Zwendel op de kunstmarkt
‘Echt nep’ is dit jaar het thema van de Maand van de Geschiedenis. In de kunst zit het verschil tussen echt en nep in de naam van de kunstenaar. Heeft hij of zij aan wie een kunstwerk wordt toegedicht, het ook echt gemaakt? Dit kan een triviale vraag lijken, maar dat is het niet op de kunstmarkt. Het verschil tussen echt en nep loopt in de miljoenen euro’s.
Pieter van Os, die in NRC Handelsblad regelmatig schrijft over zwendel op de kunstmarkt, laat in zijn lezing zien wat de eeuwige vraag naar ‘echt’ en ‘nep’ in de kunst relevant maakt voor historici. Hoe vragen op de kunstmarkt dilemma’s blootleggen waar ook historici mee worstelen. En waarom de beste vervalsers hetzelfde doen als de meest succesvolle historici. Met voorbeelden uit heden en verleden.
Pieter van Os is journalist en publiceert voornamelijk in dagblad NRC en weekblad De Groene Amsterdammer. Hij publiceerde onder meer een boek over zijn jaren als parlementair verslaggever van NRC: Wij begrijpen elkaar uitstekend. Zijn boek Liever dier dan mens, een geschiedenis uit Centraal-Europa, werd bekroond met de Libris Geschiedenis Prijs en de Brusseprijs voor het beste journalistieke boek. Samen met Arjen Ribbens schreef hij over de kunstwereld het boek Tussen Kunst en Cash.
Afbeelding: Een vervalsing van De Emmaüsgangers van Johannes Vermeer, gemaakt door kunstvervalser Han van Meegeren.