Historisch Nieuwsblad

Actueel verleden

Een visueel historisch oerwoud

NHM, website, halbe, INNL

Door Historici in spe - 16-12-2010 - 12 reacties



klik om een oordeel te geven!

Na de culturele apocalypse van Halbe 'Heavy Metal' Zijlstra leek er weinig meer over van het Nationaal Historisch Museum. Of toch niet? Enkele dagen later verraste Erik Schilp en Valentijn Byvanck vriend en vijand met een nieuwe lokatie (de Zuiderkerk te Amsterdam), ongezellige massaontslagen onder jonge historici en een nieuwe site op www.innl.nl. Inmiddels is die site een paar weken oud en is onsch kritisch studentenpannel gevraagd of deze website inderdaad de potentie heeft 'het beginpunt van spannende en verrassende reizen door de Nederlandse geschiedenis' te zijn. Lees mee en oordeel zelf.

12 Reacties op Een visueel historisch oerwoud

Thijs Bogers
op 16-12-2010 om 11:25

U bent niets

Het Nationaal Historisch Museum (NHM) heeft onlangs haar website gelanceerd. De uitstraling van de website is kil en technisch. Dit komt voornamelijk door het gebruik van de kleur blauw en het gekozen lettertype. Daarnaast is de website ook erg overzichtelijk, ik durf zelfs te zeggen te overzichtelijk. Vergelijk de website van het NHM met de website van het Historisch Nieuwsblad. Deze laatste oogt bijzonder onoverzichtelijk: hij is veel te druk en mist structuur. Desalniettemin is deze site wel erg gezellig en wie even rond kijkt ziet veel interessante teksten. Daarmee is het bezoeken van de site van het Historisch Nieuwsblad overeenkomstig het
bezoeken van een historisch archief: de lezer zal de schat aan informatie zelf uit het aanbod moeten onttrekken.

De site van het NHM echter vertelt mij op het eerste gezicht iets over een technologische conferentie en geschiedenis in één minuut. Alsof geschiedenis kan worden gereduceerd tot één minuut! Daarnaast worden Nederlandse en Engelse termen door elkaar gebruikt, dat lijkt me niet gepast voor een Nationaal Historisch Museum. De website van het NHM heeft er alle schijn van opgezet te zijn door iemand met meer verstand van reclame en marketing dan van geschiedenis. Maar om met de geschiedenis in aanraking te komen moet de site de bezoeker een eerlijk beeld over de geschiedenis voorschotelen.

Geschiedenis is niet gestructureerd, overzichtelijk, beknopt, toegankelijk, gepolijst. Geschiedenis is een worsteling,
zij kan nooit vastgesteld worden, er is altijd meer geschiedenis, of een andere geschiedenis. Dat neemt niet weg dat het NHM geen website zou kunnen beginnen. Maar hierin dient
zij wel haar rol tegenover de geschiedenis in acht te nemen. Dat is een dienende rol bij uitstek.

Vanwege haar complexiteit kan geschiedenis niet gepolijst en afgebakend, in hapklare brokken geserveerd worden, laat staan op een website of in één minuut. Een website die pretendeert dat dit wel kan verloochend de geschiedenis. Het is daarom ook ongepast dat de website van het NHM zichzelf presenteert met de boodschap Ik ben geschiedenis. Integendeel, u bent niets,
wellicht een gigabyte op een server ergens, maar niets meer dan dat.

Bram van Tongeren
op 16-12-2010 om 11:22

Een visueel historisch oerwoud

Op 29 oktober j.l. maakte staatssecretaris Halbe Zijlstra bekend dat er geen geld beschikbaar komt waarin het Nationaal Historisch Museum wordt gehuisvest. Een fikse tegenvaller voor al diegenen die zeer betrokken zijn bij dit reusachtige project. Enkele uren later reageerde NHM-directeur Schilp teleurgesteld: 'Na twee jaar hard werken raken we de overheidsbijdrage kwijt. Den Haag maakte ook bekend het project wel voor enkele miljoenen te subsidieren. Schilp en zijn compagnon Byvanck hebben deze gelden gereserveerd voor de ontwikkeling van reizende exposities en een website. Op deze manier krijgen de vele liefhebbers van geschiedenis die ons land rijk is toch een visueel Nationaal Historisch Museum.

