Contact | Adverteren | Login | Klantenservice | Privacy
Log in
Wachtwoord vergeten

Willem Horsman 'NATUURLIJK DOORGAAN'

Tentoonstellingen - 18-01-2019 - Schiermonnikoog
De tentoonstelling betreft de zeeslag in de Indische Oceaan
tussen de tanker Ondina, de mijnenveger Bengal en
de Japanse hulpkruisers Aikoku Maru en Hokoku Maru
op 11 – 11 – 1942.
De Stichting Quadrant en de Stichting Willem Horsman

hebben de eer u uit te nodigen voor het bijwonen van de opening
van de

Tentoonstelling Willem Horsman ‘NATUURLIJK DOORGAAN’
(2 juli tot 17 augustus 2009)

op donderdag 2 juli 2009 om 15.00 uur
in het gemeentehuis te Schiermonnikoog , Nieuwestreek 5.

De tentoonstelling betreft de zeeslag in de Indische Oceaan
tussen de tanker Ondina, de mijnenveger Bengal en
de Japanse hulpkruisers Aikoku Maru en Hokoku Maru
op 11 – 11 – 1942.



U bent hartelijk welkom!


PROGRAMMA

15.00 Welkom door drs. W. Geluk

15.10 Voordracht door lMonique Ridder en Myrthe van Bon, Schiermonnikoog

15.20 ‘Radioreportage’ over de uitreiking van een Koninklijke Vermelding bij dagorder
aan het motorschip Ondina, 8 november 1948
(bron: Gemeentearchief, Gemeente Rotterdam)

15.30 Opening tentoonstelling door de heer B. van Bon, commodore
(de heer Van Bon heeft gevaren met Willem Horsman)

15.40 Bezoek tentoonstelling Willem Horsman “NATUURLIJK DOORGAAN”


Wilt u het ons laten weten als u Komt?

projectorganisatie: Willem Geluk, Steenwijk en Clive Hellinga, Schiermonnikoog,
contactadres: Steenwijkerdiep 40 – B, 8331 LT Steenwijk.
e-mailadres: willemgeluk@gmail.com.




Tentoonstelling Willem Horsman ‘NATUURLIJK DOORGAAN’
van 2 juli tot 17 augustus 2009
tijdens kantooruren in de publiekshal van
het gemeentehuis te Schiermonnikoog
Nieuwestreek 5

De tentoonstelling betreft de zeeslag op 11 – 11 – 1942 in de Indische Oceaan
tussen de tanker Ondina, de mijnenveger Bengal en
de Japanse hulpkruisers Aikoku Maru en Hokoku Maru



Honderd jaar geleden - op 21 februari 1909 – werd Willem Horsman te Amsterdam geboren.
Na een vlot verlopen studie aan de zeevaartschool te Amsterdam ging hij naar zee.

Hij stuurde brieven ‘op zee’, ‘vanuit volle zee’, Colombo, Bombay.

Op 20 november 1939 schreef Willem Horsman te Bombay op het m.s. Ena over de beginnende oorlog ‘… de Nederlandsche koopvaardij heeft haar tol weer eens mogen betalen door het verlies van de Simon Bolivar waarbij 140 menschen gebleven zijn. Het is toch droevig gesteld met de civilisatie tegenwoordig. Weinig is er tegen het mijnengevaar te doen en strekken de voorzorgsmaatregelen zich hoofdzakelijk uit door het houden van verscherpte uitkijk …’

Op 11 november 1942 kwamen plotseling twee vreemde vaartuigen in zicht. Nu op de tanker “Ondina”, waarop Willem Horsman toen twaalf dagen kapitein was.

Hieronder volgt een kort verslag over een tanker die met twee oorlogsschepen vecht:
het ongelofelijke avontuur van de tanker “Ondina”.

