.rau.eu

    Steven Boerma – Marketing Manager Philips Lighting
    Steven Boerma heeft van 1990 tot 1994 de studie International Technology Management gevolgd, en is opgeleid tot bedrijfskundig ingenieur. Deze opleiding heeft hij vervolgd met een internationaal georiënteerde Master in Economics aan de Rijksuniversiteit Groningen.
    In 1997 begon Steven zijn carrière bij Philips Lighting als International Product Manager in Frankrijk. Na een aantal posities binnen Lighting te hebben bekleed, is hij sinds vijf jaar verantwoordelijk voor de marketing van professionele verlichting. In zijn huidige functie als Marketing Manager Professional Lighting Benelux is zijn belangrijkste doelstelling het belang en effect van goede verlichting laten zien. Daarnaast is het wegnemen van het vooroordeel dat een energiezuinige en duurzame verlichting niet een hoge mate van comfort en sfeer kan bieden cruciaal.

    Rob Metz
    Rob Metz is sinds 2003 wethouder in de gemeente Apeldoorn, met de portefeuille grond en grondzaken, mobiliteit en wegen, projectaansturing, Stedendriehoek en planning en control. Naast zijn wethouderschap vervult hij de nodige nevenfuncties, waaronder die van voorzitter projectgroep openbare verlichting.
    Eerder was Rob Metz gemeenteraadslid voor de VVD en politiek lobbyist. Ook was hij actief in de uitzendbranche. Rob Metz heeft gestudeerd aan het Nederlands Wetenschappelijk Instituut voor Toerisme en Recreatie. In zijn vrije tijd is Rob Metz zeezeiler, golfer en kok.

    Frank van der Vloed – General Manager Philips Lighting Benelux
    Frank van der Vloed heeft van 1981 tot 1987 de studie Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam gevolgd aangevuld met een MBA Marketing aan de Michigan State University en een Postacademische studie Marketing aan de Universiteit van Tilburg.
    In 1987 begon Frank zijn carrière bij Philips Lighting als Product Manager Gloeilampen in Eindhoven. Na verschillende internationale posities binnen Lighting te hebben bekleed in o.a. Portugal, België en Tsjechië, is hij sinds vier jaar General Manager voor Philips Lighting Benelux. De heer Van der Vloed is onder andere ook lid van de Taskforce Verlichting die is ingesteld door de minister van VROM over energie-efficiënte verlichting, en is daarnaast voorzitter van de Nederlandse Licht Associatie (NLA).

    Sophia Schmidt- Eigenaar van Total Care Company
    Expertise: Charity Marketing, Direct marketing en Databasemanagement
    Werkervaring: o.a. management (directiefuncties) DM Bureau, Landelijke financiele adviesgroep
    Maatschappelijke ervaring: voormalig bestuurslid CBF Kinderfonds, bestuurslid van SVN Nederland, gastcolleges.
    Onderneemster vanaf 1999. Nu eigenaar van Total Care Company sinds 2003.
    Dare to Care – Kennis en talenten aanwenden bij het gestalte geven aan een creatief onderneming voor spraakmakende Care-initiatieven. Bijdragen aan een betere maatschappij, vanuit een businessmodel dat de continuïteit van Care initiatieven waarborgt.
    -> Huidige project Glowball against Global Warming www.glowball.nu
    -> Zie voor voorgaande projecten www.totalcarecompany.nl
    Op de foto: Sophia Schmidt in Eco driverseat

    Prof. Dr. Michael Braungart
    Michael Braungart is the founder of EPEA International Umweltforschung GmbH, Hamburg, Germany and co-founder of MBDC, McDonough Braungart Design Chemistry in Charlottesville, Virginia. Michael Braungart’s work has been published in numerous journals on science, public affairs, design and environment in Europe and the US.
    After completing his studies in Process Engineering in Darmstadt, Germany, Michael Braungart went on to explore the chemical processes of industrial production techniques with the Chemistry Department at Konstanz, Germany. He subsequently spearheaded the formation of the Chemistry Section of Greenpeace International. By the time he completed his PhD in Chemistry at the University of Hannover in 1985, he had assumed leadership of Greenpeace Chemistry.
    In 1987, Professor Michael Braungart founded the Environmental Protection Encouragement Agency (EPEA) in Hamburg. At the heart of EPEA is the “Intelligent Products System” (IPS), which creates products oriented toward a life-cycle economy and earned the Océ-van der Grinten Award in 1993. In addition to his achievements within the EPEA, Michael Braungart also serves as Scientific Manager of the Hamburg Environmental Institute, the non-profit research center which edits the “Top 50 Study”, a ranking of the environmentally quality of companies of the chemical industry.
    Working in concert with designer and dean William A. McDonough in their product design and development firm, McDonough Braungart Design Chemistry, Michael Braungart’s work addresses topics from particles to policy. He has initiated world-wide scholarly and scientific inquiry into the adverse environmental and physiological impacts of industrially-produced consumer goods. In addition, Braungart’s EPEA co-authored the Hannover Principles of Design: Design for Sustainability, which serves as development guidelines for the World’s Fair in Hannover, 2000.
    Professor Michael Braungart currently concentrates his efforts at McDonough Braungart Design Chemistry and EPEA Internationale Umweltforschung by working with major industrial producers, such as Method, Aveda and DESSO on issues of materials assessment, life-cycle design, and designing for disassembly. He was instrumental in the creation of the compostable fabric line Climatex®Lifecycle™ with William McDonough, and is also active in designing new products.
    Michael Braungart is currently Professor of Process Engineering at the University of Lüneburg and was recently appointed to the Special Endowed Chair “Cradle to Cradle in relation to sustainable system innovations and transitions in theory and in practice” at the Erasmus University of Rotterdam. For two decades he has pioneered a system of product innovation known as Cradle to Cradle. He co-authored the book by the same name, as gives lectures at numerous universities and conferences in Europe, America and Asia. As head of the scientific institute EPEA he is working with companies in almost every sector of the Dutch economy to develop Cradle to Cradle products and processes.
    In October 2009 EPEA and the Cradle to Cradle concept was awarded as one of Germany’s 365 most important places of the year by an independent jury.
    The British Science Museum in London has recently devoted an exhibition to the work of Michael Braungart and William McDonough. Products are displayed in important design-centers worldwide.

    Sjoerd Smit (Pecha Kucha) – Industrial Designer
    Sjoerd Smit studeerde Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit Delft waar hij in 2007 afstudeerde.
    Sinds de start in 2008 is Sjoerd als hoofdontwerper betrokken bij fietsenbedrijf VANMOOF.
    VANMOOF is gebaseerd op vele generaties Nederlandse fietservaring en op de simpele wetenschap: wat er niet op zit, kan ook niet kapot.
    VANMOOF is continu op zoek naar oplossingen die daar op aansluiten. Het motto is dan ook: We like bikes and we like you and the rest of the world to ride bikes and like them too. www.vanmoof.com.