Aangekomen op de website van het NHM wordt de bezoeker geconfronteerd met een gigantisch oerwoud aan informatie, blogspots, reacties, tijdlijnen, illustraties, werelden en verwijzingen. Van een georganiseerde opbouw lijkt geen sprake. Of toch wel? Onder de subcategorien museum, actueel, activiteiten, educatie en website treft de bezoeker zes werelden van het verleden aan. Door wie, waarom en op welke wijze deze werelden bedacht zijn, blijft volstrekt onduidelijk. Een introducerende tekst over de keuze voor deze werelden zou een stuk duidelijkheid scheppen. Als bezoeker van de site wil je toch weten wat je te wachten staat.

De grote ambitie van het NHM is om de bezoeker te enthousiasmeren zijn of haar eigen geschiedenis toe te voegen aan de website, welke voorts volgens de principes van het semantische web, zo schrijft de website, verbonden wordt aan de inhoud. Het idee ik ben geschiedenis wordt werkelijkheid. Of dit idee ook gaat slagen? Ik weet het niet. Een speurtocht door dit visueel historisch oerwoud leert tot noch toe dat er niet één voorbeeld is van een persoonlijk verhaal. En stel, je hebt een verhaal, waar moet je deze in godesnaam plaatsen?

Kortom, een bezoek aan de site van het Nationaal Historisch Museum heeft geresulteerd in een hoop vragen en onduidelijkheid, in plaats van antwoorden en opheldering. Liever had ik het andersom gezien.

Daan van Schijndel
op 16-12-2010 om 11:21

INNL.NL verbindt je met geschiedenis?

Met een fraai gemonteerd filmpje (dat overigens bij vlagen doet denken aan een lange versie van een telefoonproviderreclame) heet het Nationaal Historisch Museum je welkom op hun op 17 november jl. gelanceerde website. De boodschap is helder: ik ben geschiedenis en de geschiedenis is zodoende gemaakt van mij, voor mij en door mij.

Wat biedt innl.nl (waarom is er overigens niet gewoon voor het nog beschikbare domein nhm.nl gekozen?) mij nu als historisch bewust burger, boven de bestaande websites? Ik ben geschiedenis doet namelijk vermoeden dat ik ook online een bijdrage kan leveren aan de (digitale) geschiedschrijving. Zou dit het nieuwe platform zijn waar ik mijn zegje kan doen over (mijn persoonlijke) nationale geschiedenis, en niet puur een encyclopedisch opgestelde website waar ik op terecht kom als ik iets wil opzoeken?

Allereerst biedt de website een interessante verdieping in een zestal tweetakt-themas, waarbij er op verschillende manieren kan worden ingezoomd op het onderwerp. Een interactieve tijdlijn (die soms onnodig ver terug of vooruit kan worden geschoven), begeleid door een in blogvorm opgesteld overzicht aan verhalen, columns en dossiers geeft op een frisse, uitnodigende manier gelegenheid om je te verdiepen in door het NHM geselecteerde onderwerpen, zoals in principe ook zou gebeuren in een fysiek museum.

Waar innl.nl zich mee zou kunnen onderscheiden van andere historische websites, zoals die van het Historisch Nieuwsblad, en bijvoorbeeld enkele websites die door de VPRO op de shortlist van Beste Historische Website van 2009 zijn geplaatst (veelal regionale knutselwebsitejes van musea), zou het interactieve aspect kunnen zijn waarmee ik een daadwerkelijke bijdrage kan leveren. Immers: ik ben geschiedenis. Helaas komt de website momenteel niet veel verder dan een reactieformuliertje en wat verwijzingen naar sociale media als Facebook en Twitter. Historisch gezinde reaguurders zitten hier dus voorlopig goed. Groeimogelijkheden zijn er in ieder geval genoeg.

Eduard van Buggenum
op 16-12-2010 om 11:18

Niet normaal man, zo enorm 2.0! (ironieteken ontbreekt)

Dit was de eerste indruk die ik kreeg nadat ik de website van het Nationaal Historisch Museum had bezocht. Het is even wennen om een website te bezoeken die zichzelf museum noemt. Waar zijn de muren? Waar zijn de kaartjes? Waar is de giftshop? Enfin, het is een alternatief nadat de politiek besloten had geen geld beschikbaar te stellen voor een gebouw.

