Contact | Adverteren | Login | Lezersservice

Onderwijsvernieuwing in de 19e eeuw

maandag 21 december 2015

Toen Nederland eind negentiende eeuw industrialiseerde, kwam de arbeidsmarkt op z’n kop te staan.

Bedrijven zaten te springen om een nieuw type werknemers: om technici die hun machines konden bedienen en onderhouden, en vooral ook om kantoorpersoneel dat de administratie kon voeren. Tegelijkertijd dreigde massale werkloosheid onder laaggeschoolde jongeren. Er was – het klinkt bekend – een mismatch tussen onderwijs en bedrijfsleven. Opleidingen moesten op de schop.

Slimme initiatieven op dat terrein kwamen vooral van gemeenten. Zij richtten massaal handelsscholen op, die gewild personeel afleverden. Bedrijven betaalden mondjesmaat mee, uit welbegrepen eigenbelang. Dat laat Ruben Schalk (Universiteit Utrecht) zien in zijn proefschrift Splitting the Bill.

De nationale regering hobbelde achter de vernieuwingen aan. Tot ver in de negentiende eeuw promootte ze vooral traditionele opleidingen tot predikant, arts en jurist. In 1863 kwam de overheid weliswaar met de hbs, die een nieuw type personeel moest leveren, maar dat werd pas een succes toen de hbs rond 1920 de aanpak van handelsscholen overnam. Het proefschrift van Schalk is te lezen via historischnieuwsblad.nl/handelsschool.

Het proefschrift Splitting the Bill van Ruben Schalk is binnenkort hier te lezen.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Gouden Eeuw

Eerste Wereldoorlog

Tweede Wereldoorlog

VOC

Luther

Deze diepgravende biografie van Maarten Luther belicht zijn goede kanten, zoals de moed om op te treden tegen de Kerk, maar ook zijn slechte, zoals zijn virulente antisemitisme.

€ 39,99 | Koop nu

Middeleeuwen