• Inloggen
  • Shop
  • Winkelmand
  • Log in

    Wachtwoord vergeten?

    Account aanmaken
    maandag 29 november 2021

    Collegedag Maritieme Geschiedenis

     

    Tijdens deze collegedag gaan vier specialisten in op de maritieme geschiedenis van Nederland. Ze tonen aan dat de scheepvaart van meet af aan van vitaal belang is geweest voor de economische ontwikkeling van ons land; van de middeleeuwse koggeschepen en rivierhandel, tot de moderne koopvaardij in de twintigste eeuw. Niet alleen worden de belangrijkste elementen uit de maritieme historie toegelicht, ook laten de sprekers zien hoe maritieme cultuuruitingen hebben bijgedragen aan het vormen van een nationale identiteit. Aansluitend kunt u een exclusief bezoek brengen aan de tentoonstelling Willem van de Velde en zoon.

    College 1: Land van water. Het begin van Nederland als maritieme grootmacht
    Hoewel de Romeinen al volop gebruikmaakten van de waterwegen die onze contreien doorkruisten, kwam de binnenvaart pas echt tot ontwikkeling in de Middeleeuwen. De aard van ons land, met zijn veengebieden, moerassen, meren en delta, dwong de bevolking zich te specialiseren in verkeer over het water. Gedurende de Middeleeuwen ontwikkelde de scheepvaart zich steeds verder, en vond er een schaalvergroting plaats op zowel de af te leggen afstanden als de capaciteit van de schepen. Met name de handel naar het Oostzeegebied gaf een enorme impuls aan de economie. In dit college zal historicus Peter Sigmond schetsen hoe ons land een maritieme grootmacht begon te worden.

    College 2: Schaalvergroting en dominantie
    Schepen uit de Republiek domineren in de zeventiende eeuw de wereldzeeën. Zeer gespecialiseerde kennis van scheepsbouw maakte het mogelijk om steeds sneller en stabieler te varen. Hoe kon zo’n klein land zich zo specifiek ontwikkelen? Jeroen van der Vliet, conservator van het Scheepvaartmuseum Amsterdam, licht deze periode van turbulente groei toe. Daarbij maakt hij rijkelijk gebruik van de schilderijen en tekeningen van vader en zoon Van de Velde, die als geen ander de maritieme ontwikkeling van de Republiek verbeeld hebben.

    College 3: Handel en visserijIn de achttiende is de maritieme hegemonie definitief ten einde. Zowel op het gebied van scheepvaart, visserij als koopvaardij wordt Nederland aan alle kanten ingehaald, het is een tijd van stagnatie. Dat verandert in het midden van de negentiende eeuw, wanneer ons land uitgroeit tot vijfde maritieme natie ter wereld. Hoe valt deze economische revival te verklaren? En wat betekende de transitie van zeilvaart naar stoom voor zowel de binnenlandse scheepvaart en visserij als voor de internationale markt? In zijn lezing laat maritiem historicus Henk den Heijer zien hoe ons land in de negentiende eeuw ingrijpend veranderde en plaatst hij de ontwikkelingen in Nederland in een internationaal perspectief.

    College 4: De Nederlandse koopvaardij in de twintigste eeuw
    Nederland beschikte gedurende de eerste helft van de twintigste eeuw over een sterke handelsvloot. Ook de passagiersvaart bloeide, met name door de vaart op Amerika en Nederlands-Indië. Vele schepen rolden van stapel, het merendeel met stoomaandrijving. Tijdens de oorlog halveerde de vloot echter, met enorme verliezen tot gevolg. Wat betekende dit voor de maritieme sector en hoe ontwikkelde deze zich na de oorlog? Els Jacobs, maritiem historicus en als conservator verbonden aan het Maritiem Museum Rotterdam, licht in haar afsluitende college deze turbulente tijd toe.

    Praktische informatie

    Datum: 21 maart 2022
    Tijd: 10.00 – 16.00 uur. Deuren openen om 09.30 uur.
    Locatie: Scheepvaartmuseum, Kattenburgerplein 1, Amsterdam
    Inclusief: Vier lezingen, koffie, thee en lunch

    Mail voor vragen naar redactie@historischnieuwsblad.nl

    Bestel uw tickets hier