De site oogt erg ambitieus, als je het introductiefilmpje ziet ga je zelfs een beetje geloven in de mogelijkheid van een database van historische verhalen gemaakt door de mensen zelf. Je ziet een tijdbalk en die moet dan langzamerhand ingevuld gaan worden, een mooi streven haalbaar? Wie weet. We zien de iconen van social media mooi op een rijtje naast elkaar staan, facebook, hyves, linkedin, twitter. Of het ook werkt, wie zal het zeggen? Ik ben vrij sceptisch over de snelheid waarmee deze site zijn invulling zou krijgen. Hoezo zouden hier meer mensen eerder naar gaan kijken voor informatie dan bij bijvoorbeeld ANNO, of het historisch nieuwsblad of, durft hij het te zeggen, ja dat durft hij te zeggen, Wikipedia.

Wat ik bedoel is dat de site fantastisch oogt maar of de ambities ook waargemaakt kunnen worden is een tweede. Zal de crowdsourcing ook daadwerkelijk gaan werken? Wie weet. Ik ben benieuwd hoe ze de Nederlander bewust willen gaan maken van deze site, een advertentie op social media sites lijkt me daarvoor niet genoeg.

Groot minpunt is ook het feit dat alles verhalen en blogs zijn. Waar zijn de videos? De twintigste eeuw zal uiteindelijk vol moeten staan met televisiefragmenten. Dit ontbreekt nog. Maar verder oogt de site fraai.

Roderick Tingen
op 16-12-2010 om 11:16

An error occurred, please try again later.

Deze mededeling verschijnt op het beeldscherm als ik een van de filmpjes op de vernieuwde website van het Nationaal Historisch Museum wil bekijken. Het is niet een willekeurig filmpje dat ik wil bekijken, maar de presentatievideo van de nieuwe website. Dit belooft al niet veel goeds voor de rest van de nieuwe wereldwijde webomgeving van het NHM. Ondanks het gebrek het filmpje te kunnen openen, reageren bezoekers positief op de geheel interactieve site. Youtube filmpjes en links met Facebook en Twitter staan op de openingspagina pontificaal in beeld. Dit alles om een jonger publiek aan de site te binden. Want geschiedenis is niet alleen voor vijftigplussers, lijkt de boodschap te zijn. Jong en oud zouden zich moeten interesseren in onze Nederlandse geschiedenis en daartoe moet de webomgeving aangepast worden. Jonge mensen brengen immers veel tijd door op sociale netwerksites en daarom speelt het NHM hierop in. Als er maar genoeg links naar Youtube en Facebook op de site staan, dan komt de jeugd vanzelf de verhalen checken op de NHM-site.

Natuurlijk is hiervan geen sprake en het aantal jonge bezoekers zal ook niet omhoog gaan als er geen echte veranderingen worden doorgevoerd op de NHM-site. De jeugd van tegenwoordig wordt niet aangetrokken door exclusief links te leggen met Facebook en Twitter. Er moet meer zijn dan dat, namelijk een werkelijk zinvolle toevoeging. Want waarom zou je voor activiteiten van het NHM nu juist naar Facebook of Twitter gaan? Waarom kunnen dit soort mededelingen niet gewoon worden laten zien op de site van het NHM zelf? De links met de jonge sites worden te krampachtig gelegd. Het motto als we onze site maar linken aan Facebook en Twitter, dan komen de jongeren vanzelf komt te duidelijk naar voren. Uit helemaal niets blijkt de toegevoegde waarde van bijvoorbeeld Facebook voor het NHM. En dat geldt ook voor Youtube, getuige de boodschap van het presentatiefilmpje. Voor de huidige vernieuwde, jonge NHM-site geldt hetzelfde: an error occurred, please try again later.

Martijn van der Wijden
op 16-12-2010 om 11:15

Diepgang ten strengste verboden!

