• Mijn account
  • Shop
  • Winkelmand
  • Log in

    Wachtwoord vergeten?

    Experimenteren met Christiaan Huygens

    Recensie Constantijn & Christiaan Huygens

    door Aniek de Kort

    De Huygens-tentoonstelling maakt grootse beloftes. De tentoonstelling over vader en zoon Constantijn en Christiaan Huygens zou geen klassieke tentoonstelling zijn, maar een historische belevenis. Aanleiding voor de exhibitie was de vondst van de graven van de heren in de Grote Kerk, nu zes jaar geleden. De mannen vormen een boegbeeld van de Gouden Eeuw: Constantijn bevorderde als secretaris van de Prinsen van Oranje het aanzien van de Republiek; zijn zoon Christiaan leverde een belangrijke bijdrage aan de wetenschappelijke revolutie die toen gaande was.

    De tentoonstelling begint met het leven en werk van vader Constantijn. De organisatie lijkt zijn beloftes niet waar te maken, want je ziet wel degelijk een traditionele opstelling. De bezoeker treft er een aantal schilderijen, prenten en voorwerpen met toelichting over het leven van Constantijn als dichter, musicus en architect. De bijbehorende quotes uit het dagboek van Constantijn maken het wel wat spannender.

    Hierna betreed je de Oranjezaal, die terecht een van de hoogtepunten van de tentoonstelling wordt genoemd. Het is een replica van de Oranjezaal in Huis ten Bosch, en Constantijn was actief betrokken bij de decoratie van de ruimte. Vanaf de bankjes in het midden van de zaal kun je alles op je gemak bekijken en de toelichtingen in een folder lezen. Tevens speelt er elk kwartier een film die vertelt over de historie van het vertrek en uitlegt wat je waar ziet.

    De zaal blijkt een breuk in de tentoonstelling te vormen. Niet alleen is de focus van Constantijn naar Christiaan verschoven, maar er wordt ook gebroken met de klassieke wijze van tentoonstellen. Na een korte toelichting van de persoon Christiaan, gaat de aandacht naar zijn bijdrage aan de wis- en natuurkunde en de uitvindingen die hij heeft gedaan, zoals de toverlantaarn (een soort diaprojector avant la lettre) en het slingeruurwerk. In een filmpje wordt de werking van de uitvindingen uitgelegd, en vervolgens kun je zelf aan de slag met diverse experimenten.

    De Grote Kerk in Den Haag vormt een mooi decor voor alleskunner Constantijn en zijn zoon, het wonderkind Christiaan. Maar de grote ruimte heeft ook een nadeel, namelijk het geluid. Op veel plaatsen zijn er filmpjes te bekijken, maar door de akoestiek loopt dit geregeld door elkaar. Zolang je dichtbij een film staat gaat het prima, maar wanneer je rondloopt klinken allerlei stemmen en geluiden door elkaar.

    De afwisseling van schilderijen en objecten, de prachtige Oranjezaal, het gebruik van multimedia en de interactie met de experimenten, zorgen ervoor dat deze tentoonstelling haar belofte nakomt: geen klassieke tentoonstelling maar een historische belevenis. Absoluut een aanrader!

    Ga naar onze agenda voor praktische informatie over deze tentoonstellingen en andere evenementen.