Op 5 november 1942 lag de Ondina (N.V. Petroleum Maatschappij ‘ La Corona’; 6.341 ton) onder gezag van kapitein Willem Horsman in Fremantle – Australië – waar ze petroleumproducten had gelost. Ze zou nu vertrekken naar Abadan in de Perzische Golf, onder begeleiding van de Bengal (Royal Indian Navy; 455 ton) – een mijnenveger, die als korvet werd aangeduid - onder commando van de Britse Ltz, 1ste klasse W.J. Wilson.

Bewoordingen bij de “Koninklijke Vermelding bij Dagorder”, ’s-Gravenhage, 1 October 1948:
“Het m.s. “Ondina”, voer op 11 November 1942 op de Indische Oceaan, onder geleide van het oorlogsvaartuig “Bengal” der Brits-Indische marine, toen het werd aangevallen door twee Japanse gewapende koopvaarders (‘Japanse hulpkruisers Aikoku Maru met kapitein Tamotsu Oishi - “he was never tried for machinegunning the survivors of the Ondina!!!” - en Hokoku Maru met kapitein Hiroshi Imazato’, W.G.).
De “Ondina” was bewapend met 1 kanon van 10½ cm, de “Bengal” was een mijnenveger met geringe bewapening. De Japanners waren bewapend met zes kanonnen van 5½ inch elk.
Bovendien voerden zij vliegtuigen mede en hadden torpedobewapening. De tonnenmaat was respectievelijk 10.439 en 7.000 ton.

De “Bengal” viel aan en de “Ondina” liet de kleine mijnenveger niet in de steek.
(Kapitein Horsman had de “Bengal” beloofd in geval van nood te zullen bijstaan en “een man een man, een woord een woord”, W.G.).
Tezamen bonden zij de strijd aan en hadden het geluk de grootste Japanner in de kruitkamer te raken waarop dit schip na een zware ontploffing zonk.
Na een half uur was de 10½ cm munitie van de “Ondina” opgeschoten en moest het schip zich overgeven. De bemanning, met uitzondering van de Kapitein, die op de brug werd gedood, ging in de boten en werd daarna door de Japanners beschoten, waarbij de Hoofdmachinist en drie Chinezen sneuvelden.
De Japanners trachtten de “Ondina” door twee torpedo’s tot zinken te brengen. (‘De “Ondina” maakte ruim 30 graden slagzij’, W.G.)
Het schip bleef evenwel drijven en na het vertrek der Japanners gingen de opvarenden uit de boten terug naar het zwaar beschadigde schip, herstelden de schade zo goed mogelijk en wisten het veilig binnen te brengen in een Australische haven.”

(Op de “Bengal” was men er echter vanuit gegaan dat de “Ondina” verloren was gegaan, wat ook gemeld werd aan Fremantle.
Op de “Ondina” wilde men de positie niet doorseinen naar Fremantle om te voorkomen dat ook de Japanners dit zouden horen.
Op 18 november 1942 bereikte de “Ondina” de haven van Fremantle. Ze werd gerepareerd en was na de bevrijding de eerste tanker die de haven van Rotterdam binnen liep, W.G.)


---------------------------

Locatie: Schiermonnikoog

Begint op: donderdag 2 juli 2009
Eindigt op: vrijdag 14 augustus 2009

Kosten: € 0,00
Inschrijven: per e-mail
telefonisch: 0521521197
Organisator(en): Willem Geluk en Clive Hellinga

Meer informatie over dit evenement vindt u bij Willem Geluk en Clive Hellinga.

Welkom bij Historisch Nieuwsblad!

Maak nu gratis kennis met de journalistiek van Historisch Nieuwsblad. In dit dossier hebben wij de mooiste verhalen uit ons archief voor u gebundeld. Lees bijvoorbeeld hoe de Stasi tijdens de Koude Oorlog spioneerde in Nederland, waarom we 1968 kunnen bestempelen als rampjaar en wat ooggetuigen van de Tachtigjarige Oorlog in hun dagboek schreven.