Het Nationaal Historisch Museum is met het online gaan van haar website www.innl.nl alvast toegetreden tot de imaginary space of media. Hoewel het museum in bakstenen vorm nog niet bestaat, is het in de wereld van de social media al te raadplegen. Voor de eerste kennismaking met het Nationaal Historisch Museum hoeft dan ook geen entreekaartje gekocht te worden, deze kennismaking dient te geschieden via innl.nl, Twitter, Facebook of het, inmiddels achterhaalde, Hyves.

Via deze laatste media valt er nog niet veel over het NHM te vinden vandaar dat de website voorlopig het belangrijkste wapenfeit is. Het eerste wat opvalt aan de website is de prachtige lay-out. De website ziet er gelikt uit en bewijst direct dat geschiedenis allesbehalve stoffig is. Daarnaast is de dominantie van de kleuren blauw en rood een leuke, weliswaar voor de hand liggende, speling naar het feit dat het hier om de vaderlandse geschiedenis gaat. Deze vaderlandse geschiedenis wordt door het NHM aan de hand van zes themas verteld; ik en wij, land en water, lichaam en geest, mens en macht, oorlog en vrede en als laatste het thema rijk en arm. Met deze themas vertelt het NHM het verhaal van Nederland.
Tot zover lijkt de eerste kennismaking met het NHM, de website dus, een bevredigende. De website is duidelijk, uitnodigend en lijkt vol informatie te zitten over het Nederlandse verleden. De verschillende themas dienen als toegangspoort naar de enorme berg vol informatie over ons verleden. Wie door deze toegangspoort gaat, moet terecht komen in een wereld vol hapklare geschiedenisverhalen, leerzame teksten, uitnodigende voorstellingen om vervolgens verstrikt te raken in het web dat Geschiedenis heet.

De website slaagt hierin tot op een bepaald punt. De toegangspoort is mooi, uitnodigend en interessant genoeg om doorheen te gaan; de problemen beginnen pas achter deze poort. Waar de bezoeker meegenomen dient te worden naar meeslepende, fascinerende en diepgaande informatie, komt hij niet verder dan een lullig 275 woorden tellend stukje hapklare geschiedenis. Diepgang is een woord dat hoogstwaarschijnlijk verboden was op de internetredactie van het NHM want elk beschreven onderwerp bevat niet meer dan 300 woorden. Dit in combinatie met het ontbreken van een goed functionerend doorklik-systeem van verwante onderwerpen, waardoor een bezoeker blijft doorklikken naar nieuwe onderwerpen, maakt de veelbelovende kennismaking met de website tot een zeer grote teleurstelling. De beperking van 300 woorden maakt dat de interesse van de bezoeker niet gewekt wordt en wanneer dit wel gedaan wordt, ontbreekt het aan diepgang en wordt de bezoeker niet verder bediend. Daar waar het onwetenschappelijke Wikipedia zeer sterk is om de nieuwsgierigheid van de bezoeker te wekken en dit vervolgens te beantwoorden met een eindeloze stroom aan verwante informatie, daar faalt de website van het NHM volledig. Na acht muisklikken ben je bij het NHM wel klaar terwijl je bij Wikipedia na die acht muisklikken gegrepen bent en voorlopig niet meer losgelaten wordt.

Ilse Geijssel
op 16-12-2010 om 11:13

De excuussite

Het introfilmpje op www.innl.nl, de nieuwe website van het nog te bouwen Nationaal Museum, wil er geen misverstand over laten bestaan. Niks stoffige geschiedenis, niks op-deze-site-wil-ik-niet-gezien-worden, niks van dat al. Het ziet er allemaal strak uit, en geschiedenis leeft volop, want jij bent het, en je grootouders (zwart-wit foto traditioneel gezin rond gedekte tafel) ook en je voorouders (schilderij oude meester) ook. Het filmpje heeft een spanningsboog, de mensen die op play hebben geklikt, zullen hem wel uitkijken. En uit de manier waarop de bedenkers achter de site menen hun publiek te moeten aanspreken, spreekt een groot begrip van generatie-Ik en social media. JIJ bent als uniek individu belangrijk voor De Geschiedenis en daarom ga je vanaf nu dagelijks op innl.nl kijken en op I like-knoppen klikken. Toch?

Dat de site gebaat is bij goed design en haar publiek direct moet aan te spreken is een logisch gevolg van de uitstel van de bouw van het fysiek tastbare Nationaal Historisch. Het oorspronkelijke plan was dat er een pand zou verrijzen naast het Openlucht Museum in Arnhem. Maar eind oktober bleek het project een prima punt te zijn om op te bezuinigen, besloot staatssecretaris Halbe Zijlstra (Cultuur). Er wordt nu druk gezocht naar een andere locatie (de naam van de Zuiderkerk in Amsterdam is in dit verband al gevallen), maar tot die tijd is de site dus het belangrijkste uithangbord van het project.
Dat ze een veelvuldig terugkerend bezoekersaantal gaat genereren, lijkt helaas onwaarschijnlijk. Aan de hand van zes themas als Ik en wij, Land en Water en Oorlog en Vrede wordt de vaderlandse geschiedenis op een aantal tijdbalken tentoongespreid. Tekstjes van een paar honderd woorden moeten de geinteresseerde burger van het minimale op de hoogte stellen, ruimte voor verdieping lijkt er niet te zijn. Geschikt voor middelbare scholen, maar in afwachting van het echte museum vooral een soort excuussite.

Linda van der Wende
op 16-12-2010 om 11:12

Ik denk, dus ik ben geschiedenis

Met het pakkende motto Ik ben geschiedenis opende het Nationaal Historisch Museum kort geleden zijn nieuwe digitale deuren. Deze website is, na een van de eerste wapenfeiten van het kabinet-Rutte (het stopzetten van de subsidie voor het stenen museum in Arnhem), namelijk het kloppend hart van het Nationaal Historisch Museum geworden. Eigenlijk is het helemaal geen slecht idee, zon grotendeels digitaal museum dat de veranderingen in het dagelijks leven van de eenentwintigste eeuw weerspiegelt en inspringt op de behoefte van velen om veel te zien en te leren in een paar muisklikken. Toch is het maar de vraag of het ietwat pretentieuze Ik ben geschiedenis-credo de gemiddelde Nederlander wel echt bij de lurven kan pakken en de website innl.nl er wel echt in slaagt te fungeren als een digitaal alternatief voor een museum over de vaderlandse geschiedenis.

De website is mooi, dat is het eerste wat opvalt wanneer deze op je computerscherm verschijnt. Hoewel het oog altijd wat wil, moet naast de vormgeving tevens de functionaliteit, maar vooral toch de inhoud de bezoeker van het digitale museum imponeren en prikkelen. Dit is echter precies waar de website tekort schiet. Hij is mooi vormgegeven en de achterliggende gedachte van het digitale museum is sterk, maar innl.nl is ingewikkeld en niet erg gebruiksvriendelijk (de handleiding biedt ook niet veel uitkomst) en bovenal inhoudelijk zeer saai. Alleen de afbeeldingen en fotos, die volgens een opmerking op een forum door één van de webredacteuren nog schaars zijn maar wel stapsgewijs zullen worden aangevuld, bieden de digitale bezoeker een combinatie van vermaak en (een beetje) educatie. Verder dan dat gaat het helaas niet

Er valt samengevat dus nog veel te sleutelen aan de vorm die een digitaal historisch museum zou moeten aannemen en dat is iets waar veel meer mensen over zouden moeten mee kunnen denken. Met inbreng en medewerking van iedereen die zichzelf geschiedenis vindt, zou het digitale Nationaal Historisch Museum in de aankomende jaren zijn definitieve gestalte moeten kunnen krijgen.

Laura Obdeijn
op 16-12-2010 om 11:11

Hoe geschiedenis ben jij?

In een tijd waarin Nederland protesteert tegen een korting op het cultuurbudget besloot het Nationaal Historisch Museum tot een alternatief voor een daadwerkelijk museum. Sinds kort bestaat dan ook het virtueel museum op www.innl.nl.

Vol goede moed begin ik met het bekijken van de homepage van de site, maar dat blijkt even slikken. Er komt van alles op me af. Ik zie blogs, artikelen, dossiers, een googlescherm, maar, godzijdank, ook een introductiefilmpje. Ik druk op play en de klanken van muziek die doet denken aan een reclamefilmpje van een verzekeringsmaatschappij komen me tegemoet. Een vrouwenstem begint te praten: Ik hoor graag wat je vandaag gedaan hebt, waar je gisteren was, wat je plannen voor morgen zijn. Want je verhalen, hoe klein en persoonlijk ook, zijn het kloppend hart van mijn bestaan. De boodschap is duidelijk: Ik ben geschiedenis, niet te verwarren met Ik ben Ben.

Grote woorden van een museum dat nog niet zo lang geleden haar gedane beloftes niet kon nakomen. Desalniettemin ben ik nieuwsgierig en ga ik op zoek naar die geschiedenis die zogenaamd van iedereen is. Ik ontdek tussen het menu en de activiteit van de week, de Nationale Automatiek in TwentseWelle, een tijdbalk met jaartallen en onderwerpen. In een korte tekst, geillustreerd met een plaatje, wordt vervolgens uitleg gegeven. De onderwerpen en teksten zijn toegankelijk, maar wel wat aan de korte en misschien zelfs oppervlakkige kant. En dit is precies waar het museum volgens mij wat laat liggen. Bij het streven naar geschiedenis voor alle Nederlanders, lijken de stukken aan diepgang in te hebben moeten leveren. Hoe algemener de teksten en fotos, hoe onpersoonlijker de site wordt. En dat terwijl het Nationaal Historisch Museum me net nog beloofde dat ook ik geschiedenis ben. Ik vraag me af hoeveel Nederlanders zich wel aangesproken voelen. Misschien verwacht ik wel te veel, maar voorlopig lijkt de belofte geschiedenis voor en door alle Nederlanders een ijdel streven. Ben jij al geschiedenis? Nou, ik nog even niet.

Kirsten Kouwenhoven
op 16-12-2010 om 11:10

Grote Broer

'Ik ken jou'. Met dit citaat begint de introductievideo voor de nieuwe website van het Nationaal Historisch Museum. Een prachtige website met nog mooiere gadgets. Zo kan iedereen er zijn verhaal achterlaten, staan er talloze foto's en video's op en is de website verbonden met nieuwe media als facebook en twitter. Met deze website komen de makers van het Nationaal Historisch Museum weer een stapje verder bij het behalen van hun doel om met zijn allen vanuit verschillende perspectieven het complete verhaal van de Nederlandse geschiedenis te vertellen.

Met het aanprijzen van deze nieuwe website slaan de medewerkers van het museum echter volledig de plank mis. Het introductiefilmpje, bedoeld om bezoekers voor de website aan te trekken, werkt eerder afschrikwekkend dan aanmoedigend. Het filmpje doet me denken aan het boek 1984 van George Orwell. Dit boek gaat over een dictatoriale eenheidsstaat met een leider die Big Brother genoemd wordt. Onder het motto 'Big Brother is watching you' wordt iedereen in het land met camera's in de gaten gehouden. Vooral het citaat 'ik heb alles gezien en gehoord' uit het filmpje zijn met Orwell in je achterhoofd erg angstaanjagend.

Bovendien mist de website en het filmpje nog één zeer belangrijk element, namelijk die van Nederland. Er staan wel een aantal sinterklaasen, lampionnen en schaatsen op de website, maar als je dit vergelijkt met een filmpje van historynet.com of de website van het National Museum of American History valt hier nog veel meer uit te halen. Vooral de Engelse ondertiteling is zeer misplaatst. Uiteraard is het niet de bedoeling de bezoekers dood te gooien met bijvoorbeeld het Wilhelmus elke keer als ze een item aanklikken, maar het museum kan de website/de Grote Broer bijvoorbeeld beter aanprijzen als familie (we zijn allemaal Nederlands) en vertrouwenspersoon die prachtige verhalen vertelt en met wie je al je avonturen deelt.

Aby Grupstra
op 16-12-2010 om 11:09

Zeer persoonlijk en tamelijk nutteloos

Ergens zal ik misschien nog wel een foto hebben, maar ik denk het niet, aldus mevrouw Segaar in haar stukje het eerste Sinterklaasfeest in Dronten in 1962. Deze zin typeert de algehele strekking van het verhaal; een zeer persoonlijk en tamelijk nutteloos stukje. Op zichzelf is er niks mis met persoonlijke verhalen, maar om dit als link op de homepage van het nationaal historisch museum te zetten gaat mijns inziens toch wat ver. De titel alleen al is misleidend, want dit was natuurlijk niet de allereerste Sinterklaasviering ooit in Dronten. Op de website van het nationaal historisch museum is het ironisch genoeg lastig om betrouwbare informatie over historie te vinden.
De site bestaat voornamelijk uit random bij elkaar geplaatste verhalen onderverdeeld in vrij vage themas. Het zou een mooi mozaïek kunnen vormen, maar de pagina oogt meer als een zooitje bij elkaar geraapte scherven. Ondanks de mooie tijdlijn is de site onoverzichtelijk door alle links. Het zou misschien beter zijn als er op een meer gestructureerde en duidelijke manier verhalen van mensen komen te staan met daarnaast op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde historische stukken.
Pluspuntjes zijn de mogelijkheden om vanaf de site te werken met moderne sociale media zoals facebook en twitter, zo wordt een groter publiek bereikt. Ook is het goed dat er de ruimte wordt gegeven om te reageren op de verhalen, al lijkt de ik vind dit interessant -knop me overbodig.
Een internationaal voorbeeld van een overzichtelijke geschiedenissite is de Italiaanse site http://cronologia.leonardo.it/. Hier is op een duidelijke manier informatie te vinden over de geschiedenis van Italië. Je kunt zoeken op periodes, jaartallen, themas of personen. De achtergrond en decoratie zien er niet uit en de mogelijkheden om zelf een bijdrage te leveren zijn beperkt, maar qua structuur zit de site goed in elkaar.
De website van het nationaal historisch museum is een mooi initiatief, maar nog niet compleet. En wil het museum echt een venster bieden op de geschiedenis van Nederland dan zal het wel wat helderder moeten.

Mickey Hoyle
op 16-12-2010 om 11:08

Hobbyende vijftigplussers

Voor wie de canon van Nederland (www.entoen.nu) te weinig en te basic is en voor wie vindt dat de websites van het Historisch Nieuwsblad het ING en het KNHG vooral volstaan met nutteloze feitjes die alleen interessant lijken voor de professionele, stoffige, in Tweed-jasjes-met-elbow-patches gekleed gaande historicus, is er nu de nieuwe website van het Nationaal Historisch Museum. Of moet ik eigenlijk zeggen is er nu het Nationaal Historisch Museum, want een fysiek museum lijkt een toekomstdroom die wellicht nooit uit zal komen en in de hedendaagse politiek meer op een nachtmerrie begint te lijken.
Ik ben geschiedenis. En ik heb een nieuwe website. Zo luidt het motto van de site, ingeluid door een filmpje waarin Nederlanders en Nederland in alle vormen en maten te zien zijn en waarin een zwoele ABN sprekende vrouw vertelt dat geschiedenis van ons allemaal is, in ons zit en vice versa, of zoiets zweverigs.
De rest van de site is gebouw rond de begrippen die ooit, jaren geleden in het manifest van het toen kersverse NHM werden gepresenteerd zoals Ik en Wij en Land en Water. De grote tijdbalk bovenaan de site past zich aan het thema aan waarin de bezoeker zich bevindt. Eerst nogal verwarrend, daarna vooral arbitrair. Want waarom zijn de middeleeuwen zo onderbelicht gebleven? Het lijkt haast wel of Nederlanders altijd Nederlanders zijn geweest, op een kleine noot over Romeinen en Germanen na.
Hoe dan ook biedt de website een speelse omgeving om vooral lekker in te klikken, wat te lezen en op de tijdbalk te scrollen. Wellicht dat het voor de bezoeker met minder historisch besef interessant kan zijn om bepaalde gebeurtenissen op een tijdbalk te plaatsen, maar wat dat betreft is de puur chronologische Canon van Nederland overzichtelijker en duidelijker. En daarnaast: een mooi project, dat mijns inziens helaas vooral zal worden gebruikt door hobbyende vijftigplussers en van verveling lethargisch muisklikkende kinderen in een verplicht uurtje mediatheek.

Reageren